A Aunty skrev:
du förstår verkligen inte, men du vet ju inte vad som ingår i timkostnaden?
alltså vet du inte vad du får.

du betalar 800kr/tim men i själv verket ska du betala 700kr/tim då 100kr ej kan redovisas för?

Burkar vara timmpriset är 50% soicalsaker och 50% lön 800/2 så 400 blir personlönen och 400 soicalaförmåner
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
du förstår verkligen inte, men du vet ju inte vad som ingår i timkostnaden?
alltså vet du inte vad du får.

du betalar 800kr/tim men i själv verket ska du betala 700kr/tim då 100kr ej kan redovisas för?
Jag köper tjänsten spola rören genom att acceptera ett pris. Tjänsten utförs och jag betalar priset.

Tänker du sig nu att jag ska ägna tid åt att fundera på hur mycket företaget lägger på bränsle, löner, arbetsskor, vatten, pumpservice o s v? Nej tack säger vi konsumenter.
 
  • Gilla
ptlf och 13 till
  • Laddar…
K kimse944 skrev:
Hade servicetekniker för värmepannan här för ett par veckor sedan.
Betalade 625 för bilen och 150 i dieseltillägg. Deras kontor ligger 12 km bort så blir 12,50 kr/km
Sjukt hög kostnad för bilen… den kostar kanske 4000kr/månad i leasing. Nåja, så länge man bara berättar/informerar kunden innan så är det ok. Kanske täcker det utkörningstiden, även om det låter en schablonavgift för alla kunder.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
du betalar 800kr/tim men i själv verket ska du betala 700kr/tim då 100kr ej kan redovisas för?
Vinst brukar intäkter som är överskjuter kostnaderna kallas för. Det är syftet med att driva företag.
 
  • Gilla
Pålslyckan och 4 till
  • Laddar…
A
HogeN HogeN skrev:
Burkar vara timmpriset är 50% soicalsaker och 50% lön 800/2 så 400 blir personlönen och 400 soicalaförmåner
exakt, du svara precis på min fråga.
man har med andra ord ingen aning utan det bästa du kan gissa är 50/50
 
Men vad spelar det för roll i slutändan?

Om ett företag bakar in allt i sitt timpris och är 100 kr lägre/timme än det företag som specificerar allt är ju det första företaget fortfarande billigast?
 
  • Gilla
ptlf och 9 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vinst brukar intäkter som är överskjuter kostnaderna kallas för. Det är syftet med att driva företag.
ja men utöver CAK självklart
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Men vad spelar det för roll i slutändan?

Om ett företag bakar in allt i sitt timpris och är 100 kr lägre/timme än det företag som specificerar allt är ju det första företaget fortfarande billigast?
absolut det går ju inte argumentera emot.
men du vet ju fortfarande inte vad du betalar för?

helt plötsligt kan det få motsatt effekt att du stödjer svartarbetskraft och dom inte betalar skatter etc.
och snedvrider konkurrensen
 
A Aunty skrev:
exakt, du svara precis på min fråga.
man har med andra ord ingen aning utan det bästa du kan gissa är 50/50
men jisses är du person med iq lägre än båda skonummer tillsammans

företagshälsovård,sjukförsäkring,pension,utbildningar,

om du är så osäkert och punktriddare så bäst är du går till det företag du anlitar och be om kvartalsrapport
 
  • Gilla
  • Haha
Björkdahl och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
helt plötsligt kan det få motsatt effekt att du stödjer svartarbetskraft och dom inte betalar skatter etc.
och snedvrider konkurrensen
Om företaget fuskar på detta sätt som du beskriver varför tror du att de skulle lämna korrekta uppgifter på fakturan?
 
