hsd
Njaaej, det är inte för vem som helst att gräva för fibernät, kommunen väljer vem som ska få tillstånd att gräva
Men det är ändå inte monopol ;)
 
hsd hsd skrev:
Njaaej, det är inte för vem som helst att gräva för fibernät, kommunen väljer vem som ska få tillstånd att gräva
Men det är ändå inte monopol ;)
Ja det behövs tillstånd, men det är inte kommunen som väljer. De måste ge tillstånd till alla som uppfyller kraven för att få gräva i gatan.
 
Är det asfalterad tätort med befintligt etablerat fibernät finns det inte ekonomi att bygga nytt parallellt fibernät.
 
Det är en fri marknad, de kan ta vad de vill för fiberanslutning. Husägaren accepterar eller tackar nej.

I vårt område, en stockholmsförort, fick vi erbjudandet om gratis efteranslutning av fiber.

Antar att tjänsteleverantören tog kostnaden då vi tvingades teckna 12 månaders avtal för 1000/100 hastighet för 550 kr i månaden.

Har för mig att kostnaden var 24 tkr vid första anslutningen.

Bedömer att ca 10-15% av husen på gatan inte var anslutna och tog erbjudandet.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Men det är också en helt annan klass på den fibern och dess switchar än vad racken fylls med för att hantera konsumentsidan
Dock har typ alla i Sverige med fiber runt 5 ms latens samt kan ha en en så hög uppkoppling att det sällan begränsar dom så det behövs inte bättre endå?
 
Har fiber via iponly, Telia har fiber i villaområdet 100m bort, kontaktar dem då och då for att få absluta mig till deras nät också. Hade lätt betalt 20k till för att få en parallell installation
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Telia höjde priset på mitt bredband och jag har via min brf ett kollektivt avtal som gjort att det "bara" kostat 100:-/mån extra för att få 100/100 mbit. Standard är annars 10/10 mbit. Jag godtog ej deras erbjudande och nöjde mig med 10/10 mbit...

Men... Fyfan så kasst internet blir ibland. I kväll har jag som mest runt 2 mbit och det går inte ens att surfa in på telias hemsida för att felanmäla. Förr upplevde jag också lite mindre störningar, som antagligen var minst lika illa som störningarna jag har just nu, men då märktes dessa inte av pga den högre hastigheten.

Ska fasiken ringa telia imorgon och klaga. Har gjort deras "felsökning" via deras hemsida som säger att det inte är något fel och att min hastighet är dom utlovade 10/10 mbit. Går jag in på bredbandskollen.se så säger hemsidan att jag har runt 0,60 mbit/s!

Är så jävla glad att inte inte gick med på att behöva betala extra för 100/100 när höjningen var över 100%

Telia my ass! Ärligt talat fungerar 10/10 väldigt bra och jag kan med lätthet spela, streama och surfa i vanliga fall. Men det krävs ju att det är en stabil lina också...
 
P P-KAR skrev:
Telia höjde priset på mitt bredband och jag har via min brf ett kollektivt avtal som gjort att det "bara" kostat 100:-/mån extra för att få 100/100 mbit. Standard är annars 10/10 mbit. Jag godtog ej deras erbjudande och nöjde mig med 10/10 mbit...

Men... Fyfan så kasst internet blir ibland. I kväll har jag som mest runt 2 mbit och det går inte ens att surfa in på telias hemsida för att felanmäla. Förr upplevde jag också lite mindre störningar, som antagligen var minst lika illa som störningarna jag har just nu, men då märktes dessa inte av pga den högre hastigheten.

Ska fasiken ringa telia imorgon och klaga. Har gjort deras "felsökning" via deras hemsida som säger att det inte är något fel och att min hastighet är dom utlovade 10/10 mbit. Går jag in på bredbandskollen.se så säger hemsidan att jag har runt 0,60 mbit/s!

Är så jävla glad att inte inte gick med på att behöva betala extra för 100/100 när höjningen var över 100%

Telia my ass! Ärligt talat fungerar 10/10 väldigt bra och jag kan med lätthet spela, streama och surfa i vanliga fall. Men det krävs ju att det är en stabil lina också...
Hur är du ansluten med utrustning du mäter med?
 
