Man kan undra hur det har sett ut historiskt i familjerna till er 4G/5G-vänner?
1948: "Nämen det här med rinnande vatten och avlopp inomhus, vad är det för lafs? Ungarna är ju ändå hemma halva dagarna och kan bära in vatten och ta ut slasken. Och skita inomhus, nä nä, så klena är vi inte! Skulle det vara för bövla kallt nån gång har vi potta under sängen."
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Satsa på mobilt bredband där ni har möjlighet. Slipp kablar och lättare att placera ut routern/Wi-Fin. Framtiden ligger inte i kabel utan via luften!
 
  • Haha
  • Gilla
Marcus-AA och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, 4G/5G fungerar jämförbart med fiber idag. Satte upp en wifi-router med 4G för ett par år sedan på jobbet som en snabb lösning. Tillfälligt blev permanent. Den tuffar på med ett tiotal arbetsplatser utan problem.
Instämmer ... OM ...
man inte som mig gejmar sim racing vilket kräver extremt låg latency (ping). På sommarstället har jag Tele2 4G obegränsat, vi kan sitta 3 pers och tokstreama utan minsta problem. Om det inte vore för min sim racing skulle jag direkt byta till 4G i villan också, det kostar 100kr för ett extra datakort, 4G-router finns redan på plats.
Det finns många som påstår att man inte kan välja 4G istället för fiber, men det beror HELT på omständigheterna, så innan ni köper en svindyr fiberanslutning kolla på möjligheterna med en 4G datakoppling istället.

och ... avgörande är att man har en bra 4G router, skiten som 4G-leverantörerna försöker sälja på i paketabonnemang ska ni undvika.
 
  • Gilla
relier
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Jag testade hastigheten hemma med Bredbandskollen från mobilen: Hastigheten var 10 mbps både via fiber och 4G, men latensen skiljde: 8 ms mot 53 ms. Bägge fungerar dock lika bra för att skriva detta inlägg.
En skillnad är förstås att 10Mbit/s är vad du faktiskt verkar kunna få via 4G med dina förutsättningar, medans jag antar att 10Mbit/s via fiber är vad du VALT som hastighet när du tecknade abonnemang.

Vill du så kan du nog välja upp till 1000Mbit/s via din fiber.

R relier skrev:
Satsa på mobilt bredband där ni har möjlighet. Slipp kablar och lättare att placera ut routern/Wi-Fin. Framtiden ligger inte i kabel utan via luften!
De som faktiskt kan något om detta håller inte med dig. Om det fungerar bra eller inte beror på omständigheterna, och att det fungerar bra idag är ingen garanti för att det fungerar bra imorgon. Vill man vara säker på god funktion väljer man en uppkoppling som inte är delad, d.v.s. (i praktiken) fiber.

Men detta har ältats till leda så du få läsa på själv om du är intresserad
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan undra hur det har sett ut historiskt i familjerna till er 4G/5G-vänner?
1948: "Nämen det här med rinnande vatten och avlopp inomhus, vad är det för lafs? Ungarna är ju ändå hemma halva dagarna och kan bära in vatten och ta ut slasken. Och skita inomhus, nä nä, så klena är vi inte! Skulle det vara för bövla kallt nån gång har vi potta under sängen."
Trams,
4G funkar utmärkt för dom flesta och är i princip lika stabilt som fiber. Givetvis beror det på vart man bor om man ska välja 4G, men att kalla 4G för bakåtsträvande är rent löjeväckande.
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
R
Mats-S Mats-S skrev:
men det beror HELT på omständigheterna, så innan ni köper en svindyr fiberanslutning kolla på möjligheterna med en 4G datakoppling istället.
Och tänk på att omständigheterna kan ändras, när som helst. Det finns gott om exempel där 4G valts istället för fiber när xDSL lagts ner.

Allt har fungerat toppen. I.a.f. tills grannarna också valde 4G eftersom det verkade fungera så bra. Helt plötsligt är nätet oanvändbart kvällstid när alla i området ska nyttja det.

