L Linda_71 skrev:
Nej du länkade till ett fristående bolag utan kommunal taxa.


Nej du länkar till en fristående firma som inte behöver följa en upphandlade taxa.
Jag sa 450 o det är vanligt på landsbygden. Taxan i Stockholm 506 är inte så mycket dyrare som du hävdar.
jag förstår inte nu jag har aldrig haft nån som stotar oss mig som inte är fristånde firma

plus föra huset var riktigt på landsbygden tror faktiskt det är mer en där du bor
 
L Linda_71 skrev:
Taksteg diagonalt är ej godkänt. Det hoppas jag även sotarna i Dalarna är noga med.

Du upprepar frågan om vad som ändrats på 15 år som en papegoja. Jag svarar samma sak IGEN reglerna har varit domsaga men tyvärr har inte kontrollanterna varit så hårda på det. MEN nu har arbetsmiljöverket gått på företagen att man måste ta taksäkerheten på allvar. Tänker inte svara på samma fråga fler gånger nu....
Ja papegoja var passande..
Du behöver inte försvara nåt av det som gör att jag tycker det känns oseriöst och godtyckligt.

Det borde individen som utförde BSKn kunnat upplysa mig om.
 
Redigerat:
Jag kan skratta mig lycklig att jag inte jobbar för privatpersoner. Som inte bryr sin om säkerheten på sina tak. Sotare verkar vara ett spännande jobb. Man vet inte vilken dag man kommer ner snabbare i från taket än man hade tänkt sig.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag förstår inte nu jag har aldrig haft nån som stotar oss mig som inte är fristånde firma

plus föra huset var riktigt på landsbygden tror faktiskt det är mer en där du bor
Oj, trodde inte att du behövde så bacik förklaring med alla dima åsikter och kommentarer om hur mycket du vet...
Sotning upphandlas av kommunen, oftast på timpris men ibland på kvalitet. När ett anbud har vunnit så är det priset som gäller. Sen finns det fristående aktörer som du som fastighetsägare kan välja. Då måste du skriva på ett papper för egensotning med annan entreprenör. Skriver du på det så tar du på dig ansvaret för att din anläggning sotas. Den entreprenören har INGET ansvar för varken pris, arbetsmiljö, kollektivavtal, dokumentation av sotning eller andra viktiga funktioner som kommunen ställer.
Då du inte verkar förstå sotningstaxan har jag kollat upp ett antal kommuner. Jag kommer sedan inte lägga mer tid på att förklara för dig. Förstår du inte det jag skrivit kan jag tyvärr inte hjälpa dig med att vara tydligare. Ha du betalat över 1000kr för sotning av 1 st eldstad så är det inte ett kommunalt upphandlat bolag.
Sotning av 1 st objekt ink inställelse o moms.
Timrå 498:-
Göteborg 435:-
Lund 437:-
Växjö 494:-
Alvesta 470:-
Östersund 553:-
Gällivare 533:-
Varberg 347:-
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Oj, trodde inte att du behövde så bacik förklaring med alla dima åsikter och kommentarer om hur mycket du vet...
Sotning upphandlas av kommunen, oftast på timpris men ibland på kvalitet. När ett anbud har vunnit så är det priset som gäller. Sen finns det fristående aktörer som du som fastighetsägare kan välja. Då måste du skriva på ett papper för egensotning med annan entreprenör. Skriver du på det så tar du på dig ansvaret för att din anläggning sotas. Den entreprenören har INGET ansvar för varken pris, arbetsmiljö, kollektivavtal, dokumentation av sotning eller andra viktiga funktioner som kommunen ställer.
Då du inte verkar förstå sotningstaxan har jag kollat upp ett antal kommuner. Jag kommer sedan inte lägga mer tid på att förklara för dig. Förstår du inte det jag skrivit kan jag tyvärr inte hjälpa dig med att vara tydligare. Ha du betalat över 1000kr för sotning av 1 st eldstad så är det inte ett kommunalt upphandlat bolag.
Sotning av 1 st objekt ink inställelse o moms.
Timrå 498:-
Göteborg 435:-
Lund 437:-
Växjö 494:-
Alvesta 470:-
Östersund 553:-
Gällivare 533:-
Varberg 347:-
ja det förstår jag med det jag syfta på ju är ju att det borde vara fri marknad inte monopol

och när det kommer till stegarna och bryggorna rekomendera min firma bara en tillverkare då blir man ju orolig att det är mygel det handlar om och inte direkt förvånad med sotare som bedriver monopol verksamheter
 
