Om inte någon hittar något så har jag för mig att man kan handla som privatperson på elektroskandia (i butik) med kort.. Annars är det väl bara att gå till lokala elbutiken och beställa från elektroskandia genom dom..
farnell har fick handla hos dem förut iaf..
Hej har nu fått hem min imse webmaster pro
som jag tipsade tidigare om i tråden.
Måste bara säga att jag är imponerad.
Visst den är lite dyr att köpa för att ha hemma och leka med.
Men jämför man med en plc med motsvarande io's så är priset ok.
Behöver man ändå en reglercentral för värme och solvärme är priset lättare att motivera
(Dyr hobby man har)
ca pris 13000 plus moms.
8 st ingångar för tempgivare (1000 oms givare), fungerar också som digitala in.
4 analoga in spänning 0-10v
4 analoga in ström 0-20 mA/ 4-20mA
8 st digitala in 4 st fungerar också som räknare
8 analoga ut 0 - 10v
8st digitala ut
Flera in och utgångar går att lägga till med externa enheter.
Kopplas in på nätverket eller via korskopplad kabel till pc.
Programmeras enkelt via webbläsare.
jag har nu första kvällen lagt in larm från min slamtank
och en kombinerad ute temp/ fukt mätare
loggar dessa mätpunkter och kan visa grafer över dessa i webbgränssnittet.
Nästa utmaning blir att få in pulsutgången från elmätaren för att logga förbrukningen och att
rita bilder att lägga in.
Återstår att se hur mycket man kan belasta den med utan att den storknar.
Kan skicka larm via sms eller epost
Jag kom på ett annat alternativ för att komma billigt undan.
En byggsats från Velleman.
http://www.kjell.com/content/templa...7707&path=69800000,79400000,79500000,80000000
Men för min del sprack det på mina begränsade kunskaper i programmering (bland annat pid regulatorer)
samt att en pc måste vara i gång hela tiden.
Har tidigare byggt en enkel väderstation med föregångaren till detta kort.
som jag tipsade tidigare om i tråden.
Måste bara säga att jag är imponerad.
Visst den är lite dyr att köpa för att ha hemma och leka med.
Men jämför man med en plc med motsvarande io's så är priset ok.
Behöver man ändå en reglercentral för värme och solvärme är priset lättare att motivera
(Dyr hobby man har)
ca pris 13000 plus moms.
8 st ingångar för tempgivare (1000 oms givare), fungerar också som digitala in.
4 analoga in spänning 0-10v
4 analoga in ström 0-20 mA/ 4-20mA
8 st digitala in 4 st fungerar också som räknare
8 analoga ut 0 - 10v
8st digitala ut
Flera in och utgångar går att lägga till med externa enheter.
Kopplas in på nätverket eller via korskopplad kabel till pc.
Programmeras enkelt via webbläsare.
jag har nu första kvällen lagt in larm från min slamtank
och en kombinerad ute temp/ fukt mätare
loggar dessa mätpunkter och kan visa grafer över dessa i webbgränssnittet.
Nästa utmaning blir att få in pulsutgången från elmätaren för att logga förbrukningen och att
rita bilder att lägga in.
Återstår att se hur mycket man kan belasta den med utan att den storknar.
Kan skicka larm via sms eller epost
Jag kom på ett annat alternativ för att komma billigt undan.
En byggsats från Velleman.
http://www.kjell.com/content/templa...7707&path=69800000,79400000,79500000,80000000
Men för min del sprack det på mina begränsade kunskaper i programmering (bland annat pid regulatorer)
samt att en pc måste vara i gång hela tiden.
Har tidigare byggt en enkel väderstation med föregångaren till detta kort.
Jag inflikar lite om olika styrsystem...
Det blir nog lite rörigt, men fråga gärna!
Jag jobbar mest med Siemens S7 i industriella sammanhang, och styr mitt hus med en S7-313C. (Var det nån' som hade S7-300-moduler över...?
Den har lite inbyggda analoga samt digitala in och utgångar.
De finns på E-bay för runt 5000:-, men sen tillkommer programmeringskabel, mjukvara osv. men man har å andra sidan ett industriellt styrsystem med lång livslängd och stora möjligheter. Till detta kommer jag att köra ett PC-baserat övervakningssystem med grafiska bilder, trender, larmhantering osv. Men detta är kanske lite överkurs för en lekman...
