Mormorsladdaren som kom med min bil håller IP67 och har temperaturövervakning i själva schukokontakten.

En mormorsladdare som är märkt IP44 skulle jag inte använda.

Jag avvaktar vad som händer med Easee. I värsta fall får jag väl byta ut den mot något annat om Easee går under. Någon ersättning räknar jag inte med.
 
Mikael_L
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Vi menar nog olika saker. Reläer är väl till för att styra kontaktorer som kopplar till och från laddströmmar?
Nja, kontaktor är ju ett relä, med annat namn.

Ett relä kan styra något direkt, eller så kan det styra något ännu kraftigare relä, t.ex som kallas kontaktor.
Skälen kan vara många olika, t.ex att manöverspolen drar för mycket ström för att utgången på enheten som styr inte klarar lasten.
Eller för att byta till en annan spolspänning
Eller för att uppnå galvanisk isolation.

Vill du (eller en konstruktör) slippa en kontaktor i laddboxen så går det väl att sätta ett relä med hög kapacitet.
https://www.conrad.se/p/zettler-ele...kretskort-relae-24-vdc-80-a-1-no-1-st-2307841
image.jpg
 
Mikael_L
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Förstår inte dina frågor. "Skillnad"? "Öppna reläer"? ...<klipp>
...Och reläer är alltid antingen stängda eller öppna. Men du menar nog något annat.
Jag tror det avsågs slutna reläer i betydelsen "hermetiskt slutna".
När vi köper reläer för kretskortsmontage så kan man välja på riktigt täta reläer, eller sådana som halvlätt släpper in lite av atmosfären utanför.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Mikael_L
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Men varför inte sätta upp vägguttag med IP55 precis överallt, när de nu finns? T. ex. Berker W.1 och ABB Jussi kapslade som har IP55 är ju inte dyrare än de med IP44
Alltså det där ABB-uttaget med IP55-klass tror jag inte alls håller IP55.
Jag har satt upp många sådana, och det finns inget i konstruktionen som är tätare eller smartare gjort än ELKOS eller Schneiders motsvarande uttag, som har IP44.

Jag har testat IP-klasser i ett arbete jag haft tidigare, och jag vet att man inte (behöver) kollar att det inte kommer in någonting (vätska eller fast föremål) utan bara att det inte kommer såpass mycket att det skadar.
Och ärligt talat tror jag att det är där som ABB fått sin IP55-klass.
Inte att deras uttag är tätare, utan att testinstitutet har gjort bedömningen att dammet och vattnet inte ställer till med skada.
Dvs, ELKO och Schneider skulle också få IP55 om de anlitade samma kreativa testinstitut.

Ett uttag som däremot verkligen är bättre utformat är ELKO admiral
https://www.elbutik.se/product.html/elko-admiral-2-vagsuttag-ip44

Det har flera smarta finesser som gör det mer vattensäkert (trots detta har de ändå helt konservativt satt kapslingsklassen till IP44).
Med detta uttag så anser jag att det faktiskt håller IP44 t.o.m med en stickpropp i, det håller nog inga andra uttag, absolut inte ABB's IP55.

Jag väljer alltid detta admiraluttag om jag är tvungen att sätta ett uttag i ett väldigt regnutsatt läge, t.ex. på en stolpe.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Eriksgatan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså det där ABB-uttaget med IP55-klass tror jag inte alls håller IP55.
Jag har satt upp många sådana, och det finns inget i konstruktionen som är tätare eller smartare gjort än ELKOS eller Schneiders motsvarande uttag, som har IP44.

Jag har testat IP-klasser i ett arbete jag haft tidigare, och jag vet att man inte (behöver) kollar att det inte kommer in någonting (vätska eller fast föremål) utan bara att det inte kommer såpass mycket att det skadar.
Och ärligt talat tror jag att det är där som ABB fått sin IP55-klass.
Inte att deras uttag är tätare, utan att testinstitutet har gjort bedömningen att dammet och vattnet inte ställer till med skada.
Dvs, ELKO och Schneider skulle också få IP55 om de anlitade samma kreativa testinstitut.

