D
P Peter787 skrev:
Så du tillhör de terrorister som limmar fast sig på vägar och hindrar ambulanser och annan trafik ?

I Norge undersökte man antalet döda fåglar i en enda vindkraftspark (Smøla) mellan 2006 och 2019, de hittade bland annat fler än 100 havsörnar döda runt vindsnurrorna under den tiden.
Tror inte så många havsörnar flyger in i fönster eller blir påkörda av bilar...

Ni Miljödårar är väldigt selektiva i era urval av vad som är bra för miljön.
Du kan förkovra dig via internet så kommer din oro att minska, eller öka kanske om du har ett stort kattbestånd :dizzy:

Du är inte ensam i dina villfarelser dock, detta är en skröna som har cirkulerats hårt inom vissa grupper.

"Men enligt en Novus-undersökning från 2017 finns det uppskattningsvis 1,44 miljoner tamkatter i Sverige. Om varje tamkatt dödar 12 fåglar per år blir det totala antalet kattdödade fåglar 17,3 miljoner."
https://fof.se/artikel/2018/10/kattens-katastrofala-jakt/

" I genomsnitt dödas mellan fem och tio fåglar per vindkraftverk och år. De allra flesta av dem är vanliga småfåglar."
https://www.naturvardsverket.se/con...5cf9e6f0c2/faktablad-vindval-faglar-arter.pdf
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du kan förkovra dig via internet så kommer din oro att minska, eller öka kanske om du har ett stort kattbestånd :dizzy:

"Men enligt en Novus-undersökning från 2017 finns det uppskattningsvis 1,44 miljoner tamkatter i Sverige. Om varje tamkatt dödar 12 fåglar per år blir det totala antalet kattdödade fåglar 17,3 miljoner."
[länk]

" I genomsnitt dödas mellan fem och tio fåglar per vindkraftverk och år. De allra flesta av dem är vanliga småfåglar."
[länk]
Fast det svenska Naturvårdsverket har inte vågat? göra en riktig undersökning av antalet dödade fåglar och fladdermöss, som tydligen är mer utsatta än fåglar.
I Norge gjorde man en lång och gedigen undersökning i Smøla vindpark, som 'bara' har 68 vindsnurror, och kom fram till att mer än 100 havsörnar dödats där.

PS, vi har en katt, men till 100% en innekatt, och jag håller med om det är ett jävla oskick att släppa ut katter vind för våg.
 
D
P Peter787 skrev:
Fast det svenska Naturvårdsverket har inte vågat? göra en riktig undersökning av antalet dödade fåglar och fladdermöss, som tydligen är mer utsatta än fåglar.
I Norge gjorde man en lång och gedigen undersökning i Smøla vindpark, som 'bara' har 68 vindsnurror, och kom fram till att mer än 100 havsörnar dödats där.

PS, vi har en katt, men till 100% en innekatt, och jag håller med om det är ett jävla oskick att släppa ut katter vind för våg.
68 vindkraftverk gånger 100 fåglar ger ju gott och väl utrymme för de döda havsörnarna, så det behöver inte stå mot varandra, speciellt om det är en lång undersökning som du skriver.
 
P Peter787 skrev:
Fast det svenska Naturvårdsverket har inte vågat? göra en riktig undersökning av antalet dödade fåglar och fladdermöss, som tydligen är mer utsatta än fåglar.
I Norge gjorde man en lång och gedigen undersökning i Smøla vindpark, som 'bara' har 68 vindsnurror, och kom fram till att mer än 100 havsörnar dödats där.

PS, vi har en katt, men till 100% en innekatt, och jag håller med om det är ett jävla oskick att släppa ut katter vind för våg.
«I Norge gjorde man en lång och gedigen undersökning i Smøla vindpark, som 'bara' har 68 vindsnurror, och kom fram till att mer än 100 havsörnar dödats där.»

