Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vad är det som läcker tror ni? Kondens som rinner ut? Eller är rören trasiga inne i väggen? Är rädd att det är fuktskador och mögel bakom väggar och golv nu.
Och en följdfråga: Nån som har nån aning om vem vi ska kontakta för att utreda det här? Rörmokare? Fukt/mögel-företag? Badrumsföretag? Snickare? Känner mig helt lost.
Sannolikt kondens. Rören kommer uppifrån och en vattenläcka hade inte bara märkts när du använder duschen eftersom rören alltid är trycksatta. Du bör själv försöka ta reda på om det är kondens genom att helt enkelt stå och titta vad vattnet kommer ifrån efter en längre dusch.
1. kondens från rören pga dålig ventilation.
2. Förmodligen bakfall från dusch mot dörröppningen, vatten trycks fram/upp ovan tätskikt och letar sig ut vid tröskel. Åtgärd, duscha kortare duschar.
2. Förmodligen bakfall från dusch mot dörröppningen, vatten trycks fram/upp ovan tätskikt och letar sig ut vid tröskel. Åtgärd, duscha kortare duschar.
Tack för input!
Det kommer bara vatten när någon duschar väldigt länge, dvs inte varje dusch och inte jämt.
Oavsett om det är kondens från rören eller bakfall, finns det risk för fuktskador och mögel bakom väggen tror ni?
Om vi fixar bättre ventilation, kan problemet försvinna då, eller ska vi ändå utreda vad som händer inne i väggen/ riva vägg? Hur skulle ni gjort?
Det kommer bara vatten när någon duschar väldigt länge, dvs inte varje dusch och inte jämt.
Oavsett om det är kondens från rören eller bakfall, finns det risk för fuktskador och mögel bakom väggen tror ni?
Om vi fixar bättre ventilation, kan problemet försvinna då, eller ska vi ändå utreda vad som händer inne i väggen/ riva vägg? Hur skulle ni gjort?
Vattnet sipprar ut från under dörrkarmen, så vi ser inte vart det kommer ifrån bakom väggen.J Johan456 skrev:
Om det är bakfall kan vattnet ta sig dit under klinkern. Men det är ingen vara om det bara tar sig upp på golvet. Eftersom dörrkarmen är just där så kan det vara lite si och så med fuktspärr.
personligen hade sågat ett hål från utsidan och inspekterat i väggen
personligen hade sågat ett hål från utsidan och inspekterat i väggen
Ta bort listen runt dörren och ev tröskel och se så det inte vatten är på väg ut från badrummet eller mer genom glipor under tröskeln. Kondens är ett mindre problem, vad har ni för fläkt i badrummet? Den ska stå på när ni duschar och en stund efter, gärna konstant på lågvarv också.
Vi har ingen fläkt. Bara takfönster som är öppet jämt. Har fått rådet att installera paxfläkt, men vill först veta att det inte redan skett skador i väggen av det här vattnet.Jonatan79 skrev:
Bra tips att ta upp hål i andra väggen och ta bort listen. Får nog ta hit nån snickare att hjälpa till med det. Bör man ta hit nåt företag som mäter/kollar fukt också? Tänker att vi som inte kan nåt kommer inte se eller förstå vad vi ser…
In med en fläkt igår! Titta runt öppningen kan du göra själv, lägg upp bilder här så ska vi se om vi kan hjälpa.K Korvfru skrev:
Vet inte om jag borde skapa ny tråd för denna fråga, men testar om ni vet.
Ska genast skaffa paxfläkt! Över tvättpelaren i badrummet är det som ett utrymme upp till nån slags takventil som leder upp till en typ av ventilationshuv ute på yttertaket.
Googlat mig blå, men hittar ingen info om hur jag ska ansluta paxfläkten till denna takventil. Var i badrummet monterar man själva fläkten när det bara är som ett hål/passage upp till ventilen? Finns ju liksom
inget innertak att fästa den i i anslutning till ventilen. Och drar man rör på nåt sätt?
Ska genast skaffa paxfläkt! Över tvättpelaren i badrummet är det som ett utrymme upp till nån slags takventil som leder upp till en typ av ventilationshuv ute på yttertaket.
Googlat mig blå, men hittar ingen info om hur jag ska ansluta paxfläkten till denna takventil. Var i badrummet monterar man själva fläkten när det bara är som ett hål/passage upp till ventilen? Finns ju liksom
Logga in
Skapa konto