Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag brukar inte så gurka förrän i slutet på april så det är inte försent.
Har alltid sått den för tidigt annars.. och haft skörd inne.. innan jag fått ut dem haha

Så nu hoppas jag (om de tar sig) att det blir mer lagom (till o kunna åka ut i växthuset) :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi är lite sena på det.
Men paprika och tomat är på väg upp.
Har provat att klusterså lök i pluggbrätte, har lite sallad som jag försått.
Vet inte om vi har nått udda i år, kanske kommer sen :thinking:
Vet ju att ni shoppat lite fröer.. så jag antar det är mycket som ska direktsås ute sen?? :)
Blir det nån ny tomatsort i år?

Har era vitlökar växt upp nått? :)
 
Snigla Snigla skrev:
Vet ju att ni shoppat lite fröer.. så jag antar det är mycket som ska direktsås ute sen?? :)
Blir det nån ny tomatsort i år?

Har era vitlökar växt upp nått? :)
Det är nog mycket kompletteringsköp, sorter som vi gillade, de flesta är nog för senare sådd.
Tomatsorter har vi fullt av från frötomten ;)
Men det blir en del nya baljväxter som blåärt, kidneybönor och kikärtor. Och lila blomkål.

Vitlöken tog ett kliv upp förra veckan och är nog lite längre än 5cm.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vitlöken tog ett kliv upp förra veckan och är nog lite längre än 5cm.
Så är det i söder, här är det snöstorm. :sweat:
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Så är det i söder, här är det snöstorm. :sweat:
Ja, här kommer snön på den växande vitlöken :rolleyes:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
@Snigla , sår du gurka nu? Tycker de snabbt blir stora och ohanterliga om jag inte tajmar dem så de kan flytta ut i växthuset rätt fort. Hur gör du? Har du ngt bra knep?
 
Fadai Fadai skrev:
@Snigla , sår du gurka nu? Tycker de snabbt blir stora och ohanterliga om jag inte tajmar dem så de kan flytta ut i växthuset rätt fort. Hur gör du? Har du ngt bra knep?
Samma här, det är därför jag väntar en månad till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog mycket kompletteringsköp, sorter som vi gillade, de flesta är nog för senare sådd.
Tomatsorter har vi fullt av från frötomten ;)
Men det blir en del nya baljväxter som blåärt, kidneybönor och kikärtor. Och lila blomkål.

Vitlöken tog ett kliv upp förra veckan och är nog lite längre än 5cm.
Våra vitlökar har segat sig.. bara "en handfull" som tittat upp.. men de är nog på g (vi satte dem lite senare än vi brukade och det har varit lite kallare tidvis än det brukat).

Blåärt lät skumt / kul.. måste jag googla på!

Haha, inget kul egetköp på tomatfronten? :)
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Så är det i söder, här är det snöstorm. :sweat:
Snöar haglar .. och hm regnar samtidigt här :oops::seenoevil:
 
Snigla Snigla skrev:
Våra vitlökar har segat sig.. bara "en handfull" som tittat upp.. men de är nog på g (vi satte dem lite senare än vi brukade och det har varit lite kallare tidvis än det brukat).

Blåärt lät skumt / kul.. måste jag googla på!

Haha, inget kul egetköp på tomatfronten? :)
VINBÄRSTOMAT gelbe johannisbeere kan vara ny för i år.

Här kommer en bild på förädlingen
Inomhusodling med plantor under växtbelysning, jordpåsar och odlingsmaterial på bord och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
@Snigla , sår du gurka nu? Tycker de snabbt blir stora och ohanterliga om jag inte tajmar dem så de kan flytta ut i växthuset rätt fort. Hur gör du? Har du ngt bra knep?
Japp, idag har jag sått gurkan!
Som jag nämnde, har satt mina i januari inne tidigare.. haha.. och fått skörda inne i vardagsrumsfönstret.. innan jag försökt trassla ut dem till växthuset!

Så nej.. jag har nog inget bra knep att hålla dem i schack... mer än att vara mindre "odlingsglad i januari". :p

Kanske ska nämna att jag också sådde squash inne samtidigt (alltså då, i januari.. förut).. det säger väl allt om min odlingsoptimism - fatta hur stora och taggiga de hann bli hahahaha..

Inte alltid jag har de brightaste idéerna ;) men efter nyår kliar det i alla odlingsfingrar.. jag har med tiden (visdomen........) lärt mig att behärska mig.. lite iaf *stolt* .. envisas fortfarande med att så en del för tidigt! (men det gör jag ju ändå medvetet, trots att jag eg vet bättre...)

:geek::giggle:(y)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
VINBÄRSTOMAT gelbe johannisbeere kan vara ny för i år.

Här kommer en bild på förädlingen
[bild]
Ser ut o vara under kontroll (y):giggle: är det lök.. de där stråna i bakgrunden på övre hyllan?
 
Snigla Snigla skrev:
Ser ut o vara under kontroll (y):giggle: är det lök.. de där stråna i bakgrunden på övre hyllan?
Ja precis!
Klustersådd för att bara prega ner i backen, enligt dowdens metod. Förra året bredsådde jag i en glasslåda, stort svinn när man planterade om dem. Sen blev de av flera anledningar för små. Så jag har en massa sättlök med :rolleyes:
Brun låda full med spirande lökar, på ett tegelgolv, inomhusrenovering pågår i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja precis!
Klustersådd för att bara prega ner i backen, enligt dowdens metod. Förra året bredsådde jag i en glasslåda, stort svinn när man planterade om dem. Sen blev de av flera anledningar för små. Så jag har en massa sättlök med :rolleyes:
[bild]
Woow.. hur många är det däri ?????? :surprised:
(måste bara fråga som komplettering.. hur många sådde ni förra året och har alla gått åt?)
 
Snigla Snigla skrev:
Woow.. hur många är det däri ?????? :surprised:
(måste bara fråga som komplettering.. hur många sådde ni förra året och har alla gått åt?)
Har ingen aning, minst 2 ;) Där är en back under, så helt full är den inte.

Oklart hur mycket som såddes, men kanske 2-300?
Hade otur när jag tänkte och fick kråkor som trampade ner dem, och de hann inte växa till sig igen.
Så förra årets skörd blev misslyckad och blev inte många som var stora nog att användas.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.