Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Allt som drar el påverkar självklart priserna. Ju större elbehov desto mer el går det åt
Mmm, din rakapparat också eller? Du är mycket välkommen ett bevis att elbilarna som rullar på landets vägar idag har drivit upp elpriset
 
På 1970 talet & -80 talet ökade elanvändningen i Sverige när man gick från Olja till el i större utsträckning. Samtidigt byggdes kärnkraften ut för att möta det växande behovet. Tänk om man tänkt så de senaste 30 åren att man lagt mer pengar på kärnkraftsutbyggnad istället för nedläggelse
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, din rakapparat också eller? Du är mycket välkommen ett bevis att elbilarna som rullar på landets vägar idag har drivit upp elpriset
Självklart skulle min rakapparat öka elanvändningen (om jag ägde någon).

Jag har värmt upp kåken med Ved de senaste 23 åren men ska nu skaffa bergvärme och då kommer min elförbrukning gå upp 5 000 kWh/år så jag kommer bidra precis som din elbil.

Jag har inget emot elbilens vara eller icke vara utan just att den ska subventioneras.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det bästa skulle vara om man tillsammans med EU arbetar fram en modell där varje land producerar max av sin el varje dygn året runt och att man sätter ett pris efter årsbasis (lika pris för alla) och höjer priset varje år några procent. Har vi överskottsel när alla Svenskar fått sin el säljer vi ut det på ELEU börsen där andra EU länder får möjlighet att köpa elen.

Har vi ett underskott av el så får vi köpa in det som saknas.

AVREGLERING VAR DET SÄMSTA PÅFUND NÅGON NÅGONSIN HITTAT PÅ
Ditt förslag har så mycket hål att jag har svårt att veta hur jag ska kommentera det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ditt förslag har så mycket hål att jag har svårt att veta hur jag ska kommentera det.
Jag vet men ingenting är ju perfekt när man dryftar något nytt för första gången.

Men denna tråd hade aldrig blivit till om vi ALDRIG AVREGLERAT SVERIGE
 
Så den reglering som gällde tidigare är det du tror är en bra lösning? Hur matchar sol och vindkraft in i den?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men denna tråd hade aldrig blivit till om vi ALDRIG AVREGLERAT SVERIGE
Vi kan väl återinföra en reglerad elmarknad.
Priset kan väl lämpligtvis sättas till 4kr/kWh, så det inte behöver skjutas till skattepengar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Samtidigt måste vi bygga ut mer reservkraft eftersom det då inte går att få ner konsumtionen med högt pris när det är trångt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så den reglering som gällde tidigare är det du tror är en bra lösning? Hur matchar sol och vindkraft in i den?
Istället för att subventionera solpaneler till Svenska folket hade man byggt stora parker samt byggt vindkraften till havs och i Norrland. Vad är problemet med det?
 
Att det matchar efterfrågan väldigt dåligt. Att då ha ett fast elpris så att konsumentsidan inte alls anpassar sig medför att man måste ha en stor andel produktion som går väldigt sällan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan väl återinföra en reglerad elmarknad.
Priset kan väl lämpligtvis sättas till 4kr/kWh, så det inte behöver skjutas till skattepengar.
Nu hade knappast staten satt priset till 4 kr/kWh utan kanske hälften.

Skitsamma egentligen för nu har vi ju själva satt oss i denna båten och kommer knappast att komma ur den.

Vi alla Svenskar har skitit i det blå skåpet för länge sedan
 
D Daniel 109 skrev:
Att det matchar efterfrågan väldigt dåligt. Att då ha ett fast elpris så att konsumentsidan inte alls anpassar sig medför att man måste ha en stor andel produktion som går väldigt sällan.
Man säljer överskottet till Tyskland som kan spara lite brunkol när vi har överskott.
 
2021 betalade jag 216 öre i snitt på hela året för elen totalt med alla avgifter inkl. moms med rörligt elavtal i område 3.

2022 betalade jag 319 öre med samma preferenser som 2021

2021 gjorde jag av med 11679 kWh och 2022 9607 kWh
 
Jag som bor i SE4 hamnade på 3,42
Fick tillbaka 0,79 öre hittills, då blir resultatet 2,63
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag vet men ingenting är ju perfekt när man dryftar något nytt för första gången.
Men denna tråd hade aldrig blivit till om vi ALDRIG AVREGLERAT SVERIGE
Men om jag anstränger mig lite och inte förkastar något så här snabbt, utan istället ber dig utveckla lite hur du tänker. Det är ju rakt i paritet med trådens inriktning.
Du ser lösningen i att införa en reglerad marknad, men på vilket sätt skall den vara reglerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.