R
Sittställning Forlowt skrev:
Äh, dessa kommentarer om att man inte bryr sig och bortförklaringar.

Antingen är ni med och diskuterar för och nackdelar, vad man tycker och inte tycker eller så skiter ni i att diskutera och fyller tråden med skit :(
JA! Vad skönt det skulle vara om jag slapp förklara att jag inte har några känslor alls för Plejd. Men det känns som om det krävs att vissa slutar att anklaga mig för att ha det i vartannat inlägg. Men jag gissar tyvärr att det är en projicering som kommer fortsätta.

Men vi kan väl göra ett försök i.a.f. Från och med nu är det enbart "hårda fakta" som gäller?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
JA! Vad skönt det skulle vara om jag slapp förklara att jag inte har några känslor alls för Plejd. Men det känns som om det krävs att vissa slutar att anklaga mig för att ha det i vartannat inlägg. Men jag gissar tyvärr att det är en projicering som kommer fortsätta.

Men vi kan väl göra ett försök i.a.f. Från och med nu är det enbart "hårda fakta"s som gäller?
Ja! Jag har just beslutat mig för att framöver, så långt det går, inte alls försöka bemöta de fantasibaserade påhoppen man får slängda på sig hela tiden. De tar ju liksom aldrig slut... Så från och med nu kommer svaren på sådant istället bara att bli tex "Feltolkning" eller "Påhopp". Då kan åtminstone övriga i tråden se att någon annans tolkning av vad jag uttryckt inte stämmer med vad jag faktiskt menade. Sakliga kommentarer kommer jag naturligtvis att fortsätta att besvara på sakligt vis.
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
R RoAd skrev:
JA! Vad skönt det skulle vara om jag slapp förklara att jag inte har några känslor alls för Plejd. Men det känns som om det krävs att vissa slutar att anklaga mig för att ha det i vartannat inlägg. Men jag gissar tyvärr att det är en projicering som kommer fortsätta.

Men vi kan väl göra ett försök i.a.f. Från och med nu är det enbart "hårda fakta" som gäller?
Jag har en känsla och det är glad över att det funkar buggfritt för mig.

Men kan ni rekommendera något som är bäst intill lika lätt, buggfritt vars app svarar snabbt när jag plockar upp luren och vill ändra något ?

Svarstid från appstart till ändrad nivå på belysning är viktig för mig
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men kan ni rekommendera något som är bäst intill lika lätt, buggfritt vars app svarar snabbt när jag plockar upp luren och vill ändra något ?

Svarstid från appstart till ändrad nivå på belysning är viktig för mig
Det är lite ironiskt. :D
Jag kan i ärlighetens namn inte det.

Den här tråden är ju så fruktansvärt urspårad så jag vet hur mycket jag kommer att ångra det här inlägget. :rofl: Men jag skriver det ändå, kanske just för att belysa hur fel det blir när man inte får framföra sin åsikt, eller för den delen sina FAKTA, man misstolkas och andra försöker att klistra på en en massa saker man aldrig har sagt.

Så, mitt direkta svar på din fråga måste tyvärr bli något liknande:

"Jag kan i ärlighetens namn inte det. Och jag har aldrig hävdat det heller."
 
R
Sittställning Forlowt skrev:
Men kan ni rekommendera något som är bäst intill lika lätt, buggfritt vars app svarar snabbt när jag plockar upp luren och vill ändra något ?

Svarstid från appstart till ändrad nivå på belysning är viktig för mig
Som sagt, alla de enheter jag har numera fungerar "buggfritt". Det är en blandning av Shelly och ESP över Wifi, och Ikea, HUE, Gledopto, och SonOFF via Zigbee (kanske glömt någon). Så att hitta något buggfritt bör inte vara något problem.

Vad det gäller appen så blir det ju svårt då jag inte vet vad du menar med snabbt. Min HA-app startar på 1-2 sekunder om den inte var igång sedan tidigare. Mestadelen av tiden är som vanligt att hitta telefonen och låsa upp den.

Men jag använder nästan aldrig någon app, så du frågar egentligen fel person.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Som sagt, alla de enheter jag har numera fungerar "buggfritt". Det är en blandning av Shelly och ESP över Wifi, och Ikea, HUE, Gledopto, och SonOFF via Zigbee (kanske glömt någon). Så att hitta något buggfritt bör inte vara något problem.

Vad det gäller appen så blir det ju svårt då jag inte vet vad du menar med snabbt. Min HA-app startar på 1-2 sekunder om den inte var igång sedan tidigare. Mestadelen av tiden är som vanligt att hitta telefonen och låsa upp den.

Men jag använder nästan aldrig någon app, så du frågar egentligen fel person.
Så det systemet du använder har inte någon vidare support enligt dig själv.
Kan du rekommendera elektriker som är lättillgängliga som kan installera det du använder, för jag utgår från att vi pratar om lagliga installationer.
 
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Så det systemet du använder har inte någon vidare support enligt dig själv.
Kan du rekommendera elektriker som är lättillgängliga som kan installera det du använder, för jag utgår från att vi pratar om lagliga installationer.
Faktiskt en god poäng men på denna punkten är jag nog lite grå :p
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
...och vad var det nu TS skrev i sitt inledande inlägg?