Man började räkna döda örnar 2006 och när man 2019 nådde 100 blev det en sak på
Nyheterna

Vari ligger den ”gedigna” undersökningen. Räkna till 100?
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
«I Norge gjorde man en lång och gedigen undersökning i Smøla vindpark, som 'bara' har 68 vindsnurror, och kom fram till att mer än 100 havsörnar dödats där.»

Man började räkna döda örnar 2006 och när man 2019 nådde 100 blev det en sak på
Nyheterna

Vari ligger den ”gedigna” undersökningen. Räkna till 100?
Uppenbarligen har du aldrig ägnat dig åt någon akademisk utbildning...
 
P
D djac skrev:
68 vindkraftverk gånger 100 fåglar ger ju gott och väl utrymme för de döda havsörnarna, så det behöver inte stå mot varandra, speciellt om det är en lång undersökning som du skriver.
Du kan ju prova att läsa inlägget en gång till.
 
D
P Peter787 skrev:
Du kan ju prova att läsa inlägget en gång till.
Gjort!
 
Z Zodde skrev:
Vari ligger den ”gedigna” undersökningen. Räkna till 100?
Jo nu finns det ingen "gedigen" undersökning mer än att man noterar döda havsörnar.
Motvind Norge går hårt fram med det här i deras debatt.

Sen är det ju "bara" att flytta ut de här skrällena till havs så blir det inga havsörnar halshuggna eller inte vill häcka. Typ Kriegers Flak...
 
P Peter787 skrev:
Uppenbarligen har du aldrig ägnat dig åt någon akademisk utbildning...
Joda, Civilekonomexamen !
Ditt omdöme däremot, blir än mer dunkelt med en sådan kommentar…

För du undviker sakfrågan. Vilken ”gedigen undersökning” syftar du på?
Har du nån länk? Här i Norge vet man bara att man startade räkna 2005 och nådde 100 2019 men du vet mer?


Eller var det bara simpel argumentationsteknik att bre på med ”gedigen undersökning ” och hoppas att inte bli synad?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu finns det ingen "gedigen" undersökning mer än att man noterar döda havsörnar.
Motvind Norge går hårt fram med det här i deras debatt.

Sen är det ju "bara" att flytta ut de här skrällena till havs så blir det inga havsörnar halshuggna eller inte vill häcka. Typ Kriegers Flak...
Finns undersökningar i Norge som visar att fågellivet anpassar sig över tiden och söker sig till områden utan vindkraft.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns undersökningar i Norge som visar att fågellivet anpassar sig över tiden och att fågellivet söker sig till områden utan vindkraft.
Nej det har jag aldrig noterat när jag kollat in Motvind Norge.
https://motvind.org/sterkt-mote-med-hardt-skadet-orn/
Sen ut med de här skrällena till havs... klart!
 
P paralun skrev:
Nej det har jag aldrig noterat när jag kollat in Motvind Norge.
[länk]
Sen ut med de här skrällena till havs... klart!
Jag har heller inte noterat nåt positivt om kapitalismen när jag kollar in Proletären. :rofl:
Lär dig källkritik vettja
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
ErikAdolfsson och 6 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag har heller inte noterat nåt positivt om kapitalismen när jag kollar in Proletären. :rofl:
Lär dig källkritik vettja
Motvind Norge jobbar bra med frågan.
Och varför ska Statwerk Munchen skövla norsk natur och havsörnar... mycket bra att protestera mot stolligheterna. Sen vill man själv inte i Bayern förstöra sin natur!
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Sverige har vi inte så svårt att få till en sådan energimix, som fungerar.
Men Finland och de europeiska länderna på kontinenten har betydligt större svårigheter då de inte har vattenmagasin som Norge, Sverige och Schweiz har.
De kommer få väldigt svårt att få till en fungerande energimix som i huvudsak baseras på vindkraft.

Så det finns problem att lösa, det är inte vårt lands problem i och för sig, men dock ändå mänsklighetens problem.
Nej, det funkar inte i Sverige heller när de sista reaktorerna är stängda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.