pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så vackert att man blir gråtfärdig
Tackar:giggle: Och alltid kul när det kommer omdöme från ett annat ”plåtperrvvo”;)
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
A
Färdigställt en skåpsvägg i snickan, nu blir alla skruvar och beslag mm på samma ställe. Det blev lite ”välkommen till folktandvården” vit med kantlist i ek.
Stor vit förvaringsskåp med handtag, i ljust rum med fläkt och lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 18 till
  • Laddar…
Jag är ganska imponerad med hur djupt skär jag kan ta i den hårdkrommade stången med ett vasst hårdmetallskär på min lilla svarv. I bilden ser man resultatet av två tidigare skär. Avverkade hela stången till stoppet i 4 skär totalt.

TosZrfF.jpg

Börjar bli serieproduktion nu
aJR5BSI.jpg
 
  • Gilla
MrDizzy och 11 till
  • Laddar…
Inte alls i nivå med andra här, men jag har invigt den nya kofoten genom att bryta isär emballaget och pallen till kaminen som installerades i vintras.
Kofoten kanske blev i "största laget", men det ger väl bara utrymme för att köpa en till mindre? ;)

Det blev många spik, och brädhögen är uppkapad till ved för värme :)

(Använde även hammare, hovtång och cirkelsåg...och lövblåsen för att göra rent efter mig)


/Jocce
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Inte alls i nivå med andra här, men jag har invigt den nya kofoten genom att bryta isär emballaget och pallen till kaminen som installerades i vintras.
Kofoten kanske blev i "största laget", men det ger väl bara utrymme för att köpa en till mindre? ;)

Det blev många spik, och brädhögen är uppkapad till ved för värme :)

(Använde även hammare, hovtång och cirkelsåg...och lövblåsen för att göra rent efter mig)


/Jocce
Hultafors lilla röda koben är förvånansvärt välanvänd och extremt nyttig. Väl värd pengarna!

https://www.proffsmagasinet.se/mask...g/hultafors-108-mini-brackjarn-190-mm-2870339
 
  • Gilla
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
Förra helgen invigde jag min Trend Pocket-Hole Pro jig genom att borra 480 håll i spaljepinnar. Mycket nöjd med jiggen!

Träpallar staplade i en verkstad, verktyg på hylla ovanför, välorganiserat arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med två hål, detaljvy av snickeriarbete eller träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg för träbearbetning, pocket hole jig, fastspänd på arbetsbänk, dammigt, används för att borra vinklade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Baas Henry och 8 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Får väl visa dagens fuskjobb :oops:

Hemmagjorda Ecoplugg i Aspstubbe på släpvagnsparkering. Återkommer om hela parkeringen blir full i skott..

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

framtida sänka i marken är lättfixat med 0-16 kross som redan legat en hög bredvid ~7år

[bild]
Inga skott har kommit upp sedan pluggningen. Så blir nog till att göra sådär i framtiden :cool:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Dags att byta bottengenomföringen för kylvattnet till motorn, den går inte att stänga, och då måste silen bort.
Den är av plast så den är nog bara 40 år. Kan inte minnas att den byttes vid motorbytet 2004.

Köpte en roterande stålborste för skruvdragare och beväpnade mig med en spackelspade.
Jag fick loss 1 av 4 mässingsskruvar. Resten gick av...

Sliten blå metallstruktur med skårade öppningar och flagnande färg, möjligen en del av maskineri eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand vid vattenutlopp, slitet och korroderat rör, blå målarfärg, rost och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.erkers
Dheri Dheri skrev:
Snyggt lösning. Nu blev jag lite inspirerad att dra igång mitt tvättlineprojekt. Jag köpte plastad vajer för ganska många år sedan, men har inte fått tummen ur att fixa fästen. Det här var ju en bra och enkel modell så jag gör nog något liknande när det är dags (det kan nog bli av vilket år som helst nu...)
Ett tips är att dra tvättlinorna genom vanliga elrör så blir det inga veck efter tvättlinan. Eget hittepå som fungerat hemma (och hos bekanta) i trettiotalet år.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Ett tips är att dra tvättlinorna genom vanliga elrör så blir det inga veck efter tvättlinan. Eget hittepå som fungerat hemma (och hos bekanta) i trettiotalet år.
Intressant idé, den ska jag ha med mig i tankarna. Hur har du löst skarvarna? Eller är det så smidigt att det inte är ett problem i praktiken?
 
K kniv skrev:
Hultafors lilla röda koben är förvånansvärt välanvänd och extremt nyttig. Väl värd pengarna!

[länk]
Ja något liknande sådant har jag tänkt mig köpa. Den var ändå rimligt prissatt också! Får ta den när man beställer något annat eller när den dyker upp i ögonvrån PÅ Clas Ohlsson eller liknande :)


/Jocce
 
@FredrikR
Stor plasthink med lock och luftlås, troligen för jäsning av öl eller vin, på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@FredrikR
[bild]
Spännande, vad ska det bli för gott? :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Spännande, vad ska det bli för gott? :D
Jag hoppas att det blir en Session Pale Ale, utgår från ett gammalt recept, och eftersom jag även schabblade mäskningen även denna gång så ligger jag på samma OG, bör ge ca 4.1%.
Rätt välhumlad med endast Citra (Humle.se hade inga vettiga bitterhumle i kottar när jag kollade lite snabbt).
Har förhoppningsvis god marginal så att den kan drickas på bryggiläggningen här i slutet på Maj.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
E
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja något liknande sådant har jag tänkt mig köpa. Den var ändå rimligt prissatt också! Får ta den när man beställer något annat eller när den dyker upp i ögonvrån PÅ Clas Ohlsson eller liknande :)
/Jocce
Finns även på Jula (om än en tjuga dyrare, samma som Clas). Grymt bra till både småspik och häftklamrar såväl som skrapa fönsterkitt och massa annat. Och när man väl är klar med jobbet funkar den även som kapsylöppnare. Ett riktigt multiverktyg!
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.