kashieda kashieda skrev:
Pratar de med varandra?

Jag har vattenkraftverk, kärnkraft och solceller i mitt system. Jag kan såklart inte styra något av utom solcellerna...
...och inte ens dem kan du egentligen styra heller. ;):D
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Slutkund är ju ändå privat...

Jag har aldrig mött någon missnöjd med Plejd, har du ? Kan du berätta mer ?

Jag har ett dussintal vänner och bekanta som har Plejd, alla nöjda.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Slutkund är ju ändå privat...

Jag har aldrig mött någon missnöjd med Plejd, har du ? Kan du berätta mer ?

Jag har ett dussintal vänner och bekanta som har Plejd, alla nöjda.
Vad menar du med "Slutkund är ju ändå privat..."?

Jag själv är rätt missnöjd med Plejd. Vi har det i sommarstugan och det funkar bra, men kan inte prata med tex Home Assistant så vi förlorade en massa funktionalitet som kunde ha funnits eftersom det hade blivit för många appar att hoppa runt i då Plejd hamnade utanför allt övrigt. Flera i den här tråden har berättat om bekanta som är missnöjda.

Vi vet alla att det finns nöjda Plejdkunder, men vi vet inte hur många eftersom det inte verkar gå att få fram den informationen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Slutkund är ju ändå privat...

Jag har aldrig mött någon missnöjd med Plejd, har du ? Kan du berätta mer ?

Jag har ett dussintal vänner och bekanta som har Plejd, alla nöjda.
Det är klart de är nöjda, de har ju köpt en bra produkt som med största sannolikhet löser de uppgifter den är avsedd att lösa.

Risken är dock stor att de succesivt kommer att se nya behov som Plejds produkter inte kan tillfredsställa.
Till och med @Nissens har ju varit tvungen att komplettera sina installationer med passiva komponenter eftersom Plejd saknar produkter som klarar de funktioner han anser sig behöva.

Det är det kritiken mot Plejd kretsar kring.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Du förstår verkligen inte (på riktigt) vad som diskuteras här.

Hela poängen är att Plejd saknar just den där typen av komponenter vilket medför att en elektriker, mer eller mindre kreativt, måste komplettera med passiva detektorer.
Hade den typen av komponenter funnits i Plejds system eller om man hade anammat ett öppet protokoll hade funktionalitet och möjligheter ökat enormt. Det hade det gjort även för dig som ju upplevt en förändring av behov över tiden.
Det gör ju ingen skillnad vem som tillverkat tex en rörelsesensor, det viktiga är att den fungerar problemfritt med Plejd, och det lär alla 230V detektorer göra.

Plejd har inte heller ljuskällor i sitt sortiment, ändå går det fantastiskt bra att kontrollera dem med Plejd. Same, same but different…
 
Nissens Nissens skrev:
Det gör ju ingen skillnad vem som tillverkat tex en rörelsesensor, det viktiga är att den fungerar problemfritt med Plejd, och det lär alla 230V detektorer göra.

Plejd har inte heller ljuskällor i sitt sortiment, ändå går det fantastiskt bra att kontrollera dem med Plejd. Same, same but different…
kan du få denna att fungera med plejd?
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloes-roerelsesensor-smart-vit-70429913/
 
R
Nissens Nissens skrev:
Vad yrar du om nu?
Jag har både rörelsesensorer, ljussensorer och närvarodetektorer i mitt Plejdsystem. Perfekt att tredjepartsprodukter går att använda enkelt. Man kan välja precis de sensorer man föredrar.

Eftersom allt du efterlyser går utmärkt att använda med Plejd blev du väl glad! :D
Hur får du ditt system att utföra olika saker vid olika ljusstyrka?

Vi har gått genom detta tidigare och plejd har INTE stöd för något annat än EN typ av sensorer, nämligen binära. Av eller på.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Det är klart de är nöjda, de har ju köpt en bra produkt som med största sannolikhet löser de uppgifter den är avsedd att lösa.

Risken är dock stor att de succesivt kommer att se nya behov som Plejds produkter inte kan tillfredsställa.
Till och med @Nissens har ju varit tvungen att komplettera sina installationer med passiva komponenter eftersom Plejd saknar produkter som klarar de funktioner han anser sig behöva.

Det är det kritiken mot Plejd kretsar kring.
Men du ser bara risker och problem.

