1 626 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Ansvar att hålla fastigheten i vårdat skick.
Sida 1 av 2
Har möjlighet att köpa en fastighet inom detaljplanerat område. Fastigheten ligger ganska central i ett litet samhälle i norra Sverige.
Jag har tänkt ha huset som framtida projekt, fritidsbostad. Detta ligger dock långt fram i tiden.
I vilket skick är jag som fastighetsägare ansvarig att hålla huset?
Jag har tänkt kallställa huset helt.
Planerar även att stänga el och VA.
Det är taxerat som 220 åretrunthus.
Alla synpunkter och infallsvinklar vad man skall tänka på välkomnas.
Jag har tänkt ha huset som framtida projekt, fritidsbostad. Detta ligger dock långt fram i tiden.
I vilket skick är jag som fastighetsägare ansvarig att hålla huset?
Jag har tänkt kallställa huset helt.
Planerar även att stänga el och VA.
Det är taxerat som 220 åretrunthus.
Alla synpunkter och infallsvinklar vad man skall tänka på välkomnas.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Du sitter med ansvaret så du bestämmer i första hand själv.
Men jag gissar att du tänker på möjligheten i PBL för kommunens byggnadsnämnd att ingripa via tillsynen om du inte vårdar fastigheten, t ex dess byggnader. Och det kan hända även om det nog är ovanligt. Typiskt sett så ingriper byggnadsnämnden först efter en anmälan och situationen att det föreligger fara för allmänheten. Typ att några ungar tar sig in i huset och det är rasfärdigt. Så har det i alla fall sett ut i min kommun.
Men jag gissar att du tänker på möjligheten i PBL för kommunens byggnadsnämnd att ingripa via tillsynen om du inte vårdar fastigheten, t ex dess byggnader. Och det kan hända även om det nog är ovanligt. Typiskt sett så ingriper byggnadsnämnden först efter en anmälan och situationen att det föreligger fara för allmänheten. Typ att några ungar tar sig in i huset och det är rasfärdigt. Så har det i alla fall sett ut i min kommun.
Det är just PBL och kommunen jag tänker på.Claes Sörmland skrev:Du sitter med ansvaret så du bestämmer i första hand själv.
PBL och kommunen är det jag oroar mig för. Frågan är hur/var gränsen går för vårdat skick? VA-avgiften vet jag att jag får betala ändå.Claes Sörmland skrev:Du sitter med ansvaret så du bestämmer i första hand själv.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Det finns inget rakt svar på den frågan. Det troliga scenariot är att först ska någon ur allmänheten irritera sig så pass mycket på din tomt eller byggnader att de gör en anmälan. Sen ska kommunens handläggare bedöma att tillståndet är så illa så att de vill förelägga dig en åtgärd. Kommunens politiker ska sen instämma (det gör de nog vanligen, jag tror få byggnadsnämnder går emot sina handläggare). Sen har du möjlighet att överklaga föreläggandet och efter ett par år i rättssystemet så får du veta om kommunen bedömde rätt eller ej. Nu måste du följa föreläggandet om du förlorade.A AkutLumbago skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
A AkutLumbago skrev:
Att du inte klipper gräset lär inte vara ett skäl för byggnadsnämndens ingripande. Något sådant krav finns inte. Var och varannan tomt ser ut så i mitt grannskap, inte minst där det bor äldre äldre.
T o m tomterna med förfallande ödehus och skrotbilar i trädgården lämnas här utan att kommunen ingriper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Förutom PBL så riskerar hus som ser tomma ut, t.ex. därför att snön ligger kvar och trädgården växer ohämmat att ockuperas av andra och tomten just användas som tipp.A AkutLumbago skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Men ett stenhus, hur mycket kan det förfalla? Ska mycket till innan det blir en "farlig byggnad" att vistas i eller kring. Eller det räcker med rent kosmetiska fel även ifall funktionen i byggnaden finns kvar?Claes Sörmland skrev:Det finns inget rakt svar på den frågan. Det troliga scenariot är att först ska någon ur allmänheten irritera sig så pass mycket på din tomt eller byggnader att de gör en anmälan. Sen ska kommunens handläggare bedöma att tillståndet är så illa så att de vill förelägga dig en åtgärd. Kommunens politiker ska sen instämma (det gör de nog vanligen, jag tror få byggnadsnämnder går emot sina handläggare). Sen har du möjlighet att överklaga föreläggandet och efter ett par år i rättssystemet så får du veta om kommunen bedömde rätt eller ej. Nu måste du följa föreläggandet om du förlorade.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Sen bortom de juridiska frågeställningarna kan det ju vara vettigt att resonera om det där projektet med detta huset någonsin kommer att bli av. Särskilt kan det ju vara värt att inse att tröttheten kommer smygandes under de 40 och de där extremt tidskrävande världserövrarsakerna som man kanske gjorde hög av testosteronet från tonåren över de 20 till 30 sällan blir av senare i livet. Visst finns det undantag men de är få.