Hej!

Jag ska inom kort bygga ett loft, men då jag nybörjare när det gäller konstruktioner som denna känner jag att jag behöver hjälp för att våga fortsätta. Det är främst en sak jag behöver hjälp med:

Tanken var från början att använda reglar som stöttade upp loftet, reglar som skulle vara fastmonterade mot en golvregel (se bifogad bild). Jag insåg dock relativt nyligen att jag skulle få problem med att få plats med garderoberna på djupet (de ska alltså stå under loftet), och jag måste alltså hitta en alternativ lösning med en av sidorna. Frågan är nu om man skulle kunna använda sig av innerväggsreglarna som sitter i väggen bakom, och på så sätt helt eliminera behovet av de reglar som gör att garderoberna inte får plats. Jag har markerat dessa reglar med rött i den bifogade bilden. Väggen bakom är alltså en gipsvägg, men då jag aldrig byggt en innervägg vet jag inte heller vilka dimensioner på reglarna man kan tänkas sig att de använt sig av (huset är från 2003) och om de är tillräckliga.

Om detta är möjligt, behöver man i så fall riva gipset? Självklart förstår jag att ingen säkert kan säga exakt vad som gäller här, är mer ute efter generella byggrekommendationer. Kan ju tillägga att väggen i fråga också är yttervägg, och med detta menar jag att uteplatsen befinner sig på andra sidan.

Tacksam för all hjälp! :)

• loft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle göra det utan tvekan, om jag inte tänkt lagra ett kassaskåp där eller hade vattensäng eller något. Utan att riva gipsen. Var säker på att du hittar väggreglarna bara :).
Jag gjorde loftsängar på liknande sätt åt mina barn, med tunga resårmadrasser på. Fast vi hade råspont bakom gipsen så jag slapp leta efter reglarna. Men som sagt, jag skulle inte ha varit bekymrad även utan råspont, med montering bara i väggreglarna. Är du nervös kan du ju skruva fast långssidsregeln (den över dörröppningen) i väggen också. I väggreglarna förstås.

Skulle också regla utanpå gipsen och fästa i väggreglarna. om väggen är ca 10 cm och du har enkla skivor i väggarna (vanligast) så har du troligen 45X70 reglar i väggen och det räcker mer än väl

Jag sov hela min uppväxt i en loftsäng som bara va skruvad i reglarna. 3 sidor på den va dikt mot vägg och den sista fribärande. Dessa sidor va nog av typ 2*5 tum men det va nog bara den fribärande som behövde den grovleken. Så jag skulle nog lägga en 2*4 stadigt skruvad i befintliga väggar och ställa "tak reglarna" på denna. Sedan regla upp de andra väggarna som vilken vägg som helst med stående 2*4 som "hammarband".

Tackar och bockar för svaren!

Mycket riktigt ska regeln över dörröppningen skruvas fast då den väggen är av betong - tror det blir stadigt ändå! Skönt, då får man plats med garderoberna utan problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.