S7-200 är lite billigare, men med expansionsmoduler så drar det iväg ändå är jag rädd...
Jag har tidigare styrt värmen i huset (en schuntgrupp med ställdon, pump och givare, som kompenserades av utetemp, samt begränsades av en innegivare) via en Mitsubishi Alpha. De är bland de bästa små och prosvärda system jag provat. Idag styr jag min belysning via dessa enheter. Jag har även programmerat och övervakat dessa via modem, vilket var förvånansvärt enkelt.3
Jag föredrar dessa framför LOGO.
De marknadsförs av Bejer Elektronics www.beijer.com och kostar runt 2000:-. De har analoda in 0-10V, vilka lätt kan omvandlas till 4-20mA via ett 500Ohm's motstånd. 4-20mA är en gammal industristandard, och kan vara lite billigare än 0-10V, vilket man sällan ser på tempgivare. Dessutom är 4-20mA inte beroende av kabellängd, utan körs långa sträckor via två trådar.
Andra Mitsubishi, typ MELSEC är lite för inriktade på digitala styrningar för att de skall vara interessanta.
Tyvärr är PLC från början tänkt att ersätta relästyrningar inom industrin, och analoghanteringen har länge ledat efter...
Vill man ha en shuntmotor, kan det vara billigare att köpa ett vridande ställdon för ventilation, och montera på t.ex. ESBE-shunten. Om man väljer ett så kallat 3-läges ställdon så använder man två digitala utgångar, en för att öka och en för att minska. Enklast använder man bara en jämförare och ökar eller minskar en kort puls vid behov. Är mätvärdet inom inställda gränser pulsar man ingenting. Då klarar man sig utan PID om man vill, även om den ger en bättre reglering.
Ang. Abelkos' Imse Webmaster kan bara sägas att den är kompetent, men lite för tråkig för mig...
Den är ursprungligen en mätvärdesinsamlare, varför den är otrolig på att spara data och presentera loggar.
Att den sedan programmeras via web är ju en fördel, framförallt för "hemmaknåparen"
All info finns på www.abelko.se ,där man även hittar en demo som man kan logga in på.
www.srp.se
Det blir nog lite rörigt, men fråga gärna!
Jag jobbar mest med Siemens S7 i industriella sammanhang, och styr mitt hus med en S7-313C. (Var det nån' som hade S7-300-moduler över...?
Den har lite inbyggda analoga samt digitala in och utgångar.
De finns på E-bay för runt 5000:-, men sen tillkommer programmeringskabel, mjukvara osv. men man har å andra sidan ett industriellt styrsystem med lång livslängd och stora möjligheter. Till detta kommer jag att köra ett PC-baserat övervakningssystem med grafiska bilder, trender, larmhantering osv. Men detta är kanske lite överkurs för en lekman...
S7-200 är lite billigare, men med expansionsmoduler så drar det iväg ändå är jag rädd...
Jag har tidigare styrt värmen i huset (en schuntgrupp med ställdon, pump och givare, som kompenserades av utetemp, samt begränsades av en innegivare) via en Mitsubishi Alpha. De är bland de bästa små och prosvärda system jag provat. Idag styr jag min belysning via dessa enheter. Jag har även programmerat och övervakat dessa via modem, vilket var förvånansvärt enkelt.3
Jag föredrar dessa framför LOGO.
De marknadsförs av Bejer Elektronics www.beijer.com och kostar runt 2000:-. De har analoda in 0-10V, vilka lätt kan omvandlas till 4-20mA via ett 500Ohm's motstånd. 4-20mA är en gammal industristandard, och kan vara lite billigare än 0-10V, vilket man sällan ser på tempgivare. Dessutom är 4-20mA inte beroende av kabellängd, utan körs långa sträckor via två trådar.
Andra Mitsubishi, typ MELSEC är lite för inriktade på digitala styrningar för att de skall vara interessanta.
Tyvärr är PLC från början tänkt att ersätta relästyrningar inom industrin, och analoghanteringen har länge ledat efter...
