Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo jag har läst standarden, noga. Det finns inget stöd i PWM-protokollet för för att ange strömmen individuellt per fas. Då du uttalade dig tvärsäkert undrar jag vad jag missat.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo jag har läst standarden, noga. Det finns inget stöd i PWM-protokollet för för att ange strömmen individuellt per fas. Då du uttalade dig tvärsäkert undrar jag vad jag missat.
Du har faktiskt rätt där. Får backa på det.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håller med.
Och kraftelektroniken skulle ju kunna agera extra backup, för att ha två sätt att frånkoppla alla faser.
Hej Mikael_L

Är det säkert att det räcker för att öka säkerheten?

I inlägg #294 och inlägg #298 i denna tråd skrev jag om problematiken med ”sekundärt genombrott” i halvledare. ”DEN DIGITALA dvärgbrytaren” även kallad ”Blixt Tech”, var trots att den lanserades som en säkring, tvungen att kompletteras med smältsäkring för att kunna klara kraven.

Jag anser att det jag ansluter till elkraftnätet skall vara säkert att använda och klara både normal drift och feltillstånd som exempelvis kortslutning.

Jag har 2–3 kA kortslutningsström (vid elmätaren) där jag lämpligen sätter en laddstation. Köper jag en jordfelsbrytare avsett för DIN-skena då vill jag att den skall vara provad (märkt) med minst 6 kA (gärna mer).

Jag bor i ett villaområde där 28 villor delar på en 500 kVA transformator (området byggdes för ca 50 år sedan förr elvärme). Många bostadsrättsföreningar etc. har rimligen den nivån på kortslutningsströmmen (eller t.o.m. högre) vid parkeringsplatsen där man tänker sätta flera elbilsladdare.
 
Mikael_L
Jag är säker på att det ÖKAR säkerheten.

Jag är inte säker på om det räcker (regulatoriskt).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Nej, man kan välja enfas eller trefasladdning i Easee laddboxen, men det är enbart för att laddboxen skall slippa att lista ut vilken som är aktuell. Väljer man enfas så går det inte att ladda bilen med trefas.

Jag laddar enbart enfas till min hybrid, och man kan tro att laddboxen skall välja en fas som har minst last, men jag har aldrig sett att den väljer någon annan fas än den första. Jag har Pulse, så systemet vet den aktuella lasten i varje ögonblick.
Låter som att din lastbalansering inte fungerar
 
Nissens
B bygges skrev:
Låter som att din lastbalansering inte fungerar
Effektvakten fungerar, men att flytta lasten till annan fas borde också ligga i laddboxen?
 
Det kanske är så att den kan välja fas om den kör enfas på en bil med trefasladdare? Men inte på en bil med enfasladdare. Isåfall talar ju det för att det finns en funktion som bygger på individuella reläer, iom att ström per fas inte kan styras genom kommunikation med bilens laddare.
 
Nissens Nissens skrev:
Effektvakten fungerar, men att flytta lasten till annan fas borde också ligga i laddboxen?
Tror att begränsningen ligger hos Tibbers pulse, men att det går med Easees equalizer. Däremot tror jag att Tibber kan ändra vilken fas man laddar på på distans vid enfasladdning, men självklart då inte i realtid. Hehe.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, då beter de sig olika. Har aldrig sett min använda något annat än L1.
Graf som visar effektnivåer per minut för tre faserna (L1, L2, L3) i kilowatt (kW).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De beiga blocken är billaddning L1, max 16A och 20A tot per fas. Byter till L2 vid lunch, drar väl på en platta eller ngt. Den underliggande 3-faslasten är markvärmen.

Sällsynt som sagt, var tvungen att gå tillbaka till december för att hitta ett byte. Har ju dock lagt laddtiderna så för att undvika topparna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Lastbalanseringen med Tibbers pulse är ju en molnlösning och hittar inte att Easees API-lösning stöder byte mellan faserna. Med Equalizer sker det lokalt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får nog läsa på lite bättre om Easee laddboxen. Man kan konfigurera boxen så att den alltid väljer enfas, eller trefas. Det du beskriver är default läget.
Nissens Nissens skrev:
Effektvakten fungerar, men att flytta lasten till annan fas borde också ligga i laddboxen?
Om du har två boxar master/slave så kan de ladda enfas från olika faser. T ex att box 1 laddar PHEV på L1 och box 2 laddar EV på fas L2. Pulse som lastvakt.
 
Vad är fördelen med att bryta nollan, är den farlig ensam?
 
R rindler skrev:
Lastbalanseringen med Tibbers pulse är ju en molnlösning och hittar inte att Easees API-lösning stöder byte mellan faserna. Med Equalizer sker det lokalt.
Det krävs väl inget stöd i APIet för att byta fas. Lastvakten mäter strömmen på faserna och skickar det till laddboxens API. Sen får laddboxen själv bestämma om det är läge att byta fas baserat på mätvärdena.
 
D Dilato skrev:
Vad är fördelen med att bryta nollan, är den farlig ensam?
Normalt inte, men under vissa feltillstånd kan den vara det. Betänk till exempel en större TN-S-anläggning, där man får brott på nolledaren längre uppströms i matningen till den jordfelsbrytare som bryter, och den del av den brutna nolledaren som är ansluten till jordfelsbrytaren är gemensam med andra grupper. Då kan de asymmetriska belastningar som ligger på andra grupper orsaka att nolledaren får en betydande spänning pga. att den är bruten.
I princip gäller det också brott på PEN i TN-C nät, men där har man ändå den kvarvarande risken pga. att jordledaren fortfarande är ansluten och alltså kan bli spänningssatt vid PEN-brott.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håller med.
Och kraftelektroniken skulle ju kunna agera extra backup, för att ha två sätt att frånkoppla alla faser.
Om kraftelektronik menas SSR eller triac/tyristorer så får dessa inte användas som frånskiljare så då är vi tillbaka till mekaniska reläer för frånkoppling.
 
T tomasfr skrev:
Det krävs väl inget stöd i APIet för att byta fas. Lastvakten mäter strömmen på faserna och skickar det till laddboxens API. Sen får laddboxen själv bestämma om det är läge att byta fas baserat på mätvärdena.
Problemet är inte att låta laddboxen byta fas. Problemet är att alla bilar inte stöder att avbryta och starta om på en annan fas.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.