Eriksgatan
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men det är så det ÄR.
Problemet uppstår när man hittar på något man tror är bra, påstår ÄNDÅ att man följer en standard och sen visar det sig att det som man tyckte var bra nog inte är det. Då kräver berörd myndighet in dokumentationen. Visar det sig då att man saknar dokumentation är det illa.
Pedagogiskt, förutom att problemet väl redan uppstår när man inte följer standarden och sätter produkten på marknaden, och detta helt oberoende av ifall det senare visar sig att den egna lösningen är bra nog eller ej och ifall någon upptäcker det.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Man behöver inte följa standarden. Men då har man ett rejält jobb att visa att det är säkert. Följer man standarden så behövs inte det.
 
...och innan det är bevisat att den är säker så får man väl betrakta den som osäker?
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Eriksgatan
  • Wow
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
...och innan det är bevisat att den är säker så får man väl betrakta den som osäker?
Snarare att det är okänt. Men det är ju ett krav att man visar att den är säker, det räcker inte med att kända brister saknas.
 
Oj, han är inte lite bakom flötet. Det förklarar allt. Undrar om han fortfarande flinar...
 
  • Haha
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, han är inte lite bakom flötet. Det förklarar allt. Undrar om han fortfarande flinar...
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har ni läst den här "hjältesagan"? Säger en hel del om orsaker och om vilken mental uppförsbacke Easee måste ha. Mannen i fråga var medgrundare och CTO på Zaptec tidigare, btw. :seenoevil:
The balance between standards and innovation - Easee
Han verkar eventuellt ha en begåvningsutmaning... Men ytterligare en pysselbit till grundorsaksanalysen...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, han är inte lite bakom flötet. Det förklarar allt. Undrar om han fortfarande flinar...
De verkar i alla fall inte hört visdomsordet:
-Trampat i klaveret? Stå still!
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, han är inte lite bakom flötet. Det förklarar allt. Undrar om han fortfarande flinar...
Jag har fått intrycket av att det här är det ultimata argumentet, när alla andra argument tagit slut..
 
G gmogmo skrev:
De verkar i alla fall inte hört visdomsordet:
-Trampat i klaveret? Stå still!
Problemet är att Kjetil säkert är en duktig/innovativ person, men han passar inte i en chefsroll, han behöver någon över sig som drar i tyglarna och petar in honom på rätt spår. Med tanke på att han var teknisk chef på Zaptec tidigare kan man ju undra ifall det finns några lik i garderoben där.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Han fattar verkligen inte när man kan bryta en standard och när man måste följa den om man inte vill lägga mycket energi och pengar på att bevisa att lösningen är minst lika säker.

Standard innebär många olika saker, de flesta tänker nog på att saker passar ihop och man vet vad man får, men säkerhetsstandarder är något mer då effekekten av att inte följa dem kan bli farligt.

Fallet med Volvo och bilbäten skulle fungera om det inte fanns en jfb och Eassee var först. Det är en helt annan sak att ersätta en säkerhetslösning som finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Norrmannen jag känner som jobbar med laddboxar berätta att Easee har börjat ersätta boxar, dvs de köper tillbaka. Vet dock inte om det händer i Sverige också.

Han var dock klar över att Easee inte kommer att överleva detta.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har ni läst den här "hjältesagan"? Säger en hel del om orsaker och om vilken mental uppförsbacke Easee måste ha. Mannen i fråga var medgrundare och CTO på Zaptec tidigare, btw. :seenoevil:
The balance between standards and innovation - Easee
Han missade i sin jämförelse med säkerhetsbälten, är den var ny och en utveckling. Som testats ordentligt. Nu har man valt skapa en egen standard, Men man vill inte visa att man testat det. säkerhetsbältet mötes med väldig skepsis. Men man kunde visa tester på att det räddade liv. Det var någonting nytt när man kom på säkerhetsbälten . Det är ingenting nytt som easee har gjort, bara bytt mjölet mot något liknande men billigare.
Sen när de då släpper sin kaka så vill de inte säga någonting om det nya mjölet, mer än att det är bra. Man vill inte ens berätta vad det innehåller.... Detta om ska fortsätta jämförelsen med att baka bröd.
De vill få det och låta som man uppfann mjölet. Men det man gjorde var en genväg. För att spara pengar.
Jag tycker det hela är korkat. Varför ta en egen väg När det ordentlig konkurrens. Det smarta hade varit att visat upp en unik box. efter jfb. Det är nämligen det som säljer. Folk bryr sig inte elektroniskt eller mekaniskt. Folk bryr sig om laddtekniken, och andra roliga saker. sen vill de ha en stabil pryl som inte går sönder och kan sitta utomhus.
(Nu vet jag inte vad en vill ha för funktioner, så ta inte det så hårt)
Men jag är övertygad om att ipklassning på 54 är inte så mycket. vettiga är ip67. en konstruktion som absolut går att ha utomhus!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet är att Kjetil säkert är en duktig/innovativ person, men han passar inte i en chefsroll, han behöver någon över sig som drar i tyglarna och petar in honom på rätt spår. Med tanke på att han var teknisk chef på Zaptec tidigare kan man ju undra ifall det finns några lik i garderoben där.
Zaptec ser ju som sagt ut som en bra ersättare till Easee, om man nu måste byta. Men just av detta skäl känner jag att jag inte skulle känna mig helt trygg om Tibber erbjöd att byta till en Zaptec... Men trots allt, zaptec har åxå granskats och inte dragits tillbaka...

Jag såg inte hela intervjun, men standarder kan faktiskt vara värda att utmana... Vissa standarder bygger ju på "gammal teknik", tex i vissa standarder på elektronik på blyade lödningar och hålade kretskort, så har vi SMD med blyfritt istället. Men där är det ju inte säkerhet utan produktkvalitet det handlar om... Och snarare att man måste uppdatera standarden än att försöka gena i kurvorna eller bryta mot den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.