Tompa01 skrev:
Sen skall man egentligen blanda in Telia för att dra om inkommande tele, de ansvarar fram till första uttaget.

Har nu pratat med Telia. Enligt deras nya regler så bryr de sig inte om vad som sker efter tomtgränsen. Man får flytta, skarva och koppla bäst man vill. Skulle hemmapulet leda till att de behöver ta dit en tekniker så åker man på att pröjsa det.

Med andra ord, fritt fram att dra om telekabel själv.

Vad skall man ha för skravdon för nedgrävd telekabel? Är en sådan här bra, eller finns det lämpligare?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133717&search_page=

Tompa

Den skarven funkar för nedgrävd telekabel. Känner en som jobbar åt Telia, han tipsade om de skarvarna när jag skulle skarva min telekabel. Du behöver även "fiskögon" att knäppa ihop ledarna med.

Tackar Floppman, kan lägga till en lite rolig följdinfo

Då elverket kommer att gräva ner sin kabel mellan vad som jag uppfattat som min tomtgräns och en väg ringde jag kommunen för att kolla om man kunde få ledningsrätt och använda elbolagets dike till att även lägga ner min teleledning i. En mycket samarbetsvillig tjänsteman sa direkt att det inte skulle vara några problem. Han skulle även ”för säkerhets skull” ge mig skriftligt på det. När han plockar upp kartorna så visade det sig att min mark slutar dikt in till vägen. Med andra ord så kommer elbolaget att gräva diket på min mark, alltså inga problem att lägga ned vad jag vill i diket.

Nu restes några horn i pannan på mig, att elbolaget skulle gräva på min mark utan att betala för sig! Plockade fram de papper som jag fått av elbolaget, och de hade gjort rätt, de har redan givit mig information om hur mycket jag kommer att få i ersättning för att de lägger ner en kabel på min mark. Inga stora summor, men jag får ändå betalt för att de gräver ett dike åt mig att lägga min teleledning i. Så lätt och smidigt det blev, helt plötsligt behöver jag bara gräva några få meter för att få ut telekabeln till deras dike. Allt blir draget på ett optimalt sätt utan några kompromisser, och detta på ett enklare sätt än jag först hade tänkt. Bara man läser alla papper och vet vad som man äger, istället för att förutsätta saker.

Tompa

Så bra! Tänk bara på att inte ha el och tele i samma rör, el ska vara gula dubbelväggiga (slät insida) och tele ska vara oranga.
Varför ska elbolaget gräva på din tomt? Normalt gräver de bara till tomgräns, och då den tomtgräns som står närmst anslutningspunkten(kabelskåp eller stolpe).

Floppman skrev:
Tänk bara på att inte ha el och tele i samma rör, el ska vara gula dubbelväggiga (slät insida) och tele ska vara oranga.
Givetvis, har bara ännu inte hittat annat än gula rör. Men det ska jag nog lyckas få fram rör av annan färg. (Som jag har förstått det så kan rör för tele vara av vilken färg som helst, dock inte gul.) Elkablarna svarar elbolaget för fram till mätarskåpet. Åtminstone i detta fall då det rör sig om att de själva vill byta från nuvarande luftledning till markkabel. Det ända jag behöver betala är själva mätarskåpet då det tydligen blir min egendom. De äger bara kabeln och mätaren. Efter som de drar kabel över min mark så får jag även betalt för ledningsrätten.

Floppman skrev:
Varför ska elbolaget gräva på din tomt? Normalt gräver de bara till tomgräns, och då den tomtgräns som står närmst anslutningspunkten(kabelskåp eller stolpe).
Tomt och tomt, det är på markbiten mellan vägen och mitt staket som de gräver. Utgick från att det inte var min mark, men det är det. De kommer att lägga tre el kablar i diket. En viker av in till mig, två går vidare till gårdar som ligger en liten bit bort.

Tompa

Ok, då är det de andra två som du får betalt för, de behöver ju egentligen bara gräva fram till tomtgräns, men ditt staket har nog fått dem att tro att din tomt slutar där.
Du står även för rören som elbolaget serviskabeln i, så det åker du på att betala också! De äger som sagt bara kabeln och mätaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.