Ett uttag som däremot verkligen är bättre utformat är ELKO admiral
[länk]

Det har flera smarta finesser som gör det mer vattensäkert (trots detta har de ändå helt konservativt satt kapslingsklassen till IP44).
Med detta uttag så anser jag att det faktiskt håller IP44 t.o.m med en stickpropp i, det håller nog inga andra uttag, absolut inte ABB's IP55.

Jag väljer alltid detta admiraluttag om jag är tvungen att sätta ett uttag i ett väldigt regnutsatt läge, t.ex. på en stolpe.
Fann en dyr IP67 men vad tror du om dessa IP66 som säljs överallt på länkad butik? De har också dubbla väggar som ser ut att tillåta att väder rinner ut igen. Bra pris.
https://www.amazon.se/indikatorlampa-skyddskontakt-trädgårdsuttag-väderbeständigt-gångjärnslock/dp/B09CTFRM3R/ref=mp_s_a_1_31?crid=1VKIR9T1409LI&keywords=Utomhusuttag+ip67&qid=1681559644&sprefix=utomhusuttag+ip67,aps,121&sr=8-31
 
Zaptec Go installerad och driftad idag.
Föredömligt jobb av Assemblin Borlänge.

Elbilsladdningsstation installerad på en vägg bredvid en garageport, med upphängd laddningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om jag lyckas få väggsnutten vävd och målad nu när det blev så fint där. ;)
 
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Zaptec Go installerad och driftad idag.
Föredömligt jobb av Assemblin Borlänge.

[bild]
Får se om jag lyckas få väggsnutten vävd och målad nu när det blev så fint där. ;)
Sugen på en sådan där jag också, hade velat ha lastbalansering, har en Pulse men gissar att man behöver vara Tibber-kund då :p
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Sugen på en sådan där jag också, hade velat ha lastbalansering, har en Pulse men gissar att man behöver vara Tibber-kund då :p
Blev Enegic balansering här. :cool:(y)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Blev Enegic balansering här. :cool:(y)
Kändes dock lite gammaldags med trafos när det finns en prima HAN-port? ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Sugen på en sådan där jag också, hade velat ha lastbalansering, har en Pulse men gissar att man behöver vara Tibber-kund då :p
Funkar pulse för Zaptec altså?

Jag har min Easee på en vägg där man "går förbi", är lite orolig att man vid ett ev byte till ZapTec skulle "slå i" kabeln som sticker ut. Easeen som har kabeln nedåt känns bättre...

Jag skulle ju önska Easeen fick sitta kvar, men tyvärr har jag en känsla att dess dagar är räknade... :(
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kändes dock lite gammaldags med trafos när det finns en prima HAN-port? ;)
Betänk att jag närmar mig de 50.. :oops:

Men du har förmodligen en poäng. ;)(y)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Funkar pulse för Zaptec altså?

Jag har min Easee på en vägg där man "går förbi", är lite orolig att man vid ett ev byte till ZapTec skulle "slå i" kabeln som sticker ut. Easeen som har kabeln nedåt känns bättre...

Jag skulle ju önska Easeen fick sitta kvar, men tyvärr har jag en känsla att dess dagar är räknade... :(
Jo vad jag läst så stödjer Tibber både Easee och Zaptec :)
Vi funderar på en installation också, tänker nog sätta den innanför porten som @FredrikR har gjort, så kan man ladda både inne och ute, men visst hade det varit trevligt med lite vinkel på uttaget. Men är inte kontakterna ofta lite vinklade?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo vad jag läst så stödjer Tibber både Easee och Zaptec :)
Vi funderar på en installation också, tänker nog sätta den innanför porten som @FredrikR har gjort, så kan man ladda både inne och ute, men visst hade det varit trevligt med lite vinkel på uttaget. Men är inte kontakterna ofta lite vinklade?
Svagt vinklade är dom nog, för att nästan bli och peka neråt på Easee tex.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.