hsd hsd skrev:
De snabba överföringar som kan nås via 5g sker på högsta frekvenserna 30 GHz -300 GHz och de har en räckvidd på ca. 500 meter
Planering för master till 5g är med ca 200 meters avstånd och det kommer att dröja innan nätet är fullt utbyggt, samtidigt kommer man inte att få fram full 5g till fjällstugan eftersom det aldrig kan bli ekonomiskt lönsamt för operatörerna
Millimetervågor går inte genom en fönsterruta ens. De fungerar bra för stationära antenner utomhus och för exempelvis läktarna på olika former av arenor...
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
hahaha, jag hade gärna gått på fiberbluffen, tyvärr så bluffar dom lite väl mycket för min smak, telia vill ha 80.000 för att dra fiber till mitt hus... 300 ifrån anslutningspunkten... ditt vi redan dragit rör för fiber när vi byggde huset som ligger tomma och bara väntar på kabeln. vi är dessutom 3 hus som alla får samma offert, men enligt Telia vore det omöjligt att splitta vissa kostnader på 3, utan är det 3 hus så räknar man tydligen ändå med att 3 separata firmor kommer och gräver 3 separata diken för varje hus, och befintliga rör är orelevanta.

Det här fiber monopolet måste seriöst brytas upp, urlöjligt att ett enda företag ska vara ansvariga för hela sveriges fibernät på det här viset.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Wento Wento skrev:
hahaha, jag hade gärna gått på fiberbluffen, tyvärr så bluffar dom lite väl mycket för min smak, telia vill ha 80.000 för att dra fiber till mitt hus... 300 ifrån anslutningspunkten... ditt vi redan dragit rör för fiber när vi byggde huset som ligger tomma och bara väntar på kabeln. vi är dessutom 3 hus som alla får samma offert, men enligt Telia vore det omöjligt att splitta vissa kostnader på 3, utan är det 3 hus så räknar man tydligen ändå med att 3 separata firmor kommer och gräver 3 separata diken för varje hus, och befintliga rör är orelevanta.

Det här fiber monopolet måste seriöst brytas upp, urlöjligt att ett enda företag ska vara ansvariga för hela sveriges fibernät på det här viset.
Har ni haft dialogen om att ni tre fastighetsägare samtidigt beställer/skriver avtal och utifrån det vill få en prissättning? Det påverkar prissättning utifrån att fiberoperatören lägger allt hos en entreprenör för utförande vid ett och samma tillfälle. Så ni bör gå samman och ta en dialog utifrån det verkliga förutsättningarna, samt befintlig kanalisation hur den kan användas. Så ni kan med största sannolikhet få en helt annan prissättning om det finns fiber tillgänglig 300m från era fastigheter och för samtliga fastigheter.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
I
Wento Wento skrev:
hahaha, jag hade gärna gått på fiberbluffen, tyvärr så bluffar dom lite väl mycket för min smak, telia vill ha 80.000 för att dra fiber till mitt hus... 300 ifrån anslutningspunkten... ditt vi redan dragit rör för fiber när vi byggde huset som ligger tomma och bara väntar på kabeln. vi är dessutom 3 hus som alla får samma offert, men enligt Telia vore det omöjligt att splitta vissa kostnader på 3, utan är det 3 hus så räknar man tydligen ändå med att 3 separata firmor kommer och gräver 3 separata diken för varje hus, och befintliga rör är orelevanta.

Det här fiber monopolet måste seriöst brytas upp, urlöjligt att ett enda företag ska vara ansvariga för hela sveriges fibernät på det här viset.
Låter inget kul :( Vad jag förstår så fungerar monopolet ganska mycket som med elnätet, d.v.s ett och endast ett företag får köpa in sig på ett visst område, inget annat företag får gå in där och dra kabel. Även om det säkert är telia som drar övervägande fiber kabel så är de absolut inte ensamma, här vi bor är det ett kommunalt bolag som drar fibernätet men jag vet att det var en väldig raballder om Telia eller det kommunala bolaget skulle dra, Telia fick dock aldrig ur tummen så då tog det kommunala tag i det.

Vet faktiskt inte varför man fortsätter med att gynna monopol verksamhet, kanske blir det mindre incidenter på detta vis?
 
Monopol på fiber? Det finns absolut inget monopol på fiber! Det är upp till vem som helst att bygga och jag veta flera områden där det finns två konkurrerande fibernät.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Monopol på fiber? Det finns absolut inget monopol på fiber! Det är upp till vem som helst att bygga och jag veta flera områden där det finns två konkurrerande fibernät.
okay, kanske är det så pass kostsamt att dra fiber så är man inte enda bolaget som levererar fiber till ett område så blir vinsten för liten i många fall? Som sagt, när vårt område var på tur så var det först sagt att Telia skulle dra fiber, det gick så långt att vi kunde lägga en order och betala den, då 25 000 kr, sen blev det många turer fram och tillbaka och plötsligt så erbjöd istället kommunala bolaget fiber för 18 000 kr och när de började bygga så lämnade Telia helt området. Personligen har jag aldrig hört om någon som haft tillgång att välja bland mer än 1 fiberbolag men uppenbarligen finns det.
 
