Fick detta mej idag.

"Vi har nu kommit till den punkt att det inte håller ekonomiskt längre att kunna utveckla och upprätthålla den funktion, stabiliteten och framtidssäkerhet som krävs, så kan vi inte längre erbjuda tjänster kostnadsfritt.

Det är ett svårt beslut att ta, men vi behöver göra denna förändring för att kunna finnas kvar för er.

Detta innebär att vi kommer göra en förändring för Basic-användare (gratis-versionen av vår tjänst), Vill man kunna använda Telldus tjänster till fullo behöver välja en Premium-prenumeration.

Detta innebär att från och med den 24 April 2023 kommer alla Basic-användare fortsätt kunna använda/lägga till nya enheter, kontrollera dem på distans och lokalt. Däremot kommer API-åtkomst och automationer (både Händelser och Scheman) att inaktiveras, och du kommer att bli ombedd att uppgradera till Premium-prenumerationen. Kundsupport kommer även att begränsas till tre ärenden per år."
 
  • Arg
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
Japp, låter som de mera eller mindre är konkursfärdiga med så kort framförhållning av att ändra.
Normalt "beteende" är att befintliga kunder kan behålla, men inga nya abonnemang kan registreras.
Får fundera på framtida lösning utifrån att schema försvinner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
j.f.s
Fick samma mail :mad:

Riktigt ruttet eftersom det är så snäv tidsram.

Kör ju HA till allt annars men frågan är hur det blir med API lokalt om det stängs också. Förmodligen stängs det gissar jag på. Får la testa och blocka internettrafik till Tellsticken och se vad som händer.
 
Jo mycket förväntat och det verkar gå trögt för Telldus att få fram någon ny ersättare till sin controller. Nu kör jag redan "premium"-tjänsten och det är nog bara en tidsfråga att även den stängs ner.
Sen hittar jag fortfarande inget bra alternativ till controller som även hanterar 433 MHz prylar. "Mördande konkurrens" därute...
 
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Blir ett nytt projekt att hitta lösning för schemahantering.
Ogillar också att de visar prissättning i Euro för premium.
Har bara åtta gamla fjärrbrytare 433Mhz från Telldus, ingen förmögenhet.
 
A AndersS skrev:
Blir ett nytt projekt att hitta lösning för schemahantering.
Ogillar också att de visar prissättning i Euro för premium.
Har bara åtta gamla fjärrbrytare 433Mhz från Telldus, ingen förmögenhet.
Jo men vad ska Telldus leva av när de inte får fram någon ny controller?
 
P paralun skrev:
Jo mycket förväntat och det verkar gå trögt för Telldus att få fram någon ny ersättare till sin controller. Nu kör jag redan "premium"-tjänsten och det är nog bara en tidsfråga att även den stängs ner.
Sen hittar jag fortfarande inget bra alternativ till controller som även hanterar 433 MHz prylar. "Mördande konkurrens" därute...
Jag kör Broadlink RM Pro via Google Home för RF grejer... Sen finns ju nu Homey Bridge (jag har en liggande men har inte öppnat)
 
P paralun skrev:
Jo men vad ska Telldus leva av när de inte får fram någon ny controller?
Svårt (läs omöjligt) att konkurrera med så försumbart liten hemmamarknad för hemelektronik. Den tiden är förbi.
 
A AndersS skrev:
Svårt (läs omöjligt) att konkurrera med så försumbart liten hemmamarknad för hemelektronik. Den tiden är förbi.
Jovisst och fortfarande mycket brist på elektronik i världen.

Sen ser man inget bra alternativ just nu och Matter verkar ha fått "grus i mjukvaran".... amerikaner ska komma överens med kineser och det är kanske inte det enklaste? Så min kombo med Telldus och HA får leva vidare tills jag ser ett bra alternativ inkl premiumtjänsten för Telldus (liten kostnad egentligen).
 
Dags att se över sitt hus, även för oss som användare, tyvärr.

Har kört Tellstick i knappa 8 år, först "vanliga", sedan en Z-net. Har funkat bra i det stora hela men visst har jag sneglat mot annat under åren och detta är nog det som får mig att steget. :cry:
 
Ja, vad ska man välja för system istället?
Ett "enkelt" som man helst driftar själv?
 
  • Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
Jag har inget emot ett eget som kan leva vidare utan uppkoppling mot extern server. I vårt äldre hus blir det ingen avancerad automatisering utan bara fjärrbrytare och med schemaläggning.
 
A AndersS skrev:
Jag har inget emot ett eget som kan leva vidare utan uppkoppling mot extern server. I vårt äldre hus blir det ingen avancerad automatisering utan bara fjärrbrytare och med schemaläggning.
Jag har Z-wave i rotdosor som styr belysning och 433 Mhz i vägguttag för fristående lampor i fönster. Tänder utebelysning och belysning i fönster vid solens nedgång och släcker vid solens uppgång.

Ett system man kan styra via lokal IP-adress (hemsida) vore utmärkt, då kan jag komma åt det från distans via VPN om jag behöver. Ingen molntjänst, bara hårdvara med färdig mjukvara (open source). Finns det?
 
  • Gilla
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, vad ska man välja för system istället?
Ett "enkelt" som man helst driftar själv?
Jo ett framtida system måste vara Matter samt Thread kompatibelt men det verkar gå trögt med mjukaran just nu.
Om
https://m3.idg.se/2.1022/1.750832/matter
Ännu mer om
https://homekitnews.com/category/matter/

En controller jag kollat på är Aqaras M2 som kommer att uppgraderas till Matter
https://www.aqara.com/en/article-1583275073188196352.html

Men det kommer säkert mera så jag ligger lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.