13 124 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
Kan man dra VVS-rör från toaletten i skarp vinkel?
Jag har hantverkare hemma som har bilat upp för avloppsrören. Tidigare har avloppsdragningen från toalettstolen gått enligt blå linje men ska nu dras enligt röd linje. Den gula linjen är från duschen och den blåa linjen kommer vara från handfatet.
Jag tycker att det är en ganska skarp vinkel på avloppet från toaletten. Kommer det fungera i praktiken eller blir det risk för stopp? Kan det åka upp i delen som går mot duschen på ett sådant sätt att det spelar roll?
Jag tycker att det är en ganska skarp vinkel på avloppet från toaletten. Kommer det fungera i praktiken eller blir det risk för stopp? Kan det åka upp i delen som går mot duschen på ett sådant sätt att det spelar roll?
Tycker det är lite svårt (eller så hittar jag inte det jag letar efter) att hitta regler för toalettrören. Undrar om det som står här är endast för spillvatten? https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2
Det jag hittar som jag tycker relaterar till detta är under 3.2.4f. och 3.2.4g. under "Riktningsändringar" på länken ovan. Men det kanske bara är regler för spillvatten?
Hittar inget om jag kollar på reglerna från 2021. Tar inte Säkert vatten upp avloppsregler för exempelvis toalett?
Det jag hittar som jag tycker relaterar till detta är under 3.2.4f. och 3.2.4g. under "Riktningsändringar" på länken ovan. Men det kanske bara är regler för spillvatten?
Hittar inget om jag kollar på reglerna från 2021. Tar inte Säkert vatten upp avloppsregler för exempelvis toalett?