C
Hej!

Jag har fått startbesked för ett växthus (attefall) i ett tättbebyggt område. Ett av hörnen ska ligga exakt 4,5m från kommunens mark. När jag gjöt grunden så utgick jag från min egen mätning från tomtgräns, men sen insåg jag att den är ganska osäker eftersom tomtens hörn inte är helt säkra. Avståndet från tomtgräns till växthusets hörn kan därför ligga nånstans mellan 4,3-4,7 m.

Kommunen kräver en lägeskontroll för att få slutbesked. Anta att den skulle visa ett avstånd på 4,3 meter. Enligt er erfarenhet, vad skulle konsekvenserna bli? Jag försöker avgöra om det är värt risken, eller om jag ska anlita en mätingenjör och eventuellt behöva flytta grunden.

Tack på förhand!

Det finns inga marginaler när du bygger enligt attefallsreglerna. Antingen håller man sig inom reglerna, eller så är det inte ett attefallshus.

Den enda marginal som finns är mätonogrannheten. Och den ligger inte i den klassen.

Redigerat:
C
H hempularen skrev:
Det finns inga marginaler när du bygger enligt attefallsreglerna. Antingen håller man sig inom reglerna, elöler så är det inte ett attefallshus.

Den enda marginal som finns är mätonogrannheten. Och den ligger inte i den klassen.
Spännande. Då blir jag nyfiken på vad kommunen skulle göra i det fallet?

Tjaa. Är det inte ett attefallshus, så är det en bygglovspliktig byggnad. Kan gå att få bygglov i efterhand, med en saqnktionsavgift.

C
H hempularen skrev:
Tjaa. Är det inte ett attefallshus, så är det en bygglovspliktig byggnad. Kan gå att få bygglov i efterhand, med en saqnktionsavgift.
Jag tänkte snarare på vad kommunen skulle göra i det här fallet, om det är ett attefallshus och visar sig vara 4,3 meter.

Hempularen menar att i det här fallet är det i så fall inte ett attefallshus, utan en bygglovspliktig byggnad utan bygglov, dvs ett svartbygge. Men huruvida den enskilde tjänstemannen skulle vara så nitisk eller låta det bero vet jag inte.

C capybara skrev:
Jag tänkte snarare på vad kommunen skulle göra i det här fallet, om det är ett attefallshus och visar sig vara 4,3 meter.
Som sagt, ligger det på 4,3m från allmän plats (eller bryter mot någon annan av begränsningarna som finns) så är det inte ett attefallshus, utan ett svartbygge om det inte finns bygglov.

• Gilla
capybara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.