Hej!
Har en termovex 480s i huset.
Radonvärdena är för höga så jag behöver göra någonting åt det och kanske det kan vara en ide att se över den gammla ftx'en som finns här. Alla ventilerna är garanterat messed up jag har tagit bort väggar och sånt.
Den låter jättemycket på effekt 1 men verkar få bättre radonvärden än effekt 2 an vågon orsak.. varför är det inte en gummidel mellan motorn och rören så det inte blir detta ljudet? Eller är det det men det är bara gammalt och risigt?
Finns det nyare och tystare ftx?
Tack för all hjälp i frågan!
Har en termovex 480s i huset.
Radonvärdena är för höga så jag behöver göra någonting åt det och kanske det kan vara en ide att se över den gammla ftx'en som finns här. Alla ventilerna är garanterat messed up jag har tagit bort väggar och sånt.
Den låter jättemycket på effekt 1 men verkar få bättre radonvärden än effekt 2 an vågon orsak.. varför är det inte en gummidel mellan motorn och rören så det inte blir detta ljudet? Eller är det det men det är bara gammalt och risigt?
Finns det nyare och tystare ftx?
Tack för all hjälp i frågan!
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Är aggregatet från -70 -80 talet? Isåfall är nog alla tystare idag. Läser man på den tekniska specen står oftast hur många db. Har själv ett nytt aggregat som står i källaren och väntar på en varmare vind, snart dags för installationE erik999999999 skrev:Hej!
Har en termovex 480s i huset.
Radonvärdena är för höga så jag behöver göra någonting åt det och kanske det kan vara en ide att se över den gammla ftx'en som finns här. Alla ventilerna är garanterat messed up jag har tagit bort väggar och sånt.
Den låter jättemycket på effekt 1 men verkar få bättre radonvärden än effekt 2 an vågon orsak.. varför är det inte en gummidel mellan motorn och rören så det inte blir detta ljudet? Eller är det det men det är bara gammalt och risigt?
Finns det nyare och tystare ftx?
Tack för all hjälp i frågan!
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Man borde kanske ha ljuddämpare. Om du tar bort väggar och ventiler, ändrar flödet kommer det blåsa mer i de rummen som är kvar. Balansen är viktigt. I mitt fall har jag 48 l/s tilluft och 52 l/s frånluft. Sen har jag bytt ut nån ventil och pillat på någon i sovrummet. Ska ta hit nån och göra en OVK ( https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/ ) Med rätt inställda flöden av en expert kanske du får tystare?E erik999999999 skrev:
Normal vill du ju att alla former av ventilation skall ge ett litet undertryck (speciellt i äldre hus som inte är helt tätade med plast mot isoleringen). Så om du slår på högre effekt och det inte är helt balanserat mellan till och frånluft riskerar du ju ett större undertryck och där vid så sugs mer markradon in från grunden/plattan. För att motverka förekomsten av markradon inne skulle du egentligen vilja ha ett övertryck i huset men då skulle du få problem med kondensering i isoleringen med fukt/mögel -skador som effekt.
*E erik999999999 skrev:Hej!
Har en termovex 480s i huset.
Radonvärdena är för höga så jag behöver göra någonting åt det och kanske det kan vara en ide att se över den gammla ftx'en som finns här. Alla ventilerna är garanterat messed up jag har tagit bort väggar och sånt.
Den låter jättemycket på effekt 1 men verkar få bättre radonvärden än effekt 2 an vågon orsak.. varför är det inte en gummidel mellan motorn och rören så det inte blir detta ljudet? Eller är det det men det är bara gammalt och risigt?
Finns det nyare och tystare ftx?
Tack för all hjälp i frågan!
