2 672 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Öppna upp till nock - någon med erfarenhet av liknande arbete?
men detta är väldigt enkelt att räkna på och du kommer behöva en 400mm limträ som ligger i nock som du fäster in takstolarna i, samt en pelare i varje ände som för ner lasten i grunden.V Voyager skrev:
sedan beror det klart på geografi med.
gå in på nedanstående länk och slå in dina förutsättningar så får du ut exakt vad du behöver i ditt fall.V Voyager skrev:
slår jag in ditt fall lite snabbt så får jag:
Limträ 90×450 GL30c, deformation 25 mm (L/235)*, nyttjandegrad 87%
Limträ 115×115 GL30h, nyttjandegrad 43%
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
aa precis some useless säger så kan du sätta två stående pelare på var sida av fönsterna på kortsidan som bär upp balken.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/tips-rad/byggbeskrivningar/bygga-forrad
jättebra fråga, jag behöver isolera och byta takpaneler samt innerväggpaneler. är det nångång man ska utvärdera ett sånt arbete så är det nu. Vinden som det är idag så kan man inte förvara nåt då det är för lågt, så jag tänker det kanske är bäst att göra sig av med det och få mer rymd.H heimlaga skrev:
varför inte, är ju ett gammalt torp antagligen extremt låg takhöjd.H heimlaga skrev:
klart du absolut ska göra det om du kan och det är inte onödigt arbete.V Voyager skrev:
medför ju mycket mervärde bara i levnadsstandard och ev, loft samt förvaring.
Även värdet på stugan ökar ju vilket inte är negativt.
sedan passar du på att isolerar samtidigt så kommer du få ett mycket energieffektivare hus även om du har lite mer volym att värma upp.
jobb är jag inte rädd för säger jag nu i början som vanligt. men viktigast är att man gör rätt och det är säkert.Kashew skrev:
Liknande trådar
-
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Öppna upp till nock i äldre hus
Isolering -
1850-tals timmerhus: Öppna upp halva huset till nock?
Lösvirke & Timmerhus -
Öppna upp till nock!
Fritidshus -
Öppna upp uterum till altan
Utbyggnad och tillbyggnad