B BryggArk skrev:
Äger vi verkligen träden? Kan vi människor äga mark?
Ja, dvs 'vi' äger via stat och kommun och har inte med TS träd att göra.
Ja, har man lagfart äger man marken.

Köp det du vill bevara och låt mig sköta mitt och TS hugga sin ek om han så önskar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
............................................
Eken är skogens Konung med Kunglig vetorätt.
Nä, älgen är skogens konung och skiter i kungen:crysmile: och understundom fälls även älgarna.
 
Redigerat:
R
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Det var på Gustav Vasas tid
 
R K R Andersson skrev:
Det var på Gustav Vasas tid
Nja, från Gustav fram till 1830-talet var det begränsningar vad man fick göra med ekar. Däremot gäller fortfarande att du inte får plocka ekollon från träd, vem som nu skulle komma på det.:crysmile:
En gång lyckades jag bli av med några hundra liter som viltföda till gris.
 
Måste hela eken tas ner? Är det stammen eller kronan eller båda som stör? Om något miljöintresse finns och stammen inte stör så går de väl att kapa en bra bit upp? Spara några meter. Eken kommer leva i flera år till ändå och ge småkryp liv under hela tiden som den dör. Och sätta fågelholkar på så blir det lite pynt och sällskap. Klätterväxter kanske?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För ett antal år sedan så funderade jag på att ta ned en ek, ringde kommunen och blev hänvisad till länsstyrelsen som sedan hänvisade till skogsstyrelsen. Ingen hade några invändningar annat än nån tyckte "är det en fin sparbanksek så är det ju lite synd att ta ned den". Men inget att jag inte fick ta ned den.
 
  • Gilla
Diddsan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
bonnier bonnier skrev:
För ett antal år sedan så funderade jag på att ta ned en ek, ringde kommunen och blev hänvisad till länsstyrelsen som sedan hänvisade till skogsstyrelsen. Ingen hade några invändningar annat än nån tyckte "är det en fin sparbanksek så är det ju lite synd att ta ned den". Men inget att jag inte fick ta ned den.
Grannarna gjorde samma resa. Men eken står kvar av andra skäl.
 
Mike xxx Mike xxx skrev:
Min vän skänkte 6 ekar från en herrgård, de var inget problem men den glade som övertog fällning och träd vart inte glad när han förstog att ekar drar upp sand i stammen. de gratis trä vart väldigt dyrt i såg kedjor ock slipning.
Det där lät helt orimligt, att ett träd skulle dra upp sand i stammen.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det där lät helt orimligt, att ett träd skulle dra upp sand i stammen.
Hört samma från en maskinfirma när jag muttrade om slitage på sågkedjor.
 
Nä, att ekar skulle dra upp sand i stammen låter orimligt, har svårt att se hur sandkornen skulle få plats. Möjligen att den drar upp kiselföreningar som gör den svårsågad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att skylla på något när kedjorna blivit slöa. Samma sak har jag hört om diverse olika träslag, men inget som någon som kan träd på riktigt står bakom.

Sandkorn "sugs" inte upp någonstans, annat än om man sitter på en nudiststrand och får hicka.
 
  • Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Menar du att de har fel?
De vet inte vad som händer de närmsta två timmarna, än mindre vad som händer om 1000 år.
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm, istiden kan som sagt inte stoppas av de ”vanliga” klimatförändringarna. Det gäller fortfarande…
Så du tänker stt någon skall flytta våra växtarter ner till typ mellersta Tyskland eller vad det kan bli? Antar att de inte har samma arter som Sverige idag eftersom de har annat klimat. :)
Ingen behöver flytta växterna, de flyttar sig själva. Precis som nu sker åt andra hållet.
Om vi nu har "ovanliga" förändringar, så är det ju inte säkert att det blir någon istid mer. Venus är ett exempel i mängden.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vill man ha kontroll över annans egendom köper man den!
Eller snor den. Det har man gjort sedan urminnes tider.
 
Nissens
A Arne_Planka skrev:
De vet inte vad som händer de närmsta två timmarna, än mindre vad som händer om 1000 år.
Det är möjligt att du inte vet det, men forskare, vetenskapsmän och en stor del av mänskligheten vet att det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.