Jag är en gammal VVSare 80+ som byggde hus 2003. Jag valde Temovex 480 som jag tyckte var det bästa på marknaden då. Aggregatet har fungerat perfekt med ca 75 % återvinningsgrad. Aggregatet står i lång tvättstuga där man kan hänga lakan (vita, en del med spets och broderade monogram - hustruns stolthet) på tork. Aggregatet har fullt acceptabel ljudnivå. Projekterat flöde uppnås på hastighet 4 men då vi bara är två i ett stort hus kör vi oftast läge 1 tilluft och 2 frånluft. Ibland när vi hängt mycket tvätt på tork kan vi maxa luftflöden några timmar.
Vi har stora tilluftdon så de har lägre tryckfall än frånluftdonen typ Fläkt KGEB. I frånluftdonens anslutningar har jag satt in strutfilter. De rensugs eller byts varje år för att skydda kanaler och värmeväxlare. Aggregatet är anslutet med böjbara ljuddämpande slangar. Till- och frånluft-kanalerna har var sina rörljuddämpare. Har kompletterat tilluften med ett joniseringsrör. Det ger dammfri frisk rumsluft så man inte kan se några solstrålar i rumsluften. I gengäld blir det mer damm på borden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
*Manganbangan skrev:Man borde kanske ha ljuddämpare. Om du tar bort väggar och ventiler, ändrar flödet kommer det blåsa mer i de rummen som är kvar. Balansen är viktigt. I mitt fall har jag 48 l/s tilluft och 52 l/s frånluft. Sen har jag bytt ut nån ventil och pillat på någon i sovrummet. Ska ta hit nån och göra en OVK ( [länk] ) Med rätt inställda flöden av en expert kanske du får tystare?
Om det låter mycket kan du ha fel på lager i en fläkt eller att fläkthjulet skaver mot något. Kolla med att köra en fläkt i taget
*
Tack för alla svaren!
Att kolla lagren/fläktarna var en bra ide det ska jag göra!
Visste inte att det fanns ljuddämpande slangar det ska jag kolla upp.
Har en vägg till att ta bort sen ska jag ta hem någon som kan ställa in det hela och kolla om jag ska ha kvar det som är där eller byta ut aggregatet.
Att kolla lagren/fläktarna var en bra ide det ska jag göra!
Visste inte att det fanns ljuddämpande slangar det ska jag kolla upp.
Har en vägg till att ta bort sen ska jag ta hem någon som kan ställa in det hela och kolla om jag ska ha kvar det som är där eller byta ut aggregatet.
Hej Erik 999...
Du har två frågor som jag kommenterar, hög radonhalt och hög ljudnivå från donen i rummen.
Radonproblemet
Avgörande för åtgärder är om radonhalten beror på byggnadsmaterialet som blå lättbetong, eller om det är markradon som tränger in genom grunden. I det första fallet bör det hjälpa att öka ventilationen. Det kan kräva ytterligare ett aggregat för t ex våning 1. Vid markradon bör man undvika undertryck i huset och istället skapa undertryck under bottenplatta och utanför ytterväggar under mark. Det finns företag som har erfarenhet av sådana problem. Man kan borra hål i bottenplattan och ansluta sugledning. Ett annat sätt är att gräva brunnar nära huset och suga i dem.
Hög ljudnivå från ventilation
Buller i rummen från ventilation kommer från
1 fläkt
2 kanalsystemet, spjäll, T-rör
3 don för till- och frånluft
För villaventilation är det främst 1 och 3 som orsakar störande ljud.
Generellt sett kan man säga att det alltid behövs kanalljuddämpare för att hindra störande fläktljud att nå rummen. Man bör acceptera lite högre ljud i våtrum som har hårda kakelväggar.
Huvudkanal mellan rum och fläkt bör ha två rörljuddämpare minst 900 mm långa efter varandra. Bäst är om ljuddämparna har fyllning av stenull som har mer dämpning på lägre frekvenser än glasull. Dämparna skall dock inte vara i rak linje med varandra för då reduceras effekten. Det skall vara minst en böj mellan dem, alternativt kan en av ljuddämparna utföras som en 90-graders ljuddämpande böj. Jag har samma aggregat som du och dessutom flexibla slangdämpare från aggregatets toppanslutningar.
