jonmo jonmo skrev:
Du vet man får vara lite som man vill nuförtiden!
Jag själv identifierar mig som elfirma. Nu ska jag bara hitta en partner som identifierar sig som ett egenkontrollprogram och så kan jag göra hur mycket eljobb som helst!
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 21 till
  • Laddar…
Renoverar ett rum i källaren.
När jag tog bort panel så dök det upp en el dosa och ett rör som går upp på ovanvåningen.
Har anlitat elektriker för ett gäng år sedan.
Uppdraget var då att all el ska bytas, och bytas till jordat.
Tyckte därför det var märkligt att det bara gick upp två kablar härifrån.

Öppnar upp dosan där jag misstänker att detta leder upp.
I dosan till vänster kommer det upp två kablar från källaren.
Oavslutad installation av eluttag, exponerade kablar, väggskada, tejp, golvlist, teknisk utrustning, sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fördelar det sig till höger och vänster.
Jordkabel går till uttaget till höger, och sen leder det bort till vänster till detta uttaget.
Eluttag under installation, öppen vägg, synliga elkablar, osäker installation, verktyg i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer då jordkabeln fram, men sitter inte fast i något.
Sen leder blå och svart till detta uttaget.
Vägguttag under installation, väggöppning, kablar synliga, väggplatta ligger bredvid, trägolv, och hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket stabilt jobbat!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
Bidrar med denna. Brunt som jorden vet väl alla (y)
Öppet eluttag med synliga kablar och kopplingar på en vägg, oavslutat elinstallationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Haha
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Nåja det där är ju anledningen till att många elektriker säger att det är behörighetskrävande att göra nåt mer än att stoppa i en kontakt, byta glödlampa eller att på sin höjd gud förbjude byta propp alldeles själv.

M Mortsken skrev:
Renoverar ett rum i källaren.
När jag tog bort panel så dök det upp en el dosa och ett rör som går upp på ovanvåningen.
Har anlitat elektriker för ett gäng år sedan.
Uppdraget var då att all el ska bytas, och bytas till jordat.
Tyckte därför det var märkligt att det bara gick upp två kablar härifrån.

Öppnar upp dosan där jag misstänker att detta leder upp.
I dosan till vänster kommer det upp två kablar från källaren.
[bild]
Sen fördelar det sig till höger och vänster.
Jordkabel går till uttaget till höger, och sen leder det bort till vänster till detta uttaget.
[bild]
Här kommer då jordkabeln fram, men sitter inte fast i något.
Sen leder blå och svart till detta uttaget.
[bild]

Mycket stabilt jobbat!
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Nåja det där är ju anledningen till att många elektriker säger att det är behörighetskrävande att göra nåt mer än att stoppa i en kontakt, byta glödlampa eller att på sin höjd gud förbjude byta propp alldeles själv.
Ja, men denna elektrikern verkar ju inte ha lyckats så bra kan man väl säga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ja, men denna elektrikern verkar ju inte ha lyckats så bra kan man väl säga.
Spelar ingen roll. Anlitar du en auktoriserad elektriker så får du en säker installation. Fråga elsäkerhetsverket om du inte tror mig...
 
  • Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 19 till
  • Laddar…
M Martin.ke skrev:
Bidrar med denna. Brunt som jorden vet väl alla (y)
[bild]
Du får inte vara elak mot färgblinda elektriker! :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Martin.ke och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fascinerande att i samma mening klaga på fakta och komma med ett falskt påstående. Vem som helst får öppna sin kapsling, du får nog komma med en referens om du ska bli trodd där.
jonmo jonmo skrev:
Jag är dessutom elektriker, eftersom jag identifierar mig som en sådan.

.
Vem som helst får öppna sin kapsling, du får nog komma med en referens om du ska bli trodd där.

Denna fråga har diskuterats i många omgångar, men läser man mellan raderna på följande länk till elsäkerhetsverket:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
så utelämnar de öppning av elcentraler, m.a.o. så vill de inte att man öppnar dem, detta är speciellt viktigt om man har en elcentral i metall. se gärna länken:
https://www.byggahus.se/forum/threa...age-av-doslock-lock-till-gruppcentral.329423/


Jag är dessutom elektriker, eftersom jag identifierar mig som en sådan.