Jag som använder systemet är ju nöjd!
Jag fattar inte vad problemet är med att en ljuskälla, en rörelsedecca eller annan pryl tillverkas av tredjepart. Det är ju tvärtom, det ger mängder med möjligheter att tredjepartsprodukter fungerar perfekt med Plejd.

Måste säga att det är rätt märkligt att vi som använder Plejd är nöjda med systemet, och att ni som inte gör det är missnöjda med att vi är nöjda. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Ddd999 och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det gör ju ingen skillnad vem som tillverkat tex en rörelsesensor, det viktiga är att den fungerar problemfritt med Plejd, och det lär alla 230V detektorer göra.
Med sladdanslutning förstås. Känns klumpigt och kräver väl att man ringer en elektriker när man vill installera eller förändra något.

Låter bättre att köpa en batteridriven trådlös sensor för en hundring.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Hur får du ditt system att utföra olika saker vid olika ljusstyrka?

Vi har gått genom detta tidigare och plejd har INTE stöd för något annat än EN typ av sensorer, nämligen binära. Av eller på.
Jag vill inte att systemet skall göra olika saker vid olika ljusstyrkor utomhus, det fungerar utmärkt med en ljussensor med tröskel. Så det är inte ens ett problem eftersom jag aldrig någonsin haft behovet.

Det är väl det som skiljer vanliga användare och hemautomationshobbyister åt, vi nördar inte ner oss i en massa specialfall.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Med sladdanslutning förstås. Känns klumpigt och kräver väl att man ringer en elektriker när man vill installera eller förändra något.

Låter bättre att köpa en batteridriven trådlös sensor för en hundring.
Jag har en princip, och det är att jag inte vill ha något batteridrivet i några fasta installationer någonstans. Det skall vara så underhållsfritt och driftsäkert som möjligt. Efter hand när batterierna lägger av blir det bökigt. Det gäller allt ifrån larm till kameror och rörelsedetektorer. De enda batterier jag har i fasta installationer är batteribackupen i Plejd(håller 10 år) och blyacken i hemlarmets centralenhet, det håller typ 10 år också.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Jag vill inte att systemet skall göra olika saker vid olika ljusstyrkor utomhus, det fungerar utmärkt med en ljussensor med tröskel. Så det är inte ens ett problem. Det är väl det som skiljer vanliga användare och hemautomationshobbyister åt, vi nördar inte ner oss i en massa specialfall.
Men vi pratar väl inte om dina specifika krav, utan om plejds egenskaper jämfört med andra system?

Det är väl knappast en nackdel att möjligheten finns. Dessutom utan att behöva anlita en elektriker eller göra en fast installation med kabel.

100:- och en snabb konfiguration så kan man tända olika mycket belysning (eller tända med olika nivå) baserat på hur mörkt det är.

Påstår du verkligen att plejd är lika bra så blir det bara fjantigt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Men vi pratar väl inte om dina specifika krav, utan om plejds egenskaper jämfört med andra system?

Det är väl knappast en nackdel att möjligheten finns. Dessutom utan att behöva anlita en elektriker eller göra en fast installation med kabel.

100:- och en snabb konfiguration så kan man tända olika mycket belysning (eller tända med olika nivå) baserat på hur mörkt det är.

Påstår du verkligen att plejd är lika bra så blir det bara fjantigt.
Jag säger inte att funktionen är samma som vissa andra system, jag säger att väldigt få har det behovet, så få att det inte betyder något.
Gå till vilken byggvarubutik som helst och be om en ljussensor som steglöst ger värden för aktuell ljusstyrka. De kommer inte att fatta vad du menar, och om de skulle fatta vad du menar så begriper de inte vad du skall med det till…
Vet du vad det beror på? Jo, behovet finns inte, eller rättare: är oerhört litet.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag fattar inte vad problemet är med att en ljuskälla, en rörelsedecca eller annan pryl tillverkas av tredjepart. Det är ju tvärtom, det ger mängder med möjligheter att tredjepartsprodukter fungerar perfekt med Plejd.
Ja, tänk vad praktiskt det hade varit om även det omvända var möjligt - att Plejd kunde fungera som tredjepartsprodukt i andra system... ;)
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, tänk vad praktiskt det hade varit om även det omvända var möjligt - att Plejd kunde fungera som tredjepartsprodukt i andra system... ;)
Haha, ja. Men det är tydligen dåligt att Plejd kan använda tredjepartsprodukter. Märkligt… :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.