Min första post på forumet! :)

Jag har en villa på tre plan. Vattenburen golvvärme på alla planen. Expansionskärl, bergvärmepump m.m. står längst ner. 1 bar brukar jag höja trycket till.

Sedan ganska länge sjunker trycket långsamt i systemet, men nu de senaste veckorna har det gått snabbare. Mitt minne sviker mig och jag minns inte riktigt hur länge. Nu de senaste dagarna så har jag dock tittat mer noggrant och trycket går från 1 till ungefär 0,7 bar på ett dygn.

Just nu provar jag att dra ner en termostat åt gången till minimum i 12 timmar för att försöka identifiera var det läcker. Än så länge har jag inte hittat något som minskar läckaget, men jag har inte hunnit testa alla termostaterna heller. Oklart om det går att identifiera på detta sättet dock.

Det enda jag upptäckt än så länge ses på den bifogade bilden. Vid den nedre röda cirkeln är det blött i röret från expansionskärlet, men jag har svårt att se att så mycket vatten skulle komma ut den här vägen. När jag vred på det blå vredet i övre röda cirkeln forsar vattnet ut men slutar inte alltid helt när vredet går tillbaka till normalläget (stängt). Jag fick göra små justeringar hit och dit för att det skulle sluta rinna helt. Jag tror dock inte att det är p.g.a. detta som trycket sjunker eftersom 0,3 bar motsvarar en hel del vatten.

Hur föreslår ni att jag går vidare? Ta hit en rörmokare för att försöka identifiera var det läcker? Ringa försäkringsbolaget för att höra hur de tycker att jag skall gå vidare?

• Expansionskärl för värme, manometer, rör, ventil, avstängningsventil framhävd med röd cirkel, väggmonterad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
På undersidan av expansionskärlet har du en liten ventil samma som på bildäck, om du trycker in den lite vad händer då ? kommer det luft - vatten - eller ingenting ?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vart leder skvallerröret (det du markerat med rött)? Kan du sätta en hink under för att mäta hur mycket det kommer ut? Det kan vara mer än du tror, och det behövs inte så mycket för att trycket ska sjunka.

I vårt förra hus droppade det i sakta mak men fyllde ändå hinken rätt fort. Enligt värmepumpsteknikern var expansionskärlet trött, vilket gjorde att trycket inte höll sig stabilt. När vattnet i rören värmdes och expanderade kom det ut via säkerhetsventilen/skvallerröret istället för att hanteras av expansionskärlet. Då sjönk trycket så fort det blev varmt ute och vattnet i rören blev kallare.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag hade i stort sett samma problem och hittade två felkällor:
1. I expansionskärlet finns en gummiblåsa som har luft med övertryck i sig för att balansera mot varierande vattentryck. Nu fanns inget tryck där kvar och blåsan var troligen helt hoptryckt. Det gör systemet stumt och trycket varierar mycket med tempväxlingarna. Jag återfyllde blåsan med luft.
2. Själva övertrycksventilen läckte, den var 13 år gammal och tillverkaren rekommenderar byte efter tio år. Så jag bytte den med och nu är allt bra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej Kulle
Läcka kan uppstå var som helst och kräver systematisk sökning.
Börja kolla vid pannan och exp-kärlet som du gjort.
Du ser visst läckage från säkerhetsventilen SÄK. Testa mängden med att försöka trä på en plastpåse på blåsröret. Om du behöver en rörkille är idealet att sätta in två avstängningsventiler så att du kan stänga kärlet mot rörsystemet och tappa av vattentrycket mot kärlet med att öppna den proppade ventilen. Då kan du mäta lufttrycket i kärlet som vara ca 0,6 Bar vid luftventilen (grön fläck på ritning i kärlets gavel). Mät med tryckmätare för bildäck (Biltema). Öppna sedan mot rörsystemet och fyll på till rätt tryck.
OBS att ingen avstängningsventil får installeras mellan värmepump (pannan) och SÄK.
(Förtrycket gör att expansionskärlets effektiva volym ökar men blir ändå bara 25 till 30 % av hela kärlets volym)

Om trycket fortsätter falla
Stäng för alla slingfördelares tillopp och returledningar utom en och observera trycket. Testa alla fördelargrupper så. När du hittat gruppen som läcker stänger du alla slingors tillopp och returer utom en och observerar trycket. Tidsödande men enda sättet.
Osannolikt att en slinga läcker, mer sannolikt läcka i fördelare eller i pannrummet. Lycka till.

