Hej,

Om jag förstått det rätt så är L3S samma lås som L3 men där de uppdaterat säkerheten lås<->app för att uppfylla ytterligare ett godkännande/certifiering. Men det är inte helt enklelt att få tydlig information. Att båda fortsatt säljs tyder ju på att det inte är något allvarligt som nya modellen fixar. Och de som säljer båda tar samma pris medans en pågående kampanj just nu på Bauhaus är på L3 modellen. Samtidigt vill man ju kanske inte spara på 200:- och inte få senaste modellen.

Någon med insyn i vad som faktiskt skiljer?

• Gilla
Robs Mena
  • Laddar…

Bästa svaret

L3S är nytt sedan Februari 2023 och skillnaden är att L3S levereras med ett annat justerbart slutbleck 1489-11 vilket gör att det passar plösmått 12-18 mm.
Utöver det så har manualen uppdaterats där de äldre instruktionerna för DDL tagits bort samt är det nya bilder även QR-koder till Monteringsvideo, Självhjälp och Support har tillkommit.
Med det nya slutblecket så passar det flera olika slutbleck och även om det tidigare varit ett justerbart slutbleck samt möjligt att lätt justera plösmått om årstiden kräver det.
Däremot så kräver ett ställbart slutbleck att man ställer in plösmåttet samt att man ibland får ta ur lite i slutbleckets urtag då kåpan är lite bredare men oftast passar det rakt av.
https://www.assaabloy.com/se/sv/sol...ck-connect/sakerhetsslutbleck-1489-11-1489-12
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=51622
https://www.yalehome.com/se/sv/documents/manualer/yale-doorman-l3/Yale Doorman L3-L3S Installationsguide.pdf
Det är ingen skillnad på själva låset så du går inte miste om något när du köper L3 om medföljande slutbleck har rätt plösmått.
Förr benämndes justerbara slutbleck med en den mer riktiga benämningen ställbara slutbleck då även det medföljande slutblecket i L3 är justerbart (inte lika mycket) men ASSAs marknadsavdelning verkar inte förstå skillnaden.
Tänk nya doorman L3S som L3Ställbar så framstår förändringen med den nya benämningen .

Redigerat:
  • Gilla
magohl och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Tänk nya doorman L3S som L3Ställbar så framstår förändringen med den nya benämningen .
Stopt tack! Den förklaringen var bättre än Yales representanter på en mässa nyligen... Där fick jag definitivt intrycket att det var något relaterat till mjukvarusäkerhet och en skillnad på L3 och L3S, men jag tror helt enkelt inte de hade koll och att de blandade ihop den nya certifieringen med lanseringen av den nya ställbara.

Jag körde på Bauhaus erbjudande, L3 med 4 brickor för 5290 kändes helt ok.

@magohl Vilken generation fick du till slut? R2 (nya) eller DDL (gamla)?

D DoubleZed skrev:
@magohl Vilken generation fick du till slut? R2 (nya) eller DDL (gamla)?
Det blev L3 och inte den nyaste L3S via Bauhaus erbjudande för 5600 med 4 brickor.

D DoubleZed skrev:
L3 har två generationer (R2 och DDL). Om du kollar senaste instruktionsmanual, dem visar vad är skillnaden.
[länk] - Yale Doorman L3 DDL R2 Installation och driftsattning-SVENSKA.pdf
Hej, jag har den 'nya' av de två dvs. den där handtagen inte går att trycka ner när det är låst och med den enklare nödöppningen. Om jag förstått det rätt skedde den ändringen för nästan 2 år sedan.

• Gilla
DoubleZed
  • Laddar…
den första har inte funnits sedan förra året ?

D DoubleZed skrev:
L3 har två generationer (R2 och DDL). Om du kollar senaste instruktionsmanual, dem visar vad är skillnaden.
[länk] - Yale Doorman L3 DDL R2 Installation och driftsattning-SVENSKA.pdf

J johnniemalm skrev:
den första har inte funnits sedan förra året ?
2021-05-17 ersatte R2 äldre DDL i produktion så samtliga tillverkade efter det är R2 men DDL kan finnas kvar i lager hos någon.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.