Förstår inte riktigt varför detta skulle bli problem. Ett ykors mellan gult och rött och sedan 45gr vinklar för rött mot toaletten.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte riktigt varför detta skulle bli problem. Ett ykors mellan gult och rött och sedan 45gr vinklar för rött mot toaletten.
ju fler böjar desto sämre flyt på soppa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte riktigt varför detta skulle bli problem. Ett ykors mellan gult och rött och sedan 45gr vinklar för rött mot toaletten.
Det är därför jag frågar. Y-kors hade jag aldrig tänkte på. Lekman som sagt (eller ännu mer okunnig...). Bra input som alternativ.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte riktigt varför detta skulle bli problem. Ett ykors mellan gult och rött och sedan 45gr vinklar för rött mot toaletten.
Det ser ut att bli trångt? Ska man ändå bila mer så kan man ju ta lite extra så det går att dra WC-avloppet mer rakt mot stammen istället för den där böjen till höger och tillbaks..
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det man kan fråga sig är ju varför de bilat som de gjort.......Toalettpipan är ju ändå primär och bör läggas så bra som möjligt. Resten är ju inte lika sårbart och kan ju grenas in på lämpligt vis.
 
  • Gilla
  • Älska
tensiden och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut att bli trångt? Ska man ändå bila mer så kan man ju ta lite extra så det går att dra WC-avloppet mer rakt mot stammen istället för den där böjen till höger och tillbaks..
Det kan jag inte säga exakt från bilden. Jag menar bara att om det nu är bilat som det är så borde det gå att lösa på ett ok sätt även om jag kanske hade bilat just muggen mer rakt om jag fått välja.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Krilleman
B b8q skrev:
Möjligen i övergång från horisontellt till vertikalt rör.
Inte ens på det sättet i dagens säkervatten.
 
Krilleman
Bila mer, WC drar man alltid den kortaste vägen i ren självbevarelsedrift.
Grön markering är vägen att gå!

Sen från den grova 110mm ledningen grenar man ut till tvättställ och golvbrunn med 75mm.

Hörn av ett rum under renovering med synliga rör och kabeldragning, täckta med färgglada linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bila mer, WC drar man alltid den kortaste vägen i ren självbevarelsedrift.
Grön markering är vägen att gå!

Sen från den grova 110mm ledningen grenar man ut till tvättställ och golvbrunn med 75mm.

[bild]
Den känns allmänt mer logisk också. De får nog göra så. Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inte ens på det sättet i dagens säkervatten.
Var hittar man de här reglerna i 2021? Hittade stycke 3.2 i 2016 som beskriver detta (såvida det inte bara är för spillvatten?) men inte i 2021? Eller är det jag som inte kan terminologin, kallar man det spillvattenledning från WC också?
 
Krilleman
B b8q skrev:
Möjligen i övergång från horisontellt till vertikalt rör.
smicloud smicloud skrev:
Var hittar man de här reglerna i 2021? Hittade stycke 3.2 i 2016 som beskriver detta (såvida det inte bara är för spillvatten?) men inte i 2021? Eller är det jag som inte kan terminologin, kallar man det spillvattenledning från WC också?
Säkervatten 2021:1
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

Sidan 33 har väldigt fina informativa bilder, och förklaringarna till bilderna hittar du på sidan 32.

Aktuell fråga är inringad.

Tekniska ritningar av olika röranslutningar och vinklar, gråskala, markerad bild övre höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det där visar ju hur en liggande stam ansluts till en stående? Det relevanta för TS fråga är väl 4.4.1b?


Illustration av installation av horisontella avloppsledningar förhindrar backströmning, med instruktionsbeskrivning på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där visar ju hur en liggande stam ansluts till en stående? Det relevanta för TS fråga är väl 4.4.1b?


[bild]
Den förklarar bra. Den inkluderar även en del som matchar 4.4.2h vilket är 2st 45-vinklar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
smicloud smicloud skrev:
Jag har hantverkare hemma som har bilat upp för avloppsrören. Tidigare har avloppsdragningen från toalettstolen gått enligt blå linje men ska nu dras enligt röd linje. Den gula linjen är från duschen och den blåa linjen kommer vara från handfatet.

Jag tycker att det är en ganska skarp vinkel på avloppet från toaletten. Kommer det fungera i praktiken eller blir det risk för stopp? Kan det åka upp i delen som går mot duschen på ett sådant sätt att det spelar roll?
Har du anlitat en rörfirma? Eller öststatare som kan altt billigt?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M mollson skrev:
Har du anlitat en rörfirma? Eller öststatare som kan altt billigt?
Anlitat någon som tar helhetsansvar och som använder olika personer för de olika momenten. Inte en person som kan allt. Anlitade genom offerta. Mycket öststatare. Har funderingar kring hur lätt det är att fuska med omdömena på den tjänsten…
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.