• Handritad skiss av ett slutet expansionskärlsystem med ventiler och flödesriktningar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kulle kulle skrev:
På undersidan av expansionskärlet har du en liten ventil samma som på bildäck, om du trycker in den lite vad händer då ? kommer det luft - vatten - eller ingenting ?
Det kommer ut luft. Jag missade att skriva att jag fyller på vatten för att öka trycket, inte mera luft. Så det är vatten som tar sig ut någonstans någonstans.

M mrsnhp skrev:
Vart leder skvallerröret (det du markerat med rött)? Kan du sätta en hink under för att mäta hur mycket det kommer ut? Det kan vara mer än du tror, och det behövs inte så mycket för att trycket ska sjunka.

I vårt förra hus droppade det i sakta mak men fyllde ändå hinken rätt fort. Enligt värmepumpsteknikern var expansionskärlet trött, vilket gjorde att trycket inte höll sig stabilt. När vattnet i rören värmdes och expanderade kom det ut via säkerhetsventilen/skvallerröret istället för att hanteras av expansionskärlet. Då sjönk trycket så fort det blev varmt ute och vattnet i rören blev kallare.
Skvallerröret slutar där den vita tratten börjar. Man ser det i den nedre röda cirkeln.

Jag provade att sätta en plastpåse på röret, och jag är rätt säker på att det är här vattnet kommer ut. Utan påsen syns det dåligt eftersom vattnet rinner ner längs insidan av röret istället för att synas som droppar.

Hur får jag problemet fixat? Är det bara att ringa en vanlig rörmokare som bland annat sysslar med värmepumpar?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade i stort sett samma problem och hittade två felkällor:
1. I expansionskärlet finns en gummiblåsa som har luft med övertryck i sig för att balansera mot varierande vattentryck. Nu fanns inget tryck där kvar och blåsan var troligen helt hoptryckt. Det gör systemet stumt och trycket varierar mycket med tempväxlingarna. Jag återfyllde blåsan med luft.
2. Själva övertrycksventilen läckte, den var 13 år gammal och tillverkaren rekommenderar byte efter tio år. Så jag bytte den med och nu är allt bra.
Tack. Det finns luft i blåsan nu då det pyser när jag trycker på nippeln. Fast jag kanske har för lite luft. Jag skall prova senare ikväll att pumpa i mer luft. Jag är dock inte säker på varför det skulle minska mängden vatten som läcker ut.

Övertrycksventilen är nog minst 12 år, så det kanske är dags att byta den.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
S Sven Svensson9167 skrev:
Skvallerröret slutar där den vita tratten börjar. Man ser det i den nedre röda cirkeln.

Jag provade att sätta en plastpåse på röret, och jag är rätt säker på att det är här vattnet kommer ut. Utan påsen syns det dåligt eftersom vattnet rinner ner längs insidan av röret istället för att synas som droppar.

Hur får jag problemet fixat? Är det bara att ringa en vanlig rörmokare som bland annat sysslar med värmepumpar?
*
Såga av kopparröret någon cm ovan plasttratten så du ser om det läcker. Läcker det så är det bara att byta säkerhetsventilen.

