P Peter787 skrev:
.....som snart har hackat ihjäl alla fåglar i Sverige.
Det är sådana här argument som får mig, kanske många andra, att tröttna på att "bry sig" pga alla tokiga påståenden, blir lite av Thomas Di Leva nostalgi.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Det är sådana här argument som får mig, kanske många andra, att tröttna på att "bry sig" pga alla tokiga påståenden, blir lite av Thomas Di Leva nostalgi.
Så du menar att fåglar inte blir masakrerade av vindsnurrorna ?
 
D
P Peter787 skrev:
Så du menar att fåglar inte blir masakrerade av vindsnurrorna ?
Mest av trafik, så vill du göra något för fåglarna så lägger du dig på motorvägen och stoppar fordon!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter787 skrev:
Så du menar att fåglar inte blir masakrerade av vindsnurrorna ?
Det är väldigt få fåglar som råkar illa ut av vindsnurrorna.

Om du vurmar för fåglar så borde du arbeta för att kattägare inte får släppa ut sina katter, eller sätta en pingla på dem. De plågar ihjäl flera miljoner fåglar varje år i Sverige. Jag har personligen sett mängder av fåglar ligga döda runt fyrar utmed kusten också, de flyger troligen in mot ljuset i fyren och bryter nacken när de flyger in i glaset.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Så du menar att fåglar inte blir masakrerade av vindsnurrorna ?
Kan nog bli så att några fåglar blir dödade/skadade, men läs igen vad Du skrev och jag citerade.
"snart har hackat ihjäl alla fåglar i Sverige". Du är väldigt tydlig på att det gäller "alla".
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är väldigt få fåglar som råkar illa ut av vindsnurrorna.

Om du vurmar för fåglar så borde du arbeta för att kattägare inte får släppa ut sina katter, eller sätta en pingla på dem. De plågar ihjäl flera miljoner fåglar varje år i Sverige. Jag har personligen sett mängder av fåglar ligga döda runt fyrar utmed kusten också, de flyger troligen in mot ljuset i fyren och bryter nacken när de flyger in i glaset.
Det händer även med mina fönster, byggreglerna måste nog ses över och fönster elimineras helt!
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Mest av trafik, så vill du göra något för fåglarna så lägger du dig på motorvägen och stoppar fordon!
Så du är en sådan typ...
 
Nissens
D djac skrev:
Det händer även med mina fönster, byggreglerna måste nog ses över och fönster elimineras helt!
Ja, det har du rätt i!
Bort med dem bara!

Jag tar fram plyfan direkt!
 
  • Gilla
  • Älska
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Så du är en sådan typ...
Konstig kommentar, det var väl du som drog upp fåglarna och jag som då tipsade dig om hur du kunde göra en skillnad?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Konstig kommentar, det var väl du som drog upp fåglarna och jag som då tipsade dig om hur du kunde göra en skillnad?
Så du tillhör de terrorister som limmar fast sig på vägar och hindrar ambulanser och annan trafik ?

I Norge undersökte man antalet döda fåglar i en enda vindkraftspark (Smøla) mellan 2006 och 2019, de hittade bland annat fler än 100 havsörnar döda runt vindsnurrorna under den tiden.
Tror inte så många havsörnar flyger in i fönster eller blir påkörda av bilar...

Ni Miljödårar är väldigt selektiva i era urval av vad som är bra för miljön.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
I Norge undersökte man antalet döda fåglar i en enda vindkraftspark (Smøla) mellan 2006 och 2019, de hittade bland annat fler än 100 havsörnar döda runt vindsnurrorna under den tiden.
Och hur många havsörnar fanns det i Norge när perioden började resp. när den slutade?
Det måste ju ställas i proportion till hur många havsörnar som dör av andra orsaker och om det påverkar populations storlek så att det inte bara är gamla och skröpliga havsörnar som inte kan undvika vindkraftverk, dvs. sådana som i alla fall hade dött när som helst.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur många havsörnar fanns det i Norge när perioden började resp. när den slutade?
Det måste ju ställas i proportion till hur många havsörnar som dör av andra orsaker och om det påverkar populations storlek så att det inte bara är gamla och skröpliga havsörnar som inte kan undvika vindkraftverk, dvs. sådana som i alla fall hade dött när som helst.
Hur många havsörnar det fanns i Norge är väl ointressant när exemplet gällde en lokal population. En intressant frågeställning är varför rovfåglar dras till vindkraftverk och vad som kan göras för att minska problemen. En något haltande jämförelse är de rovfåglar som väntar på lättfångat byt utmed våra motorvägar och själva blir offer.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur många havsörnar fanns det i Norge när perioden började resp. när den slutade?
Det måste ju ställas i proportion till hur många havsörnar som dör av andra orsaker och om det påverkar populations storlek så att det inte bara är gamla och skröpliga havsörnar som inte kan undvika vindkraftverk, dvs. sådana som i alla fall hade dött när som helst.
Så nu kom den klassiska relativismen fram.
 
P
P Pallewea skrev:
Hur många havsörnar det fanns i Norge är väl ointressant när exemplet gällde en lokal population. En intressant frågeställning är varför rovfåglar dras till vindkraftverk och vad som kan göras för att minska problemen. En något haltande jämförelse är de rovfåglar som väntar på lättfångat byt utmed våra motorvägar och själva blir offer.
Man kan säkert anta att havsörnarna fanns vid kusten långt före vindkraftverken byggdes.
 
P Peter787 skrev:
Så du tillhör de terrorister som limmar fast sig på vägar och hindrar ambulanser och annan trafik ?

I Norge undersökte man antalet döda fåglar i en enda vindkraftspark (Smøla) mellan 2006 och 2019, de hittade bland annat fler än 100 havsörnar döda runt vindsnurrorna under den tiden.
Tror inte så många havsörnar flyger in i fönster eller blir påkörda av bilar...

Ni Miljödårar är väldigt selektiva i era urval av vad som är bra för miljön.
Vad man demonstrerer om här i Norge är samernas rätt att driva rendrift och huruvida vindkraftverken hindrar detta….
Guillou var nyss på NRKs ” nytt på nytt ” där man skämtar om veckans nyheter. Han drog en story om att svenska renar är mycket mer intelligenta än de norska (och inte bryr sig) då Sverige inte alls har samma problem/debatt.
Allt må alltså sättas i relation till något…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.