L Linda_71 skrev:
Oj, trodde inte att du behövde så bacik förklaring med alla dima åsikter och kommentarer om hur mycket du vet...
Sotning upphandlas av kommunen, oftast på timpris men ibland på kvalitet. När ett anbud har vunnit så är det priset som gäller. Sen finns det fristående aktörer som du som fastighetsägare kan välja. Då måste du skriva på ett papper för egensotning med annan entreprenör. Skriver du på det så tar du på dig ansvaret för att din anläggning sotas. Den entreprenören har INGET ansvar för varken pris, arbetsmiljö, kollektivavtal, dokumentation av sotning eller andra viktiga funktioner som kommunen ställer.
Då du inte verkar förstå sotningstaxan har jag kollat upp ett antal kommuner. Jag kommer sedan inte lägga mer tid på att förklara för dig. Förstår du inte det jag skrivit kan jag tyvärr inte hjälpa dig med att vara tydligare. Ha du betalat över 1000kr för sotning av 1 st eldstad så är det inte ett kommunalt upphandlat bolag.
Sotning av 1 st objekt ink inställelse o moms.
Timrå 498:-
Göteborg 435:-
Lund 437:-
Växjö 494:-
Alvesta 470:-
Östersund 553:-
Gällivare 533:-
Varberg 347:-
nu ska dom sluta gå upp taket och men vill ha mer pengar en då och nya stegar och bryggor som dom har tvingat äldre fattiga pensionärer sätta upp som värdelösa nu


https://sverigesradio.se/artikel/forslaget-ny-taxa-nar-sotningsrutinerna-pa-gotland-andras
 
TRJBerg
Det här är OT, men jag har ett andra bostadshus på min gård där jag flera gånger försökt få besked på vad som behövs ordnas/installeras för sotning etc.
Jag har aldrig fått ett (förståeligt) besked. Har pratat med sotarna och skickat meddelanden till av kommunen anlitat sotningsföretag men som bäst fått som svar ett oförståeligt mummel eller inget svar alls.
(Det är ett hus från 1920 eller tidigare med (idag) en kakelugn och en gammal vedugn.)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här är OT, men jag har ett andra bostadshus på min gård där jag flera gånger försökt få besked på vad som behövs ordnas/installeras för sotning etc.
Jag har aldrig fått ett (förståeligt) besked. Har pratat med sotarna och skickat meddelanden till av kommunen anlitat sotningsföretag men som bäst fått som svar ett oförståeligt mummel eller inget svar alls.
(Det är ett hus från 1920 eller tidigare med (idag) en kakelugn och en gammal vedugn.)
Hej. Kan det vara så att du frågat vid sotning/BSK? Då finns tyvärr inte tiden för att göra en grundläggande kontroll.
Jag skulle säga att du bör boka en besiktning med råd o anvisning samt provtryckning.
Denna besiktning är dyrare men då ska du få allt och ett protokoll som medföljer.
 