Vill man ha en shuntmotor, kan det vara billigare att köpa ett vridande ställdon för ventilation, och montera på t.ex. ESBE-shunten. Om man väljer ett så kallat 3-läges ställdon så använder man två digitala utgångar, en för att öka och en för att minska. Enklast använder man bara en jämförare och ökar eller minskar en kort puls vid behov. Är mätvärdet inom inställda gränser pulsar man ingenting. Då klarar man sig utan PID om man vill, även om den ger en bättre reglering.
Ang. Abelkos' Imse Webmaster kan bara sägas att den är kompetent, men lite för tråkig för mig...
Den är ursprungligen en mätvärdesinsamlare, varför den är otrolig på att spara data och presentera loggar.
Att den sedan programmeras via web är ju en fördel, framförallt för "hemmaknåparen"
All info finns på www.abelko.se ,där man även hittar en demo som man kan logga in på.
www.srp.se
En programvara till ett s7 300 går man ju inte och köper bara så där. Ett begagnat på Ebay kostar ju till och med fläsk. Själv så köpte jag ett s7 200 och ett microwin.. blev lite billigare. Men det klart.. det är ju inte lika häftigt som step7 5.4 : )
Jo, jag har ju tillgång till programvaror.
Men det beror ju lite på hur man ser på licenser och programvaror också......
En samvetsfråga alltås.
Men det beror ju lite på hur man ser på licenser och programvaror också......
En samvetsfråga alltås.
Jag har en fråga till dig Gravforsarn angående Siemens s7 200. Har du nån vetskap om ifall det går att läsa av en1-wire buss via dess RS232 protokol på ett någorlunda smärtsamt sätt. Det är ju som bekant populärt att köpa tempgivare för den bussen och läsa av med datorn för att göra diagram och så... Tänkte om man kunde koppla ihop detta i 200 i stället . Går ju isåfall att göra en massa intressanta saker utan at det kostar skjortan. Har redan ett 200 med mjukvara. De aktiva givare som finns att köpa för 0-10 eller 4-20 är ju sviskondyra
Jo. aktiva givare är inte så kul att betala i allmänhet....Per72 skrev:
200 är inte mitt ämne riktigt, men så vitt jag vet är den inbyggda porten endast RS485. Om man använder PPI-adaptern så kanske man kan nyttja den som omvandlare till RS232 (om man inte har en USB-variant...) Det verkar inte gå att köpa en kommunikationsmodul till S7-200 som klarar RS232, men det är ju en så vanlig bus så det måste bara gå att lösa hårdvarumässigt. se:https://support.automation.siemens....se&objid=10805150&siteid=cseus&subtype=133000 samt sök vidare på Siemens supportsidor.
Sen kan man använda kommunikationsblocken som finns för att skicka och ta emot frågor, och alltså bygga protokollet för givarna i PLC's mjukvara. Ingen barnlek, men det borde gå.
Är själv interesserad av att göra samma sak i S7-300 om jag får tid någon dag.
Jag tror att de 200 som har två stycken com portar har stöd rs 232 på ena porten. Skulle vara intressant och få till en lösning med 1 wire. Det känns som att det kräver programmerings kunskaper som är större än de jag har. Kanske vill du dela med dig av ditt projekt efter att du har tagit ag i det. Nu låter jag bekväm men det kommer och ta mig lång lång tid innan jag har fått till en sådan lösning som du med din erfarehet kanske löser rätt snabbt. Vi har ju en Siemens PG dator på jobbet med så jag kan ju labba en del där med våran reserv 300
Hej,Gravforsarn skrev:
Detta är ju inte huvudfrågan, men jag tycker det ändå är viktigt att skilja på kostnaden för "aktiva givare" och kostnaden för leverantörsspecifika produkter. Entrådsgivare är aktiva givare, så det är inte själva "aktiva givare" som avgör att priset blir högt för vissa leverantörers givare.
Att läsa en 1-wire i rs-232 om det inte stöds kräver programmering som är rätt drivernära (svarstidsaspekter). Lättaste lösningen är att sätta in en eller annan converterare emellan, speciellt som man om 1-wire är en temperaturmätare, troligen vill ha en strong 5V pullup. Det finns mängder med kit för detta, bara att söka på "1-wire RS232". Ett exempel (utan att ha prioriterat alls) är DS9097U. Idén med konverterara är att översätta signalsekvenserna på 1-wiren till texthantering på rs232 sidan.
--- Mats ---