1 484 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Ytterväggar utan skivmaterial
Jag ska bygga ett litet parhus för uthyrning. Det blir ett rektangulärt bygge med vanligt sadeltak. Men då jag hatar att måla och spackla samt att skivmaterial är så dyrt idag har jag funderat på en alternativ lösning med bara panel i väggen. Har en kompis som byggt en stuga så.
Istället för skivmaterial har han i väggen på 45x170 spikat korslagda hålband som ska ta upp krafterna. Med ett lager 45x45 liggandes, plast på det och till sist 45x45 som installationsskikt menar han räcker fullgott. Någon som känner till att man kan bygga på detta sätt?
Istället för skivmaterial har han i väggen på 45x170 spikat korslagda hålband som ska ta upp krafterna. Med ett lager 45x45 liggandes, plast på det och till sist 45x45 som installationsskikt menar han räcker fullgott. Någon som känner till att man kan bygga på detta sätt?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 372 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 372 inlägg
Jag förstår inte riktigt poängen med 2 lager 45x45 men absolut kan man bygga så. Exakt hur mycket skjuvkrafter väggar behöver tåla är jag ingen expert på men jag har åtminstone jobbat på ett par stugor utan skivor (förutom i badrum).
En vanlig reglar vägg med horisontella reglar på insidan och utsidan(spikläkt) blir rätt stabil.
En vanlig reglar vägg med horisontella reglar på insidan och utsidan(spikläkt) blir rätt stabil.
Tanken med dubbelt lager 45x45 är att jag lägger ett lager och plastar. Det sista lagret är själva installationsskiktet som jag brukar isolera också.Rickard. skrev:Jag förstår inte riktigt poängen med 2 lager 45x45 men absolut kan man bygga så. Exakt hur mycket skjuvkrafter väggar behöver tåla är jag ingen expert på men jag har åtminstone jobbat på ett par stugor utan skivor (förutom i badrum).
Det är precis den lösningen jag funderar på. Genom att sätta spikband/hålband i kryss borde de motsvara i hållbarhet alternativet med osb skiva.P pjkw skrev:
Nu har jag hittat 12mm spånskivor som nog blir ett bättre alternativ istället för osb eller hålband.
Det där med avstyvning upplevde jag som lite godtyckligt när jag byggde mitt hus. Konstruktören, på massonite beams, som ritade stommen hade inget att komma med när jag frågade om det. Han sa att det var något som snickaren brukar lösa. Inte heller kommunen var intresserad av frågan.
Jag satte spikband i kors, och invändninga skivor. Som jag förstod det så räknas inte skivorna invändigt om man har liggande reglar innanför stommen. Spikbanden har en möjlig nackdel att de varierar i längd med temperaturen. Jag bedömde att det inte bör ha så stor betydelse när dom sitter invändigt. Huset står iaf kvar nu några år senare.
Jag satte spikband i kors, och invändninga skivor. Som jag förstod det så räknas inte skivorna invändigt om man har liggande reglar innanför stommen. Spikbanden har en möjlig nackdel att de varierar i längd med temperaturen. Jag bedömde att det inte bör ha så stor betydelse när dom sitter invändigt. Huset står iaf kvar nu några år senare.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 929 inlägg
Svar från ChatGPT:
Det är möjligt att bygga en väggkonstruktion med korslagda hålband och träreglar istället för skivmaterial. Det finns flera olika alternativa metoder för att konstruera väggar utan skivmaterial, och en del av dem kan vara mycket hållbara och effektiva.
Den metod som din kompis använt sig av innebär att man spikar korslagda hålband över träreglarna för att öka styrkan i väggen. Därefter täcks hålbanden med isolering och plast för att förhindra fuktinträngning. Detta kan fungera bra för mindre byggnader, men det är viktigt att tänka på att denna typ av konstruktion kan vara mindre stabil än en konstruktion med skivmaterial.
En annan metod för att bygga väggar utan skivmaterial är att använda sig av en liggande träpanel. Träpanelen kan monteras direkt på reglarna och sedan täckas med ett lager isolering och en ångspärr. Denna metod kan också vara mycket effektiv och kostnadseffektiv, men det är viktigt att välja en högkvalitativ träpanel för att säkerställa hållbarheten och väderbeständigheten.
Innan du bestämmer dig för att bygga en vägg utan skivmaterial är det viktigt att undersöka de lokala byggreglerna och säkerhetskraven för att se till att din konstruktion uppfyller alla krav och är säker för uthyrning.
Det tar lång tid att sätta panel också Jag satte enbart panel på insidan av vårt attefallshus. Den sattes upp på liggande 45x45 som skruvades i regelstommen. Det tog lång tid för mig att få dit panelen. Jag skulle nog inte göra likadant på ett stort hus. Då är det enklare med skivor. Dock tungt att jobba med själv iaf i 120 cm breddF FieroGT skrev:Jag ska bygga ett litet parhus för uthyrning. Det blir ett rektangulärt bygge med vanligt sadeltak. Men då jag hatar att måla och spackla samt att skivmaterial är så dyrt idag har jag funderat på en alternativ lösning med bara panel i väggen. Har en kompis som byggt en stuga så.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Montera liggande fjällpanel - med eller utan mellanrum?
Fasad -
Eftermontera el till taklampa utan takdosa
El -
Ventilera sovrum utan ytterväggar
Ventilation -
Utanförliggande våtrumstillbyggnad, gäller samma sak i tak som ytterväggar?
Utbyggnad och tillbyggnad