Jag känner personligen till ett flertal hushåll som gått på den niten.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Trams,
4G funkar utmärkt för dom flesta och är i princip lika stabilt som fiber. Givetvis beror det på vart man bor om man ska välja 4G, men att kalla 4G för bakåtsträvande är rent löjeväckande.
Du kan tycka att jag tramsar, visst.
Men det går också att undra hur dessa personer skulle resonera om det vore tvärtom; att fiber var i princip gratis att installera, och det istället kostade ~20 000 kr att starta upp en mobil uppkoppling.
 
R RoAd skrev:
En skillnad är förstås att 10Mbit/s är vad du faktiskt verkar kunna få via 4G med dina förutsättningar, medans jag antar att 10Mbit/s via fiber är vad du VALT som hastighet när du tecknade abonnemang.

Vill du så kan du nog välja upp till 1000Mbit/s via din fiber.



De som faktiskt kan något om detta håller inte med dig. Om det fungerar bra eller inte beror på omständigheterna, och att det fungerar bra idag är ingen garanti för att det fungerar bra imorgon. Vill man vara säker på god funktion väljer man en uppkoppling som inte är delad, d.v.s. (i praktiken) fiber.

Men detta har ältats till leda så du få läsa på själv om du är intresserad
I en bostadsfastighet så delar man med många och det kan vara fiber in i fastigheten men kopparkabel till resp lägenhet i gamla hus. Under alla omständigheter så gav tidigare kabelanslutning Max 150 mb/sek och nu med Tre 5G mobilt bredband uppåt 750 mb/sek. Nu bor jag Stockholms inre city vilket är ett lämpligt ställe och dessutom blev det billigare.
 
R relier skrev:
I en bostadsfastighet så delar man med många och det kan vara fiber in i fastigheten men kopparkabel till resp lägenhet i gamla hus. Under alla omständigheter så gav tidigare kabelanslutning Max 150 mb/sek och nu med Tre 5G mobilt bredband uppåt 750 mb/sek. Nu bor jag Stockholms inre city vilket är ett lämpligt ställe och dessutom blev det billigare.
På vad för kablar eftersom du endast får 150mbit?
 
  • Gilla
relier
  • Laddar…
R
R relier skrev:
I en bostadsfastighet så delar man med många och det kan vara fiber in i fastigheten men kopparkabel till resp lägenhet i gamla hus. Under alla omständigheter så gav tidigare kabelanslutning Max 150 mb/sek och nu med Tre 5G mobilt bredband uppåt 750 mb/sek. Nu bor jag Stockholms inre city vilket är ett lämpligt ställe och dessutom blev det billigare.
Då blir det lite konstig jämförelse. För du väljer inte mellan fiber och 5G, utan någon speciallösning i ett hyreshus och 5G.

Dessutom jämför du antagligen med ett relativt optimalt 5G-nät eftersom du bor i Stockholm city och använder 5G precis när det har börjat installeras. Vi kan återkomma och se hur det ser ut när majoriteten av dagens 4G-kunder bytt över till samma nät som dig ;)
 
  • Gilla
Vick Gul och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Två saker:
1. Det finns andra förhållanden och erfarenheter i den här frågan. Har haft mobiler med många GB i "surfdata" i många år (4G). Moderna mobiler och Telia o Tele2. Har också haft fiber i många år (innan dess ADSL mm).
Har ofta haft problem med mobilmottagningen, beroende på var jag varit har jag ofta tappat all datamottagning. Ibland har det skapat stora problem. Handlar om mälardalen/Uppland.
Fibern har i stort sett varit problemfri.
2. Problemet med 4G/5G är att det är beroende av aktuella förhållanden i omgivningen. Många som flyttar in i närheten? => överbelastning av nätet/låg datarate o hög latens. Ingen uppdatering/underhåll av utrustningen i masterna och vidare i kedjan? => samma problem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur märker man skillnaden vid vanlig användning som byggahus.se, Netflix, Gmail eller MS Office?
Troligtvis märker du inte jättemycket och sen så finns det dessutom flaskhalsar överallt på nätet. Däremot om man spelar online eller laddar ner eller skickar lite större filer, ritningar, bilder osv så kan man kanske märka att det segar sig. Har själv en 1000/1000-lina här sen 2016 och är givetvis nöjd med det, men de flesta hemsidor har en "in/ut-hastighet" på runt 300-400 Mbit/s.
 
R RiMaX skrev:
Troligtvis märker du inte jättemycket och sen så finns det dessutom flaskhalsar överallt på nätet. Däremot om man spelar online eller laddar ner eller skickar lite större filer, ritningar, bilder osv så kan man kanske märka att det segar sig. Har själv en 1000/1000-lina här sen 2016 och är givetvis nöjd med det, men de flesta hemsidor har en "in/ut-hastighet" på runt 300-400 Mbit/s.
20 Mbps räcker för nästan all vanlig användning i en enhet (dator/mobiltelefon) idag. Börjar du stacka upp TV, telefoner datorer i ett hushåll så behöver du i praktiken X*20 Mbps där X är antalet enheter som används samtidigt. Detta räcker dock ofta inte till om man skall spela eller ha seriösa videokonferenser samtidigt som övriga familjen använder nätet, detta då trafiken buffras för mycket. Dessa påståenden är baserade på fiber...
...med mobilt så gäller ungefär samma sak, men med mycket större risk att man inte når 20 Mbps och mycket större risk för köer (som ger latenser) i nätet.

Går man under 20 Mbps så börjar upplevelsen vid surfning att påverkas negativt.

Netflix 4k kräver ungefär 15 Mbps, full HD ca 5 Mbps. Andra kanaler har liknande siffror. Detta är average bitrate, peak ligger ca 50% högre.

Teams kräver ca 1,5 Mbps för full HD video, men detta är i upplänk! Upplänk är ofta en trång resurs i mobilnätet. Zoom har liknande siffror för full HD. Google kräver 3,2 Mbps för Meet i HD. Siffrorna är dock lite olika beräknade, Google specificerar vad som behövs på länken medan Zoom och Teams siffror är för konsumtionen, krav på länken är därför en bit över 2 Mbps (i upplänk) i praktiken.

Bara för att ge några exempel.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Prova gå in på lite olika hemsidor och sök på din adress. Bara för att du har Telia Öppen Fiber så behöver du inte välja Telia som leverantör. Jag hade Telia öppen fiber och billigast då var Bredband 2 på 100/100 för 350/mån eller vad det nu var. Men gick in på Bahnhof och då erbjöd de mig Bahnhofs villafiber för 399/mån och då får jag 1000/1000.
Sen har elpriserna gjort att många leverantörer höjer priserna. Det kommer även gälla mobil abonnemang framöver. Och givetvis är en fiberanslutning på 10mbit bättre än en 4G/5G på 10mbit. Det beror dock lite på vad man använder anslutningen till.
jag behöll Bahnhof trots sådär resultat för jag läste att ”alla leverantörers” routrar är undermåliga.
Köpte asus router och har aldrig varit mer nöjd, hoppar leverantörens router och har stabil och bra hastighet i hela huset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dock får man ju se det som en investering om man någon gång ska sälja huset.

Jag har hört frågan "Finns det fiber indraget" oerhört många gånger när man tittar på hus, jag har aldrig hört frågor om 4G eller 5G-täckning i området.

För mej var det även en besparing, jag gav runt 19k för fibern (18900 ?) och beräknar att jag ska gå plus på den nästa sommar, då jämför jag alltså med vad jag betalade för min gamla 8Mbit ADSL + IPtele och vad jag idag betalar för 250/250Mbit + iptele på fibern, om jag minns rätt var det en besparing på runt 400:- i månaden.

(Jag har f.ö provat med 4G "trådlöst bredband" som säljaren kallade det, där "unlimited" inte visade sej vara så obegränsat i praktiken..)
Ja, som jag skrev i tråden så är det nog beroende var man tittar på hus. Är det på landet eller lite ”off” så är fiber viktigt pga avstånd till mast osv. Vi letade centralt och jag brydde mig inte ett skit om fiber va indraget eller ej, va bara kolla mottagningen på 5G telefonen, slutade även med att vi köpte ett hus utan fiber. Ja, sparade du pengar på det då är det självklart ett bra val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.