hsd
-98, då alla körde 56k modemvar jag en av de glada som körde 11 M trådlöst nätverk och jäklar va snabbt det gick :D ,...på vardagar men sen på helger gick det tröögt och ofta dog förbindelsen helt :sweat:bara för att alla skulle ut på nätet , dessutom fanns ingen Support som kunde felsöka under helgerna
Detsamma kommer att ske med 4g/5g om alla ska ut samtidigt , nu med betydligt högre hastigheter och många fler radiokanaler blir problemet lika stort men det kommer likt ett brev på posten
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som vanligt blir Dunning Kruger-effekten väldigt tydlig i trådar där 4/5G vs fiber debatteras. Funkar det med mobilt internet för vissa är ju det kanon, men man behöver göra lite research och inte ta telekombolagens reklam om prestanda i optimala förhållanden som någon form av allenarådande sanning.
Glöm deras täckningskartor, ger bara en grov bild av att det skulle kunna fungera.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
Glöm deras täckningskartor, ger bara en grov bild av att det skulle kunna fungera.
Och täckning avser utomhus ;)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Och täckning avser utomhus ;)
Testade från uteplatsen i tätort med ca 7000 innevånare och centralt, masten 400 m härifrån. Mobilen visar faktiskt 4G+.
Skärm med mobilnätverksinformation, LTE, signalstyrka, koordinater, ingen rörelse, höjd, GPS-noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump på internet hastighetstest visande nedladdning, uppladdning och svarstid på 4G-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är mycket individuellt vad man.

Testade via mesh-wifi och fiber.
Skruvad ned från 500Mbit/s till
100Mbit/s nu vid månadsskiftet då vi inte längre har det behovet.
Internet hastighetstest resultat: 115,02 Mbit/s nedladdning, 116,87 Mbit/s uppladdning, 14,20 ms svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern

Här är ett foto på 4g/5g routern som för närvarande använder 4g-nätet En vit Zyxel-router på en grå bänkskiva framför grå skåp med eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd hsd skrev:
-98, då alla körde 56k modemvar jag en av de glada som körde 11 M trådlöst nätverk och jäklar va snabbt det gick :D ,...på vardagar men sen på helger gick det tröögt och ofta dog förbindelsen helt :sweat:bara för att alla skulle ut på nätet , dessutom fanns ingen Support som kunde felsöka under helgerna
Detsamma kommer att ske med 4g/5g om alla ska ut samtidigt , nu med betydligt högre hastigheter och många fler radiokanaler blir problemet lika stort men det kommer likt ett brev på posten
Hur kopplade du upp dig?
 
Jag har ganska låg hastighet bor rätt högt upp med lite utsikt.
Går jag ned på gatan under fönstret eller entren så är det alltid över 45mbit.
Uppkopplad mot samma mast.

Det är något med höjden antar jag.
Skärmdump av hastighetstest för mobildata visar nedladdning, uppladdning, svarstid, datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teddy_Nallen
  • Laddar…
hsd
A A-Man_08 skrev:
Hur kopplade du upp dig?
Radiolänk, ca 300m till stationen , riktantenn
 
Redigerat:
Cheesen
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Men öppen fiber innebär ju att du kan välja leverantör i det närmaste fritt38,... kolla vilka alternativ som finns.
38,75 ,s är inte okej om man ska spela spel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men öppen fiber innebär ju att du kan välja leverantör i det närmaste fritt38,... kolla vilka alternativ som finns.
38,75 ,s är inte okej om man ska spela spel.
Det är mer än acceptabelt. Mellan 20-40 är optimalt.
 
S Skyflakes skrev:
Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.
Nej det kommer det inte bli.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare.
Vad kostar bredbandstjänst via fiber via någon annan operatör än telia, utanför deras öppna nät? Dvs efter ett operatörsbyte (inte byte av tjänsteleverantör inom ÖF).
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur märker man skillnaden vid vanlig användning som byggahus.se, Netflix, Gmail eller MS Office?
På samma sätt som att hastigheten är låg - det går långsamt. Saker laddas långsamt.
 
Cheesen
G Ganescha skrev:
Det är mer än acceptabelt. Mellan 20-40 är optimalt.
Jag ligger på 7-13 ms mot bredbandskollen... dom flesta spelservrarna står ju i Europa och det är sällan jag kommer under 50 ms i ping... skulle jag ha 30 ms till så blir snabbt ospelbart.. men Det är egentligen inte pingen på 35 -40 som är otrevlig.. jag har använt mobilt bredband och det är pingen som varierar mellan 10Ms och 75 som är omysig när man spelar.. blir helt omöjligt att anpassa sig och träffa något när man inte vet om man har 10 ms framförhållning eller 75ms.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag ligger på 7-13 ms mot bredbandskollen... dom flesta spelservrarna står ju i Europa och det är sällan jag kommer under 50 ms i ping... skulle jag ha 30 ms till så blir snabbt ospelbart.. men Det är egentligen inte pingen på 35 -40 som är otrevlig.. jag har använt mobilt bredband och det är pingen som varierar mellan 10Ms och 75 som är omysig när man spelar.. blir helt omöjligt att anpassa sig och träffa något när man inte vet om man har 10 ms framförhållning eller 75ms.
Att det skulle vara otrevligt att spela med en ping runt 30-40ms tvivlar jag starkt på. Däremot har du helt rätt med en ostabil ping när man kör med mobilt, där är fiber naturligtvis bättre. Idag kan du följa mängder med online gamers på t ex twitch där väldigt många av dem har ingame latency på skärmen, väldigt, väldigt få av dem har lägre än 30-40ms och då är dom dessutom proffs. Men här handlar det stabilitet och inte ett ping pongande med laggandet som det lätt blir med mobilt bredband. Upplever dock mitt tele2 abonnemang som väldigt stabilt, väldigt sällan jag får dessa ”laggspikar” pga. Dålig latency och ligger stadigt på 38ms. Därför finns det noll anledning för mig att byta och lägga pengar på en indragning av fiber i det nya huset. Körde ett tag på 5G på 700mhz bandet, hade en stadig ping på 20ms men märkte ingen skillnad så onödiga pengar just nu i alla fall.
 
  • Gilla
Perhui
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.