C crazytok skrev:
Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
...och vad var det nu TS skrev i sitt inledande inlägg?
Av någon anledning missade du första meningen i TS första inlägg:
”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Så det vore väl bra att göra just det tänker jag.
 
Nissens Nissens skrev:
Av någon anledning missade du första meningen i TS första inlägg:
”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”
Inte alls men det ena utesluter väl inte det andra?
Eller menar att den avslutande frågan alltså inte får hörsammas?
Du dömer ju ut i princip alla inlägg som berör "hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet" som något som endast berör överintresserade hobbyister.

För övrigt... diskutera allas åsikter och erfarenheter...
Där gjorde iallafall jag tolkningen att även negativa åsiker fick diskuteras.
 
  • Gilla
  • Älska
jorblad och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Diskutera vad du vill, sakligt.

Men i ärlighetens namn, Ikea Zigbee är inte så himla bra. Jag har det också och det är ofta en lampa står tänd dagtid fast jag ställt in den osv.. hela det systemet buggar och det tar ofta lång tid innan app kopplar upp etc. Smart life har jag ett gäng lampor som fungerar ganska mycket som aviserat men det är faktiskt inte mycket billigare än en Plejd och några dumma lampor om ens billigare med tanke på.
 
Nissens Nissens skrev:
Av någon anledning missade du första meningen i TS första inlägg:
”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”
jbr jbr skrev:
Inte alls men det ena utesluter väl inte det andra?
Eller menar att den avslutande frågan alltså inte får hörsammas?
Du dömer ju ut i princip alla inlägg som berör "hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet" som något som endast berör överintresserade hobbyister.

För övrigt... diskutera allas åsikter och erfarenheter...
Där gjorde iallafall jag tolkningen att även negativa åsiker fick diskuteras.
Det är ju extremt tydligt att TS formulerat sig så att det är Plejd och liknande system som ska diskuteras. Det görs tydligt i flera formuleringar, och ingen formulering talar specifikt däremot.

Men om man ska vara petig:
"diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter"
Då det står "kring" och inte "om" så finns det inget som helst språkligt tvång att det specifikt ska handla om Plejd.

Framförallt meningen "Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?" ger obefintligt tolkningsutrymme...

Så det enda kryphålet som kan hindra diskussionerna om "liknande system" i den här tråden är att hävda att Plejd är unikt och att det således inte existerar några "liknande system".
 
Sittställning Forlowt skrev:
Men i ärlighetens namn, Ikea Zigbee är inte så himla bra. Jag har det också och det är ofta en lampa står tänd dagtid fast jag ställt in den osv.. hela det systemet buggar och det tar ofta lång tid innan app kopplar upp etc.
Jag har en hel del IKEA-lampor och nej, det är inte klockrent och buggfritt. Förr om åren hängde sig gatewayen varje gång klockan ställde om mellan sommar-/normaltid eller tillbaka, men den buggen är lyckligtvis borta nu. Deras app ser jag mer som ett adminverktyg som utan koppling till Google Home eller Home Assistant skulle lämna otroligt mycket att önska i mitt hem. Nu har ju jag den gamla gatewayen med den gamla appen, så jag vet inte hur det ser ut med den nya gatewayen.

Sen kan jag ju tycka att IKEA och Plejd inte är speciellt lätta att jämföra då det rör sig om väldigt olika system med tanke på att det ena sitter i lampsocklarna och det andra sitter fast i huset.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Så det systemet du använder har inte någon vidare support enligt dig själv.
Om du menar just mitt egna, kompletta, system så blir det nog svårt att få någon support på det från tredje part ja. Den lokala administratören är dock urgrym så hittills har det löst sig ändå :)

Om du menar IKEA, HUE, SonOFF, Gledopto, eller Shelly så vet jag inte. Jag har inte behövt undersöka det. De har "bara fungerat"(tm).

Du verkar ha gjort en stor sak av att jag skrev ett svar (med glimten i ögat) på att supporten var så bra för ett system som jag fått för mig inte behöver någon. Släpp det, jag tror säkert att Plejds support är utmärkt och vi behöver inte bråka om det också.

Nissens Nissens skrev:
Kan du rekommendera elektriker som är lättillgängliga som kan installera det du använder, för jag utgår från att vi pratar om lagliga installationer.
Flera, faktiskt de flesta, av mina enheter är av lågspännings-typ eller väggpluggar som inte kräver någon behörig elektriker för att installera.

Men de andra borde vilken elektriker som helst borde kunna installera. Inga av dem har svårare installation än Plejd. Fas, nolla, och IO. Rätt moment när man drar åt skruvarna och inga lösa kardeler. Lätt som en plättjävel som Clark skulle sagt :)
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Av någon anledning missade du första meningen i TS första inlägg:
”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Så det vore väl bra att göra just det tänker jag.
Och ändå är det du som konstant ber de som inte är odelat positiva till Plejd att sluta skriva i tråden. :rolleyes:
 
  • Gilla
jorblad och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.