Jag har tagit bort gipsväggar som tidigare bildade en stor garderob, vilket skapat ett större rum. Nu vill jag lägga parkettgolv i rummet, men behöver lösa uppfyllnad där gipsväggarna tidigare satt (se bild).

Djupet är ca 15mm och jag har funderat på att köra handspackel, ex FINJA 450 DR. Det är betongplatta som grund med bra isolering under plattan.

Vad tror ni om en sådan lösning. Finns det någon annan bättre läsning? Det ligger idag plastmatta på övriga delar av golvet, som skulle fungera bra som fuktspärr över parketten.

• Ett hörn av ett rum med trasig, delvis avlägsnad matta och synlig underlagsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Plastmatta är ju inte 15 mm hög så vad finns mellan betongen och plastmattan?
Om det är masonit eller annan träskiva är det väl enklast att lägga sånt i mellanrummet också, komplettera med ett eller några lager lumppapp om det behövs för att fylla upp och jämna ut.

Den som ska renovera nästa gång och då vill göra det ordentligt och ta bort plastmattorna kommer ju bli rejält sur för att det plötsligt finns en massa spackel som ska bort.

Om det är mellan 14-15 så skulle jag lägga en träskiva.. och kanske åldersbeständig plast under mot betongen. Mycket enklare än att bredspackla ytan.

Edit..

Nu ser jag. Är det den tunna remsan som skall spacklas?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Om det är mellan 14-15 så skulle jag lägga en träskiva.. och kanske åldersbeständig plast under mot betongen. Mycket enklare än att bredspackla ytan.

Edit..

Nu ser jag. Är det den tunna remsan som skall spacklas?
Precis, det är den tunna remsan som inte har plastgolv som behöver "höjas" ca 15mm. Där gick träreglar tidigare och på träreglarna satt gips. När vi tog bort reglar och gips så blev det denna smala sänkning av golvet som måste justeras. Där ligger redan åldersbeständig plast, som tidigare skyddade träreglarna.

Ett alternativ är som du skrev är att lägga in trä ovanpå plasten, så att hela golvet ligger på samma nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.