Många aepekter ta hänsyn till.
1. Behålla spår
2. Få ljusare
3. Inga kemikalier
4. Gärna ett osäker arbetsmoment isblästring, sandblästring
5. Uthyrare nej pga skruvar

Korta svaret: Byt trall. Vi flesta råder dig göra det.

Om trots de 5 punkter genomförs utan byte trall återkom gärna med bild av resultat. Om ens.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 16 till
  • Laddar…
" Spåren" som diskuteras är inget mer spännande än vanlig rillad trall. https://www.byggmax.se/28x120-rillad-trall-impregnerad-brun-p08728121

En del tycker att rillorna ska vara nedåt och andra uppåt, men oavsett vad man tycker så har ju TS rätt i att det inte går att vända på brädorna och behålla rillorna. Tyvärr betyder rillorna också att det är svårt att slipa om man inte vill slipa ordentligt djupt. Efter tio år är de dessutom rätt spröda, så risken med blästring eller kraftig högtryckstvätt är att rillorna går sönder. Och så var det de där bärbuskarna.

Alternativen hittills är väl:
Slipa bort rillorna eller vända på brädorna, vilket inte TS vill.
Blästra eller tvätta med risk att rillorna spricker och trallen blir ful och vass, vilket jag inte heller tror är ok.
Använda någon form av kemi för att dräpa infärgningen, vilket inte bärbuskarna vill.
Jag kan inte se någon annan mirakelmetod än den som bara får tipsas om i TS nästa tråd. Om det inte dyker upp någon tillräckligt kraftig och samtidigt garanterat giftfri kemisk metod, är jag rädd att lösningen är i nästa tråd. Synd, då brädorna knappast är slut redan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
vakthund och 19 till
  • Laddar…
Det enda som avlägsnar färgen på träplankorna är mycket starka kemikalier och troligen kommer spåren att få en annan nyans då du inte själv är beredd att lägga 100 timmar extra för att få plankorna trärena.

Det är klart att det går att leja någon för att åtgärda detta antingen med kemikalier (hoppas du inte har barn eller husdjur) eller att slipa ner plankorna.

Jag tycker att det är häftigt att någon kan tänka sig att betala 5 eller 10 ggr så mycket för återbruk istället för att köpa nytt.

Det är nämligen merkostnaden för att åtgärda detta om du inte gör allt själv. De 5-6 tkr som ny trall kostar räcker iofs till kemikalier, verktyg och skyddsutrustning det skulle jag kört på.

Vi har en jordglob.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Högtryckstvätt med så kallad terasstvätt , begränsar sidosprut och rensar effektivt
Det förstör inte träet men Du får räkna med att det tar tid innan träet har torkat innan ny ytbehandling kan ske
Jag har en Kärcher roterande terasstvätt, den ger ringar i trallen , vet inte om jag kan rekommendera den? Klart, skall man måla över så lär ju inte ringarna synas.

Eller det kanske finns andra alternativ? Högtryck generellt brukar riva loss fibrer. Blästring har man inte haft en tanke på,
 
A
Skumpe Skumpe skrev:
Tack jag gör en sån tråd en annan gång så kan du få komma med synpunkten on topic istället.
Då föreslår jag att du ådringsmålar brädorna med en vattenbaserad färg istället.
 
  • Haha
  • Gilla
vakthund och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får täcka det du vill skydda, blästringen är med sand.
jag skulle rekomedera bikarbonat eller Isblästring
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har aldrig blästrat, funkar det bra? Man kör typ sand då eller? Skadar det fasad intill? Högtryck ska skada träet har jag förstått.
Den sandblästring av plastfärg på ytterpanel jag sett gjorde ytan tillruffsad.
 
Z
Byt trallen, den har passerat bäst före datum!
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
A
Frågeställningen är hur många timmar du har på att åtgärda trallen?

Har du 100 timmar effektiv tid att lägga och i så fall vad värderar du varje timme till?

Det kan vara så att du får lägga 100 timmar och så håller trallen i tre år till.

- Vilket skick är det på träet under ytan? Utifrån kommentarerna verkar det vara i halvdant skick och det kan vara därför någon målade träet.
- Att lossa på någon bräda och se skicket på undersidan kan avgöra om det är mindre jobb än att slipa eller behandla med kemikalier.
- Blästringen kanske kan fungera men du hittar saker billigt på biltema (eller annan kedja) för att testa, du får också en uppfattning om tidsåtgång och hur skicket är under.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Undrar vad det är för trall det där? Det är absolut inte ”vanliga” rillade brädor från Byggmax. Räcker ju att zooma in ordentligt i bilderna för att konstatera att detta är någon annan trall. Men jag tycker då inte att den skulle ha passerat bäst före datum.
Har du provat att borsta ytan med en stålborste?
Finns ju sådana där elektrisk borstar för rengöring av trädäck och plattor.
Vet hur djupt pigmentet har trängt i virket?
Så mitt råd, ta första bästa stålborste och skrubba längs med några brädor och betrakta därefter resultatet. Känner du dig nöjd så hyr du en maskin eller köper en.

Edit.
Det är inte så att det är rillad sibirisk lärk?
 
Redigerat:
hsd
F fusion skrev:
Jag har en Kärcher roterande terasstvätt, den ger ringar i trallen , vet inte om jag kan rekommendera den? Klart, skall man måla över så lär ju inte ringarna synas.

Eller det kanske finns andra alternativ? Högtryck generellt brukar riva loss fibrer. Blästring har man inte haft en tanke på,
Okej, den jag har är ställbar,finns säkert många varianter
 
GoC GoC skrev:
Undrar vad det är för trall det där? Det är absolut inte ”vanliga” rillade brädor från Byggmax. Räcker ju att zooma in ordentligt i bilderna för att konstatera att detta är någon annan trall. Men jag tycker då inte att den skulle ha passerat bäst före datum.
Har du provat att borsta ytan med en stålborste?
Finns ju sådana där elektrisk borstar för rengöring av trädäck och plattor.
Vet hur djupt pigmentet har trängt i virket?
Så mitt råd, ta första bästa stålborste och skrubba längs med några brädor och betrakta därefter resultatet. Känner du dig nöjd så hyr du en maskin eller köper en.

Edit.
Det är inte så att det är rillad sibirisk lärk?
Roterande stål- (eller mässings-) borste på borrmaskin? Eventuellt med dammsugare om du vill slippa dammet.
 
Själv så slipade jag drygt 60m2 nedgånget tralldäck med excenterslip. Funkade ypperligt. Tar så klart lite tid, men resultatet blev helt ok.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
F fusion skrev:
Jag har en Kärcher roterande terasstvätt, den ger ringar i trallen , vet inte om jag kan rekommendera den? Klart, skall man måla över så lär ju inte ringarna synas.

Eller det kanske finns andra alternativ? Högtryck generellt brukar riva loss fibrer. Blästring har man inte haft en tanke på,
Orsaken att du får ringar är att du jobbar i fel hastighet, lagom snabbt ger ren yta och inga ringar, för hög hastighet ger ringar, stå stilla ger ringar.
 
  • Gilla
mika m och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.