G
K krfsm skrev:
Bygger man tillräckligt mycket (över)kapacitet så blir det få tillfällen när det inte räcker ens om det blåser lite. Slänger du upp 100 GW installerad effekt, så blir det få tillfällen när vindkraften producerar mindre än ca 10 GW.
Så du menar att det finns investerare som skulle satsa pengar till att bygga mer och mer vindkraft när priset när kraftverken ger avkastning minskar drastiskt när det blåser och ingen avkastning alls när det inte blåser. I de företagen skulle inte jag investera i alla fall.
 
G OMathson skrev:
Så du menar att det finns investerare som skulle satsa pengar till att bygga mer och mer vindkraft när priset när kraftverken ger avkastning minskar drastiskt när det blåser och ingen avkastning alls när det inte blåser. I de företagen skulle inte jag investera i alla fall.
Vattenfall är nog i det här dilemmat med Kriegers Flak...
Sen sker det kanske en öppning med garanterade kontrakt av staten.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vindprojekt/kriegers-flak
 
P
D djac skrev:
Gjort!
Och du tror fortfarande att 100 havsörnar blev dödade per vindsnurra ?
 
P
D djac skrev:
Gjort!
Och du tror fortfarande att 100 havsörnar blev dödade per vindsnurra ?
P paralun skrev:
Jo nu finns det ingen "gedigen" undersökning mer än att man noterar döda havsörnar.
Motvind Norge går hårt fram med det här i deras debatt.

Sen är det ju "bara" att flytta ut de här skrällena till havs så blir det inga havsörnar halshuggna eller inte vill häcka. Typ Kriegers Flak...
Nä, det blir ju bara en massa flyttfåglar i stället som stryker med, och de liken försvinner lätt, så ingen kommer att märka något :seenoevil:
 
D
P Peter787 skrev:
Och du tror fortfarande att 100 havsörnar blev dödade per vindsnurra ?
Nej, och har aldrig trott detta heller
 
P
D djac skrev:
Nej, och har aldrig trott detta heller
Fast det var det du skrev :

Skärmbild av ett forum-inlägg om vindkraftverks påverkan på fåglar och fladdermöss.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Joda, Civilekonomexamen !
Ditt omdöme däremot, blir än mer dunkelt med en sådan kommentar…

För du undviker sakfrågan. Vilken ”gedigen undersökning” syftar du på?
Har du nån länk? Här i Norge vet man bara att man startade räkna 2005 och nådde 100 2019 men du vet mer?


Eller var det bara simpel argumentationsteknik att bre på med ”gedigen undersökning ” och hoppas att inte bli synad?
Är själv Civilingenjör, har kompisar som läste Industriell Ekonomi, som hade roligt över civilekonomernas matte, som de kallade "Excelmatte", du är kanske en sån ?, vad vet jag, men att räkna till 100, är inte särskilt akademiskt.
 
P Peter787 skrev:
Är själv Civilingenjör, har kompisar som läste Industriell Ekonomi, som hade roligt över civilekonomernas matte, som de kallade "Excelmatte", du är kanske en sån ?, vad vet jag, men att räkna till 100, är inte särskilt akademiskt.
Att räkna till 100 kallar du själv ”gedigen undersökning” så ett excelsheet (som inte fanns på min tid) hade kanske förenklat lite för dig…
 
K
Visst är det lite kul med vindkraftsmotståndanas nyfunna intresse för fåglar. Det var nog ingen som såg detta komma
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
K Klacken skrev:
Visst är det lite kul med vindkraftsmotståndanas nyfunna intresse för fåglar. Det var nog ingen som såg detta komma
K Klacken skrev:
Visst är det lite kul med vindkraftsmotståndanas nyfunna intresse för fåglar. Det var nog ingen som såg detta komma
Visst är det lite kul med vindkraftskramarnas totala ointresse för fåglar. Det var nog ingen som såg detta komma
 
K Klacken skrev:
Visst är det lite kul med vindkraftsmotståndanas nyfunna intresse för fåglar. Det var nog ingen som såg detta komma
Jag är ingen motståndare till vindkraft om man placerar snurrorna långt ute till havs.
Som tex föreslagna Kriegers flak.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Havsörnen är mycket speciell och var ett tag nästan utrotad...
Väl värd att skydda.
[länk]
Finns en bit över 4000 i Norge.
Om det dör 7 om året i den parken är det 0,175% av beståndet…
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns en bit över 4000 i Norge.
Jo mycket bra och de ska inte någon tysk vindsnurra få förstöra. Norge har inget behov av elen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jag är ingen motståndare till vindkraft om man placerar snurrorna långt ute till havs.
Som tex föreslagna Kriegers flak.
Ja, ute till havs finns väl inga havsörnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.