J Jochi skrev:
Hej Kulle
Läcka kan uppstå var som helst och kräver systematisk sökning.
Börja kolla vid pannan och exp-kärlet som du gjort.
Du ser visst läckage från säkerhetsventilen SÄK. Testa mängden med att försöka trä på en plastpåse på blåsröret. Om du behöver en rörkille är idealet att sätta in två avstängningsventiler så att du kan stänga kärlet mot rörsystemet och tappa av vattentrycket mot kärlet med att öppna den proppade ventilen. Då kan du mäta lufttrycket i kärlet som vara ca 0,6 Bar vid luftventilen (grön fläck på ritning i kärlets gavel). Mät med tryckmätare för bildäck (Biltema). Öppna sedan mot rörsystemet och fyll på till rätt tryck.
OBS att ingen avstängningsventil får installeras mellan värmepump (pannan) och SÄK.
(Förtrycket gör att expansionskärlets effektiva volym ökar men blir ändå bara 25 till 30 % av hela kärlets volym)

Om trycket fortsätter falla
Stäng för alla slingfördelares tillopp och returledningar utom en och observera trycket. Testa alla fördelargrupper så. När du hittat gruppen som läcker stänger du alla slingors tillopp och returer utom en och observerar trycket. Tidsödande men enda sättet.
Osannolikt att en slinga läcker, mer sannolikt läcka i fördelare eller i pannrummet. Lycka till.
Tack. Jag provade att sätta en plastpåse på blåsröret. Med tanke på hur mycket det kom ut så är jag rätt säker på att det är där vattnet kommer ut. Tur att det inte verkar läcka nere i golvet.

Jag har dock upptäckt något underligt nu på kvällen. När värmepumpen inte var igång så fyllde jag på med mer vatten tills trycket blev 1 bar igen. Av någon anledning så har trycket inte sjunkit den senaste timmen. Värmepumpen har inte körts. Jag tycker mig ha sett detta innan. D.v.s. att rycket börjar sjunka när värmepumpen drar igång.

Tack. Jag provade att sätta en plastpåse på blåsröret. Med tanke på hur mycket det kom ut så är jag rätt säker på att det är där vattnet kommer ut. Tur att det inte verkar läcka nere i golvet.

Jag har dock upptäckt något underligt nu på kvällen. När värmepumpen inte var igång så fyllde jag på med mer vatten tills trycket blev 1 bar igen. Av någon anledning så har trycket inte sjunkit den senaste timmen. Värmepumpen har inte körts. Jag tycker mig ha sett detta innan. D.v.s. att rycket börjar sjunka när värmepumpen drar igång.
Om det kommer vatten i påsen så är det nog säkerhetsventilen som läcker och inte ute i systemet. Dom kan vars känsliga för skräp i ventilen så testa lätta på ventilen genom att öppna(vrid på blå ratten)några gånger för att se om det sluter tätt annars byt och det kan du göra själv utan rörmokare.

*
När värmepumpen går värms vattnet och utvidgar sig. Då stiger trycket, snabbt om du har lite luft exp-kärlet. Det är därför man har expansionskärl.

Lär mer av Ronny Erikssson, se gärna hela men det viktiga kommer ca 4 min in i videon

*

Redigerat:
J Jochi skrev:
*
Såga av kopparröret någon cm ovan plasttratten så du ser om det läcker. Läcker det så är det bara att byta säkerhetsventilen.
Rätta gärna till mig men jag hade för mig att skvallerrör ska vara placerade så att det går att se om det läcker. Hos mig var det inte så så jag karvade ut lite plast på trattens framsida.

T Thomas_Blekinge skrev:
Rätta gärna till mig men jag hade för mig att skvallerrör ska vara placerade så att det går att se om det läcker. Hos mig var det inte så så jag karvade ut lite plast på trattens framsida.
*
Det vore bäst som du säger men världen är inte perfekt. Det väsentliga är att blåsrörets vatten leds till en brunn och inte ut på golvet. Det är inte svårt att kapa blåsröret med en bågfil.
Villaägare bör ha lite verktyg och kunna fixa en del själva eller anlita fackmän för små åtgärder. Alternativet är att bo i hyresrätt. Skriver inte detta för att vara elak utan för att det är villkoren i vårt samhälle.
*

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.