Jag för min del är elektriker eftersom jag jobbat med el sedan 1978 (samt att jag har papper från ECY och elsäkerhetsverket, DSB, som anger att jag är elinstallatör med behörighet m,m,).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Vem som helst får öppna sin kapsling, du får nog komma med en referens om du ska bli trodd där.

Denna fråga har diskuterats i många omgångar, men läser man mellan raderna på följande länk till elsäkerhetsverket:
[länk]
så utelämnar de öppning av elcentraler, m.a.o. så vill de inte att man öppnar dem…
”Vill” skiter jag högaktningsfullt i. (Särskilt om det kommer från ESV, som kan vara en av våra minst kompetenta specialmyndigheter…)

Frågan var ”får”, inte ”vill”.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Vem som helst får öppna sin kapsling, du får nog komma med en referens om du ska bli trodd där.

Av en händelse ställde jag frågan till Elsäkerhetsverkets jurister...


Hej,


Både att lyfta på locket på en normcentral och att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag är elinstallationsarbeten.

Vad som definieras som elinstallationsarbeten återfinns i elsäkerhetslagen (2016:732) se 4 §. Under punkt ett står följande: att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning.

Att lyfta på "locket" till en normcentral är att ändra en elektrisk starkströmsanläggning, och därmed ett elinstallationsarbete.

Likaså med att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag. Skillnaden här är att det finns ett undantag gälande vissa typer av arbeten, enligt 3 kap. 1 §, ELSÄK-FS 2017:2.


Skillnaden mellan uttag, strömbrytare och normcentralen är att det är två helt olika typer av anläggningsdelar vi pratar om.

Oavsett om vi pratar om en normcentral eller en Dz-central så är det kopplingsutrustning, oftast med högre kortslutningseffekter än för ett vanligt uttag för allmänbruk.

Förutom det så finns det betydligt fler beröringspunkter i en central, och där flera av beröringspunkterna inte är skyddade av en jordfelsbrytare för personskydd.

Och där kåpan / locket utgör en viktig barriär mot beröring av spänningsförande delar.


Mvh Peter Tunell
 
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Du frågade alltså en jurist som är anställd av Elsäkerhetsverket? Och förväntade dig ett nyanserat svar? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 12 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Att lyfta på "locket" till en normcentral är att ändra en elektrisk starkströmsanläggning
Med det resonemanget skulle man ju behöva typbesiktiga bilen varje gång man öppnar motorhuven... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 10 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med det resonemanget skulle man ju behöva typbesiktiga bilen varje gång man öppnar motorhuven... :crysmile:
Undrar om juristen tycker att man får öppna luckan på fasadskåpet?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av en händelse ställde jag frågan till Elsäkerhetsverkets jurister...


Hej,


Både att lyfta på locket på en normcentral och att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag är elinstallationsarbeten.

Vad som definieras som elinstallationsarbeten återfinns i elsäkerhetslagen (2016:732) se 4 §. Under punkt ett står följande: att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning.

Att lyfta på "locket" till en normcentral är att ändra en elektrisk starkströmsanläggning, och därmed ett elinstallationsarbete.

Likaså med att lossa en strömbrytare eller ett vägguttag. Skillnaden här är att det finns ett undantag gälande vissa typer av arbeten, enligt 3 kap. 1 §, ELSÄK-FS 2017:2.


Skillnaden mellan uttag, strömbrytare och normcentralen är att det är två helt olika typer av anläggningsdelar vi pratar om.

Oavsett om vi pratar om en normcentral eller en Dz-central så är det kopplingsutrustning, oftast med högre kortslutningseffekter än för ett vanligt uttag för allmänbruk.

Förutom det så finns det betydligt fler beröringspunkter i en central, och där flera av beröringspunkterna inte är skyddade av en jordfelsbrytare för personskydd.

Och där kåpan / locket utgör en viktig barriär mot beröring av spänningsförande delar.


Mvh Peter Tunell
Intressant, bra referens. Undrar om den tolkningen skulle hålla i domstol...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Osäker vad det är för kabel, men den är iallafall dragen i flexrör

Bakgata på Kungsholmen i Stockholm
 
  • Entré till byggnad, skylt som anger 'öppet', trottoar, fönster, stadsmiljö, stenhus, adressnummer 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.