coconut
MrJay MrJay skrev:
Har nu snackat med polaren; Eksjöhus, 100% självdrag, inga fläktar någonstans förutom i köket där man har en köksfläkt med motor på taket. Godkänt med gjord OVK. FXT är ett tillval.
Att man gjort en OVK tyder dock på att det inte är 100% självdrag. Då OVK bara är något man gör om man har FX, FT eller FTX.
 
Nej, ventilationskontrollen har inget med vilken typ av ventilation man har.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 1 till
  • Laddar…
Den intressantaste frågan är väl vad som är mest ekonomiskt lönsamt?

När lönar sig kostnaderna för FTX? När lönars sig kostnaderna för centraliserad mekansik frånluft? När lönar sig FLVP? Osv osv.

Jag som bor i Bohuslän (precis som TS) hade när jag flyttade in ett system för FTX + ren elpanna i huset, men valde för 20 år sedan att byta till FLVP på VVS-firmans rekommendation (FTX var trasig). Det var ett stort misstag, men det förstod jag ju inte då. Elementen i huset var underdimensionerade för värme enbart från dem, vilket gjorde att FLVP inte blev så effektiv som den hade kunnat vara (hög temperatur i elementen krävdes). Idag har jag kvar min FLVP för varmvattenvärmning mha frånluften, men värmer nästintill hela huset i övrigt med en LLVP. Detta fungerar alldeles utmärkt. Man får bara komma ihåg att lämna dörrarna till sovrummen öppna på dagarna.

Men tillbaka till TS frågeställning, om ni skall ha bergvärme så rekommenderar jag nog FTX ändå. Komforten som detta ger är verkligen att föredra, särskilt på Västkusten med det fuktiga klimat som finns här på vintern.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
MrJay
coconut coconut skrev:
Att man gjort en OVK tyder dock på att det inte är 100% självdrag. Då OVK bara är något man gör om man har FX, FT eller FTX.
Mja.
 
  • Gilla
Kajjo
  • Laddar…
R
MrJay
R RoAd skrev:
Lustigt, för här är en artikel av dem som jag tolkar som motsatsen: [länk]
Ring Eksjöhus och fråga om FTX ingår som standard :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja, konstigt att Eksjöhus skriver så här och sen säljer dom på din polare ett hus med självdrag? Det känns som att någon har blivit lurad här?


"Otäta hus ger inte bara högre energikostnader, de kan också drabbas av fukt och mögel. Det skriver försäkringsbolaget Gar-Bo i rapporten Täta hus. Rapporten avlivar också myten om att självdrag är något positivt. I själva verket är det tvärtom."
 
BirgitS
MrJay MrJay skrev:
Ring Eksjöhus och fråga om FTX ingår som standard :)
Det finns ju annat mellan ett självdrag som inte fungerar under stora delar av året och FTX.
Med bara självdrag så borde det bli väldigt fuktigt i badrummet efter en dusch eftersom den fuktiga luften inte ventileras ut.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Har nu snackat med polaren; Eksjöhus, 100% självdrag, inga fläktar någonstans förutom i köket där man har en köksfläkt med motor på taket. Godkänt med gjord OVK. FXT är ett tillval.
Din polare har nog missförstått. Det är väl antagligen så att fläkten går permanent och suger ut luft ur badrum och kök. Alltså mekanisk frånluft.

Att bygga ett badrum utan ventilation skulle nog ingen hustillverkare göra..
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
MrJay
S sprucetwig skrev:
Din polare har nog missförstått. Det är väl antagligen så att fläkten går permanent och suger ut luft ur badrum och kök. Alltså mekanisk frånluft.

Att bygga ett badrum utan ventilation skulle nog ingen hustillverkare göra..
Han står på sig men kan självklart ha fel då han inte är hantverkare, jag var noga med att fråga om det fanns fläktar (typ Pax) i badrummen vilket kan sa nej till. Vetifan...

Personligen lutar jag åt att han kanske har F (Mekanisk frånluft) men FTX har han definitivt inte.
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
R
MrJay MrJay skrev:
Ring Eksjöhus och fråga om FTX ingår som standard :)
Nae, så intresserad är jag inte. Lät bara lustigt att Eksjöhus skulle sålt ett otätt hus utan mekanisk ventilation när de skriver som de gör i det jag länkade.

Man kan ju också undra hur de löst det när deras hus verkar designade för att vara helt täta.

useless useless skrev:
Ja, konstigt att Eksjöhus skriver så här och sen säljer dom på din polare ett hus med självdrag? Det känns som att någon har blivit lurad här?
Jag gissar att det i så fall handlar om en kund som krävt detta. Det låter som sagt orimligt att Eksjöhus skulle rekommenderat en sådan lösning.
 
BirgitS
MrJay MrJay skrev:
Han står på sig men kan självklart ha fel då han inte är hantverkare, jag var noga med att fråga om det fanns fläktar (typ Pax) i badrummen vilket kan sa nej till. Vetifan...
Om det finns en takfläkt som är kopplad även till ett ventilationsdon i badrummet så är det klart att han inte har en fläkt i badrummet. Eksjöhus säljer hus med frånluftsvärmepump också och då finns det inte heller någon synlig fläkt i badrummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
coconut
coconut
MrJay MrJay skrev:
Han står på sig men kan självklart ha fel då han inte är hantverkare, jag var noga med att fråga om det fanns fläktar (typ Pax) i badrummen vilket kan sa nej till. Vetifan...

Personligen lutar jag åt att han kanske har F (Mekanisk frånluft) men FTX har han definitivt inte.
Jag tror din polare har en F730 eller F750...dvs ett FX system.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Detta säger dock motsatsen till det du skriver. [länk]

Står inget om att en eller tvåbostadshus med S-ventilation har OVK krav.
Fast samtidigt kan man ju inte bygga ett nytt småhus med S-ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.