18 191 läst · 114 svar
18k läst
114 svar
Varning för Kivra
Jo men då har du även mycket sannolikt en stor röra med dina mail.Viktor.J skrev:
Kivra skickar både när en faktura anländer samt någon dag innan den ska betalas.
Fick göra en insats med min sambos mail och där låg över 3000 olästa mail i en stor röra, de flesta reklamutskick plus Kivra lite här och där, osv.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 995 inlägg
Ja, jag förstår. Har flera bekanta som säkert skulle kunna drabbas av samma sak, men jag tycker det är orättvist att skylla på Kivra om man nu har gjort ett aktivt val att skaffa och aktivera det.Viktor.J skrev:
Sen håller jag med om att det borde vara lättare att avaktivera tjänsten.
Medlem
· Västernorrland
· 10 800 inlägg
det kanske ska tilläggas att detta för för 5-10 årsedan när Kivra var nytt. Man reggade sig för för att få deklarera snabbt och så vipps låg flera fakturor där också. Dessutom finns det fakturor för tullavgift, parkering etc. Som inte alltid ligger och man (inte jag iallafall) har stenkoll 1,5 månad senare var jag var, när jag var där och om jag eventuellt kommer få faktura för det.Dan_Johansson skrev:
Ja, ett problem med Kivra är att man tillåter att företag som ansluter sig till tjänsten i framtiden automatiskt skickar dina fakturor dit. Så rätt vad det är kan en pappersfaktura sluta komma för att istället hamna i Kivra utan att man som mottagare har gjort något...
dels så visste jag inte att fakturor kommit dit, vi är två personer i hushållet som betalar och så får man trängselskatt, parkering etc. Automatiskt. Jag har inte full koll på vart jag var, när jag var där och om det betalas via autogiro, faktura i Kivra etc.S Stefan1972 skrev:
Det var inte så att faktura för dagis missades. Utan snarare att jag fått något tullavgift som jag inte var medveten om som låg och tickade.
När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.Viktor.J skrev:det kanske ska tilläggas att detta för för 5-10 årsedan när Kivra var nytt. Man reggade sig för för att få deklarera snabbt och så vipps låg flera fakturor där också. Dessutom finns det fakturor för tullavgift, parkering etc. Som inte alltid ligger och man (inte jag iallafall) har stenkoll 1,5 månad senare var jag var, när jag var där och om jag eventuellt kommer få faktura för det.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.
precis, missar man det och får oväntade fakturor så blir det lätt fel.useless skrev:
Så kanske det är även om jag vet att jag inte är ensam om att hata Kivra. Jag är också medveten om att folk gillar Kivra.A AndersS skrev:När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.
men att det inte gick/dålig kommunikation kring avregningen var spiken i kistan.
Jag gillar pappersfakturor och kontroll, med Kivra tycker jag inte att jag får det.
Jo, då då godkänner Kivras villkor så accepterar du också att kunder till dem kan skicka fakturor, information, via deras tjänst. Och ja jag vet, man läser ju inte allt men det har jag tagit till vana att göra, med det också undvikit vissa tjänster, etc, då jag inte accepterar deras villkor.useless skrev:
Hade också Kivra från i princip start och upplevde inte alls dessa problem. Aviseringar och annat aktiverades direkt och man fick snarare stänga av dem för att slippa få både mail, appnotifikation osv.A AndersS skrev:När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.
Det är många tjänster som anger att man måste ringa dem för att ändra vissa delar eller uppsägning. Kolla t.ex. dina mobil eller bredbandstjänster.Viktor.J skrev:
Och självklart ska du välja de tjänster du tycker är bra, vill du få det på papper så väljer du det med risk för extra administrativ kostnad.