  • Gilla
  • Haha
Björkdahl och 9 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast det var ju inte det jag sa.

så du får hellre en hög tim kostnad där du inte har en aning vad som ingår än en låg timkostnad och allt annat redovisat separat så du betalar för det det verkligen kostar?

det är ju precis av denna anledningen man använder timpriser då man kan baka in och gömma kostnader som inte finns.
det är ju inte så att ni inte betalar vattentilläg, bräsnletilläg, kläder, mobil, bil, semester, försäkring, utbildning, osv bara för det inte står på fakturan.

Du har uppenbarligen svårt att förstå problemet.
Om man vet att timkostnaden är den enda kostnaden så kan man jämföra olika hantverkare och ta en med en timkostnad man tycker är acceptabel.
Problemet nu är att du inte har en aning om vad kostnaden blir eftersom hantverkare lägger till en massa mer eller mindre oväntade poster. Så att idag jämföra hantverkare går i princip inte då man inte vet vilka kostnader som tillkommer.
 
  • Gilla
Molnpojken och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
absolut det går ju inte argumentera emot.
men du vet ju fortfarande inte vad du betalar för?

helt plötsligt kan det få motsatt effekt att du stödjer svartarbetskraft och dom inte betalar skatter etc.
och snedvrider konkurrensen
En specificerad faktura, eller offert för den delen, är ju ingen garant för att företaget i fråga betalar in sina skatter.

De enda externa som har möjlighet att kontrollera detta är företagets revisor och Skatteverket/åklagare.

Dvs. specifikationerna kan vara fullkomligt ljug.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Aunty skrev:
det vill jag absolut veta,
vill ju veta vad jag betalar för och inte blir lurad samt att det är ärligt och vitt.

varför är det så svårt att redovisa vad jag betalar för då?
varför inte bättre med en timkostnad till självkostnadspris sedan separata påslag för allt och ett CAK på det.
då betalar du exakt för vad arbetet kostat och företaget får även betalt för exakt vad det kostade samt påslag på det.

varför dölja massa kostnader i timkostnaden som aldrig går att kontrollera och blir oärligt
sedan verkar ju folk tro bara för någon lägger på ett tilläg utöver timkostnaden så är man lurad de företagen som inte lägger på det bakar ju bara in det i timkostnaden men du har ingen aning om det och storleken på det.
Problemet som du anstränger dig att inte förstå är att sittapårövenslitagetillägget aldrig redovisas innan fakturan dyker upp.

Om hantisen köper kalsonger på Ahlsell för 1900ex moms innan rabatt eller på byggmax för 5kronor styck är av mindre betydelse.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
En specificerad faktura, eller offert för den delen, är ju ingen garant för att företaget i fråga betalar in sina skatter.

De enda externa som har möjlighet att kontrollera detta är företagets revisor och Skatteverket/åklagare.

Dvs. specifikationerna kan vara fullkomligt ljug.
Jag svarar mig själv här lite, innan man anlitar ett företag bör man så klart kolla så de har F- och A-skatt inte har skatteskulder eller förekommer hos kronofogden. Man kan även ta en titt på årsredovisningen om man har förmåga att förstå en sådan.

Är allt grönt här så är det i allt väsentligt ett välskött företag som gör rätt för sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
absolut det går ju inte argumentera emot.
men du vet ju fortfarande inte vad du betalar för?

helt plötsligt kan det få motsatt effekt att du stödjer svartarbetskraft och dom inte betalar skatter etc.
och snedvrider konkurrensen
Hej
Jo du vet vad du betalar för då du köper tjänsten för x-kronor…
Jag förstår inte ditt resonemang riktigt för jag har aldrig köpt något där priset anges i alla delpunkter som redovisas i en bokföring oavsett hantverkstjänster, konsulttjänster eller materialinköp.
En normal arbetsdag för mig skapar nog minst ett tjugotal verifikat i bokföringen på olika konton som aldrig specificeras på någon faktura.
Så vad är du ute efter ?
Hur säkerställer du att du aldrig någonsin stöder svart arbetskraft? ( tänk potatisplockare i Skåne, personal på restaurang, kaffeodlare i Brasilien eller hemtjänstpersonal hos dina gamla föräldrar)
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.