2 382 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Sprickor på ny murstock för vedkamin?
Låter rimligt men hur ser du att fjädrar har installerats? Jag känner förvisso av att stålramen går att rycka på lite så den känns inte helt stum.TorpAnders skrev:
Jag har endast eldat enligt Keddys egna anvisningar. Dvs först med tändved och sedan med upp till 2 kg björkved. Jag har haft dörren på glänt i ca 2-5min för att få fart på luftflödet (också enligt deras anvisningar).
Sprickan fanns förvisso där sedan tidigare när vi flyttar in men den blev mer påtaglig efter helgen eldning.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Hej
Jag har en KEDDDY liknande spis som du har.
När jag murade upp den så var just det spruckna blocket du visar en stor tung bit.
Min bit sprack rätt omgående och nu har jag eldat i 30 år utan att sprickan förvärrats.
Min spaning är att konstruktionen inte är stabil från början, kanske det tunga värmemagasinet inte har samma utvidgning vid värme som blocket det står på.
Sprickan rör sig vid eldning och går tillbaka när den kyls av.
Det är inte så roligt med sprickan, men jag överlever.....
/W
När jag murade upp den så var just det spruckna blocket du visar en stor tung bit.
Min bit sprack rätt omgående och nu har jag eldat i 30 år utan att sprickan förvärrats.
Min spaning är att konstruktionen inte är stabil från början, kanske det tunga värmemagasinet inte har samma utvidgning vid värme som blocket det står på.
/W
Ok kan man inte bara trycka inmågot för att jämna ut det?Workingclasshero skrev:Hej
/W
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Det där är bara estetiskt. Du kan elda så mycket du vill trots den sprickan.