Jag har ju testat HA lite och tycker det verkar funka utan att vara för krångligt för mig.

Har för mig att jag tog ner en fil och la på ett sd kort så var det klart...

Är det en vanlig version av pi os plus HA eller är det en bantad version eller kanske ett helt eget os för Home Assistant?
Om jag vill använda Pien som webbserver, installera klient vpn och lite sånt hur gör jag / var börjar jag?
 
Wish har fraktfritt, tror det är sista dagen idag eller om det var igår.
Finns ju lite tuya prylar där
 
nino nino skrev:
Jag har ju testat HA lite och tycker det verkar funka utan att vara för krångligt för mig.

Har för mig att jag tog ner en fil och la på ett sd kort så var det klart...

Är det en vanlig version av pi os plus HA eller är det en bantad version eller kanske ett helt eget os för Home Assistant?
Om jag vill använda Pien som webbserver, installera klient vpn och lite sånt hur gör jag / var börjar jag?

Normalt sett kör man med HaOS, som är en bantad linux specialanpassad för att köra HA. Rent tekniskt är det inga problem att köra andra saker där, men hur lätt det är vet jag inte...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Normalt sett kör man med HaOS, som är en bantad linux specialanpassad för att köra HA. Rent tekniskt är det inga problem att köra andra saker där, men hur lätt det är vet jag inte...
Ok är det då pi os sen installera HA som gäller kanske?
 
Ja, det borde gå att lägga in Docker och container-varianten av HA på befintligt OS. Lite mer meck dock...
 
Läser om container här och där men har inte en aning om vad det är :)
 
Enklaste sättet är att du kör HA virtuellt. Installera Linux och virtualbox och kör HA i en virtuell server. Då finns det färdig image för HA att använda och HA fungerar som du är van vid.

Annars behöver du installera Linux på PI:en och docker och sedan köra HA där i. Det är mer meck och du får inte lika smidigt underhåll med uppdateringar osv som om du kör HaOS.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
J Jensa86 skrev:
Jag räknar med att att man får använda "Unique ID of last resort" även om man inte strikt har manuell konfigurering i yaml.
Grejen är att det, såvitt jag förstått det, inte finns något "Config Entry ID" om det inte finns ett entry i configuration.yaml. Men jag kanske missuppfattat det.

Nä, finns inget serienummer eller något liknande. Så motsvarande alternativ är ett fält i konfigurationsdialogen där användaren får fylla i ett egenpåhittat id som jag ser det. Men också uttryckligen ej tillåtet som jag tolkar det(?)
 
F
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.

Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.

Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
 
B
F Fideliox skrev:
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.

Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.

Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
Jag kör unRaid på en gammal Dell-server och sen HAOS i en vm där.
 
Jag kör en RPi4 med ssd. Måste inte köra sd-kort bara för att det finns en sån kortläsare inbyggd
 
F Fideliox skrev:
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.

Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.

Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
RPi4 med USB-SSD. Funkar helt perfekt. Ingen fläkt behövs så tyst är det också.
 
F Fideliox skrev:
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.

Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.

Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
Har en 3 utan wifi tycker det rullar på rätt ok, men har inte annat än std HA installation
 
J
Visa bilaga 691986 Jag kör en HP Elitedesk. De minsta modellerna likt den jag länkar till nedan får man för en spottstyver, 1200 och med ssd. De har iofs fläkt men min sitter dold bakom ett hörn/fuskvägg vid TVn/Min switch. Har aldrig hört den. Kör frivarv runt raspberry Pi. Undre bilden är väggen sedd framifrån och min usbkabel till en Skyconnect, för ZigBee och Matter.

https://www.tradera.com/item/590095872
Träningsrumshörna med svarta kettlebells, vikter, kablar och väggskador. Väska och pilteckning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 691986
 
  • TV-skärm, del av vit möbel, golv, svart vas, vägg med teckning, nedfälld lucka eller hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Köpte en Optiplex åt grabben, vet inte om han fått snurr på den än men den är nog också hästlängder framför en pi
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.