Jag har jonisering av tilluften. Den gör att luften hålls ren genom att partiklar snabbt faller ner till golv. Vi ser det i form av mer damm på borden men inga solstrålar i rummen för de har inget dammatt reflekteras i.
Nu är jag ute på hal is man jag har för mig att radongas snabbt omvandlas till radioaktiva blypartiklar som man inandas. De bör också minska i luften med jonisering men det har jag inte sett någon vetenskaplig utredning om.
Tilluftdon finns av varierande kvalitet. Jag valde stora med yttermått 600 x 600 mm. De har en slät hård yta som kan rengöras utan att man rör det målad taket. Jag dammsög donen nyss för andra gången på tjugo år då jag kunde ana lite beläggning. Smutsen kommer inte från filtrerade tilluften utan från medejekterad rumsluft. Att det blivit så lite smuts genom åren kan bero på joniseringen. Den reducerar också snabbt lukter som matos och cigarettrök.
Joniseringautrustningen är en burk med ett litet glasrör som sticker in i uteluftkanalen, alt. tilluftkanalen
Exempel på produkten jag har finns på: ekoion.com
Du har två frågor som jag kommenterar, hög radonhalt och hög ljudnivå från donen i rummen.
Radonproblemet
Avgörande för åtgärder är om radonhalten beror på byggnadsmaterialet som blå lättbetong, eller om det är markradon som tränger in genom grunden. I det första fallet bör det hjälpa att öka ventilationen. Det kan kräva ytterligare ett aggregat för t ex våning 1. Vid markradon bör man undvika undertryck i huset och istället skapa undertryck under bottenplatta och utanför ytterväggar under mark. Det finns företag som har erfarenhet av sådana problem. Man kan borra hål i bottenplattan och ansluta sugledning. Ett annat sätt är att gräva brunnar nära huset och suga i dem.
Hög ljudnivå från ventilation
Buller i rummen från ventilation kommer från
1 fläkt
2 kanalsystemet, spjäll, T-rör
3 don för till- och frånluft
För villaventilation är det främst 1 och 3 som orsakar störande ljud.
Generellt sett kan man säga att det alltid behövs kanalljuddämpare för att hindra störande fläktljud att nå rummen. Man bör acceptera lite högre ljud i våtrum som har hårda kakelväggar.
Huvudkanal mellan rum och fläkt bör ha två rörljuddämpare minst 900 mm långa efter varandra. Bäst är om ljuddämparna har fyllning av stenull som har mer dämpning på lägre frekvenser än glasull. Dämparna skall dock inte vara i rak linje med varandra för då reduceras effekten. Det skall vara minst en böj mellan dem, alternativt kan en av ljuddämparna utföras som en 90-graders ljuddämpande böj. Jag har samma aggregat som du och dessutom flexibla slangdämpare från aggregatets toppanslutningar.
Jag har jonisering av tilluften. Den gör att luften hålls ren genom att partiklar snabbt faller ner till golv. Vi ser det i form av mer damm på borden men inga solstrålar i rummen för de har inget dammatt reflekteras i.
Nu är jag ute på hal is man jag har för mig att radongas snabbt omvandlas till radioaktiva blypartiklar som man inandas. De bör också minska i luften med jonisering men det har jag inte sett någon vetenskaplig utredning om.
Tilluftdon finns av varierande kvalitet. Jag valde stora med yttermått 600 x 600 mm. De har en slät hård yta som kan rengöras utan att man rör det målad taket. Jag dammsög donen nyss för andra gången på tjugo år då jag kunde ana lite beläggning. Smutsen kommer inte från filtrerade tilluften utan från medejekterad rumsluft. Att det blivit så lite smuts genom åren kan bero på joniseringen. Den reducerar också snabbt lukter som matos och cigarettrök.
Joniseringautrustningen är en burk med ett litet glasrör som sticker in i uteluftkanalen, alt. tilluftkanalen
Exempel på produkten jag har finns på: ekoion.com
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder