Hej

Jag har grävt runt huset och lagt om dränering och isolerat. Nu är det snart dags att fylla på igen och jag funderar på om det finns något annat kul man kan gräva ner när man ändå håller på. Jag kommer nog dra lite kablar till strategiska ställen på utsidan av huset för belysning, men vad kan man mer behöva gräva ner?

Jag vill inte vakna upp en natt några månader efter jag fyllt igen och snyggat till tomten och plötsligt komma på vad det var jag borde grävt ner när jag hade möjlighet.

/Tacksam fö alla kloka och okloka ideer
/Niklas

Hemmakatten
Du kanske vill belysa något lite längre bort i trädgården.
Man kan lägga ner en vattenslang (PEMrör) till en vattenutkastare borta vid trädgårdslandet eller till en kommande utedusch för varma dagar.

Hemmakatten,

Det där lät smart, att gräva ner en vattenslang! Men hur fungerar det för vintern? Stor risk att det ligger vatten kvar i slangen/röret som kan frysa?

Ska bygga nytt och kommer tyvärr ha vattenutkastaren på norra sidan av huset och inte på södra delen (där köksträdgård osv kommer vara). En sådan här lösning hade varit toppen för oss.

Avloppsrör till stuprören, men det kanske redan fins.

Hej

Att gräva ner en vattenslang funkar alldeles utmärkt. På hösten innan kylan knäpper till stänger du av vattnet, öppnar utkastaren och blåser ut kvarvarande vatten. Sedan låter du utkastararen stå öppen under vintern. Det lilla vatten som finns kvar i slangen har då gått om plats att frysa på.
/MM

MM, tack tack! :) Skall notera detta i min "husbok".... :)

Ok tack för tipset om vatten. Det skall jag nog göra.

Markavlopp till regnvatten har jag redan, men tack ändå för tipset. El blir det nog - fast rören var så s**ns dyra.

Måste bara fråga en annan sak nu inför återfyllningen. Jag har hela tiden haft planer på att dra upp isoleringen en bit på väggen för att få maximal nytta av isoleringen - källaren är ju 20-25% ovan gjord. Nu när jag var inne på ortens bygghandel för att köpa kantlist sa de att de aldrig sett den varianten. De tyckte att jag skulle gräva ner det under nya markytan (alternativ två i bifogad bild).
Dessutom så fanns det bara ill-gula kantlister 110mm (platon+100mm isolering) att köpa. Inte snyggt att ha på väggen precis!

Tänker jag helt fel när jag vill dra upp det på socklen? Visserligen blir det en extra avsats ovan jord. Ni som har gort detta förr - hur gjorde ni?

Se bifogad bild för förklaring.

/NiB

• dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringledare för åskledaren.

Har du platon och vanlig cellplast? Eller vad är det svarta på bilden?

Platon och Cellplats 100mm japp, sen en list ovan - antingen över eller under jord. Det är frågan.

Jag avslutade under jord iaf. Men sen vilket som är bäst vettekatten.

Är det en billigare metod att använda platon och cellplast än typ Isodrän eller är det bara en smaksak vilket man tycker är bäst? Finns ju som sagt två skolor om man läser lite ;-)

En sådan bred kant list så du får med både platon och cellplast har jag aldrig sett. Men det är väl bara mattan som behöver list? Sen om man ska avsluta med platon mattan ovan eller under mark kvittar. Bara den inte syns, utsätts för solljus.

Du kanske redan har kollat detta?
http://www.isola.se/pdf/Montering Xtra utsida.pdf

Jag fick nyligen lära mig att den största delen av en källares värmeförlust går ut genom den del av väggarna som finns över mark... Liten tanke bara, så din idé om isoleringens placering låter inte alls fel.

Det jag tror man brukar göra är att avsluta dräneringen/isoleringen under mark och ovan mark sätta andra (ofta tunnare) isoleringsskivor som man sedan putsar utanpå.

-h

Det är inte så att det blir en lovpliktig åtgärd om man drar upp det ovan mark?

Det blir ju en tilläggsisolering som ökar byggnadens yttre begränsningslinje ovan mark.

En tanke bara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.