  • Gilla
håkan almer och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern


jag gick ochså på fiberbluffen, betalade 24,000:-
:rofl::crysmile:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då är 5G rätt belastat, men inte jätteilla ändå. Västernorrland och Telia, då har du internet via Sundsvall. Vart ligger servern du testar mot? Stockholm? I så fall har du runt 40ms i 5G, vilket kan vara så lågt som 6ms (min rekordmätning). Det antyder relativt belastat ändå. Jag har dock sett kötider på flera sekunder när jag mätt, men det är närmare till 1000ms än till 6ms när du ligger på 40ms (köer byggs snabbt upp när de väl börjar, jämför gärna med Stockholmstrafiken i rusning).
Det många inte verkar veta är att Telia kör 5G på 700 Mhz, dvs 3G hastighet i 5G nätet. Jag fick min mast uppgraderad i somras. Här är mina 5G hastigheter.
 
  • Skärmdump på hastighetstest: nedladdning 7,88 Mbit/s, uppladdning 1,19 Mbit/s, svarstid 60,82 ms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppanäng Öppanäng skrev:
Det många inte verkar veta är att Telia kör 5G på 700 Mhz, dvs 3G hastighet i 5G nätet. Jag fick min mast uppgraderad i somras. Här är mina 5G hastigheter.
Låga frekvenser ger lägre länder pga omsändningar.

Det är dock inte 3G-hastigheter. Det är klart bättre kodning i 5G än i 3G. Problemet är snarare att det är stor täckning på dessa frekvenserna vilket gör att många användare får plats i en cell (geografiskt). Dåliga mottagningsförhållanden sänker också hastigheten.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kollade senast igår hos en granne, med bredbandskollen. Vi har Telia 5G rätt nära. Fibern via WiFi: 249 ner, 98 upp (abb 250/100) 9ms. 5G tre olika mätningar som varierade mellan 20 och 58 megabit ner och 7-11 upp, aldrig under 50 ms.
Verkar vara en trött 5G uppkoppling.Gjorde en hastighetskontroll ikväll först på 5G,sen på Telia 100/100 fiber.
Tyckte själv att 5G jämfört med när vi fick uppkopplingen var lite slö för då låg hastigheten 5G på 530Mbit/S ner och 91 upp,svarstid 9,88ms.
5G verkar som 4G beroende på hur många som nyttjar masten.Fiber tycker jag är att föredra pga av den jämna hastighet hela tiden.
 
  • Skärmavbild av internet-hastighetstestresultat; upp- och nedladdningshastigheter anges; blå bakgrund; WiFi-signal och batteri-ikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Låga frekvenser ger lägre länder pga omsändningar.

Det är dock inte 3G-hastigheter. Det är klart bättre kodning i 5G än i 3G. Problemet är snarare att det är stor täckning på dessa frekvenserna vilket gör att många användare får plats i en cell (geografiskt). Dåliga mottagningsförhållanden sänker också hastigheten.
Jag fick sämre hastighet efter bytet av antennen så du har rätt i att det inte är 3G hastigheter, det är sämre. Men det är så klart anekdotiskt, för andra med 3G-mast som blir 5G kanske det blir snabbare. I mitt fall är det dessutom nån slav-mast som studsar trafiken från en uppkopplad mast, men det är antagligen rätt vanligt på landsbygden.

Det spelar mindre roll, jag kör 1000/1000 via fiber. Jag skickar en hel del stora filer i jobbet >10 Gb så mobilt internet är inte ett alternativ oavsett.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag kan få 5g+ via tre för 399/mån men det verkar inte vara alla förunnat med det. Kommer självklart inte betalat 27000 för fiber och sedan ändå betala månadsavgift.
De där 27’ för fiberkabel för 100/100 och nedgrävd känns som erbjudande som gick ut för 15 år sedan. Eller i glesbygd. Jag är ev på fel planet
 
Igen Igen skrev:
De där 27’ för fiberkabel för 100/100 och nedgrävd känns som erbjudande som gick ut för 15 år sedan. Eller i glesbygd. Jag är ev på fel planet
Det är priset jag har fått av pingday i Helsingborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.