L Linda_71 skrev:
Hej. Kan det vara så att du frågat vid sotning/BSK? Då finns tyvärr inte tiden för att göra en grundläggande kontroll.
Jag skulle säga att du bör boka en besiktning med råd o anvisning samt provtryckning.
Denna besiktning är dyrare men då ska du få allt och ett protokoll som medföljer.
så klart det är dyrare :mad:
 
M maria01 skrev:
så klart det är dyrare :mad:
Hade varit intressant att veta vad du jobbar med... om du jobba...
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Hade varit intressant att veta vad du jobbar med... om du jobba...
nu är det lunch står på tak och lägger tegelpannor föra veckan byggde vi en skortsten
 
Och jag har inte tvingat fattiga pensionärer på pengar idag som du och dina kollegor gör och inte kör vi tesla vi kör en Renault skåpbil från 1989
 
I stället för att klaga på priset för sotning föreslår jag alla att gå kursen, (som tyvärr krävs) betala för den och börja sota själv.
Jag garanterar att du själv gör ett mycket bättre och noggrannare jobb än sotaren som bara gör vad denne ska (och ibland inte ens det...) och inte bryr sig om det lilla extra som man gör själv för ökad effektivitet och verkningsgrad.

En välsotad panna är så mycket effektivare än en panna som inte är det, och för många kanske det bara blir gjort när sotaren kommer en gång per år.
Skorsenen är inte lika viktig om du har en god förbränning, blir inget brännbart i en skorsten från en väl fungerande panna, bara tunt lager med damm.
En vedspis däremot ger brännbart sot, kanske även en kamin .

Jag har varit egensotare i runt 20 år och det är få saker som är så enkla att göra själv, under förutsättning att man inte är väldigt höjdrädd och resultatet av egensotning är så mycket noggrannare och bättre.
Samtidigt får man koll på grejorna vid takbesöken, hur skorsten, takpannor, rännor och plåtar ser ut.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
I stället för att klaga på priset för sotning föreslår jag alla att gå kursen, (som tyvärr krävs) betala för den och börja sota själv.
Jag garanterar att du själv gör ett mycket bättre och noggrannare jobb än sotaren som bara gör vad denne ska (och ibland inte ens det...) och inte bryr sig om det lilla extra som man gör själv för ökad effektivitet och verkningsgrad.

En välsotad panna är så mycket effektivare än en panna som inte är det, och för många kanske det bara blir gjort när sotaren kommer en gång per år.
Skorsenen är inte lika viktig om du har en god förbränning, blir inget brännbart i en skorsten från en väl fungerande panna, bara tunt lager med damm.
En vedspis däremot ger brännbart sot, kanske även en kamin .

Jag har varit egensotare i runt 20 år och det är få saker som är så enkla att göra själv, under förutsättning att man inte är väldigt höjdrädd och resultatet av egensotning är så mycket noggrannare och bättre.
Samtidigt får man koll på grejorna vid takbesöken, hur skorsten, takpannor, rännor och plåtar ser ut.
Jag gör det själv men många äldre klarar inte det tyvärr
 
mikethebik mikethebik skrev:
I stället för att klaga på priset för sotning föreslår jag alla att gå kursen, (som tyvärr krävs) betala för den och börja sota själv.
Jag garanterar att du själv gör ett mycket bättre och noggrannare jobb än sotaren som bara gör vad denne ska (och ibland inte ens det...) och inte bryr sig om det lilla extra som man gör själv för ökad effektivitet och verkningsgrad.

En välsotad panna är så mycket effektivare än en panna som inte är det, och för många kanske det bara blir gjort när sotaren kommer en gång per år.
Skorsenen är inte lika viktig om du har en god förbränning, blir inget brännbart i en skorsten från en väl fungerande panna, bara tunt lager med damm.
En vedspis däremot ger brännbart sot, kanske även en kamin .

Jag har varit egensotare i runt 20 år och det är få saker som är så enkla att göra själv, under förutsättning att man inte är väldigt höjdrädd och resultatet av egensotning är så mycket noggrannare och bättre.
Samtidigt får man koll på grejorna vid takbesöken, hur skorsten, takpannor, rännor och plåtar ser ut.
Så är det säkert. Ansöker man om egensotning för man har intresset så är det så som du säger. Många egensotare pular o donar med sin eldstad/skorsten ofta o noga. Lägger tid och energi. Dessa egensotare är aldrig några bekymmer med.
När sen BSK görs är det alltid nysotat och bra dokumenterat.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.