I Ironside skrev:
okay, kanske är det så pass kostsamt att dra fiber så är man inte enda bolaget som levererar fiber till ett område så blir vinsten för liten i många fall? Som sagt, när vårt område var på tur så var det först sagt att Telia skulle dra fiber, det gick så långt att vi kunde lägga en order och betala den, då 25 000 kr, sen blev det många turer fram och tillbaka och plötsligt så erbjöd istället kommunala bolaget fiber för 18 000 kr och när de började bygga så lämnade Telia helt området. Personligen har jag aldrig hört om någon som haft tillgång att välja bland mer än 1 fiberbolag men uppenbarligen finns det.
Jag vet till och med ett område där man konkurrensutsatte utbyggnaden och hade tre bolag som bjöd under varandra för att få bygga. Detta rörde sig om ett privat exploaterat villaområde där markexploatören lade rör till tomtgräns till alla tomter (bebyggda såväl som obebyggda) från ett skåp vid landsvägen. Bolagen behövde ju inte betala mycket alls. Det slutade med att Telia byggde ut området för ynka 5000kr per fastighet under förutsättning att man skrev på ett (mycket billigt/prisvärt) gruppavtal på fem år. Idag är det öppen fiber i området
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Lägenheter måste ju vara det mest lönsamma för operatörerna?
Mindre eller ingen grävning.
 
A A-Man_08 skrev:
Lägenheter måste ju vara det mest lönsamma för operatörerna?
Mindre eller ingen grävning.
Alla former av områden där de slipper grävning, exempelvis även villaområden med färdig kanalisation eller villaområden där de boende gräver själva.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Monopol på fiber? Det finns absolut inget monopol på fiber! Det är upp till vem som helst att bygga och jag veta flera områden där det finns två konkurrerande fibernät.
Det kan upplevas som ett monopol i vissa kommuner, då de ställer övergripande krav på grävning och återställning samt framtida anslutning i tätorter
Det blir ett förfarande som liknar övriga upphandlingar och det blir en vinnare
Här i området har det varit telia och iponly, olika orter, gissa hur det har fungerat :sweat:
Däremot utanför tätorten har det bildats fiberföreningar och på en del håll har enskilda passat på när elkablar grävts ner
 
hsd hsd skrev:
Det kan upplevas som ett monopol i vissa kommuner, då de ställer övergripande krav på grävning och återställning samt framtida anslutning i tätorter
Det blir ett förfarande som liknar övriga upphandlingar och det blir en vinnare
Här i området har det varit telia och iponly, olika orter, gissa hur det har fungerat :sweat:
Däremot utanför tätorten har det bildats fiberföreningar och på en del håll har enskilda passat på när elkablar grävts ner
Vi hade ett antal fiberföreningar och det fungerade mycket bra, vi var länge den mest välutbyggda kommunen i landet utanför storstadområdena. Jag har dessutom noterat att elbolaget numera alltid lägger ned grönstreckad 16-slang eller 32-slang när de lägger ned kablar. Samma när det dras VA osv. Det skadar inte att äga ett rör i marken...
 
Har glömt, men när det är bidragsfinansiering av att bygga fibernät, landsbygd, och om jag minns rätt så är det en förening/operatör som "får området" och då också ska ansluta xx antal fastigheter inom området vilket sedan länsstyrelsen kontroller. Bidraget kan då uppgå till 60% av kostnaden.
När det är tätorter så finns inte bidragsdelen utan är en "fri marknad", blir det konkurrens så är det oftast mellan kommunalt bolag som också hanterar eller/och någon fiberoperatör. Men det finns varianter på detta också då det här finns potential utifrån flerfamiljsfastigheter som ger en helt anslutningsgrad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
hsd
Har sett på en del platser i Blekinge har fiber via avloppet, kan vara dagvattnet, grävning från brunnar till fastigheter sista biten
 
Wento Wento skrev:
Det här fiber monopolet måste seriöst brytas upp, urlöjligt att ett enda företag ska vara ansvariga för hela sveriges fibernät på det här viset.
Det finns inget fibermonopol att bryta upp och det är inte ett företag som är ansvariga för hela sveriges fibernät. Du behöver nog läsa på lite för att förstå hur det fungerar.

Här kan du se vilka som äger fibernät i Sverige:

https://bredbandskartan.se/

....som du ser är det många många hundra företag.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vad jag förstår så fungerar monopolet ganska mycket som med elnätet, d.v.s ett och endast ett företag får köpa in sig på ett visst område, inget annat företag får gå in där och dra kabel. Även om det säkert är telia som drar övervägande fiber kabel så är de absolut inte ensamma, här vi bor är det ett kommunalt bolag som drar fibernätet men jag vet att det var en väldig raballder om Telia eller det kommunala bolaget skulle dra, Telia fick dock aldrig ur tummen så då tog det kommunala tag i det.

Vet faktiskt inte varför man fortsätter med att gynna monopol verksamhet, kanske blir det mindre incidenter på detta vis?
Du har förstått helt fel. Det är fritt för vem som helst att bygga var som helst, men, det är givetvis så att det är svårt för ett företag att bygga där någon redan har lagt fiber, eftersom kundunderlaget då blir för litet. Det är därför väldigt få platser som har parallella fibernät. Som du själv också säger är det ju också väldigt vanligt att det lokala energibolaget eller kommunen drar fiber som sedan är tillgänglig för diverse tjänsteleverantörer, men utöver det finns det ju normalt ett antal privata aktörer som äger nät (men inte på exakt samma ställe).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.