2 578 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Koppla in solceller på undercentral, storlek kabel?
Jag har fått solceller uppsatta på mitt garagetak och inom någon vecka kommer de och sätter upp växelriktaren. Tanken är att inkoppling ska ske i undercentralen i garaget. Undercentralen matas med en 6 mm2 kabel, ca 15 meter.
Elektrikern säger att det inte är några problem, men jag gillar second opinions då jag inte är så bevandrad inom el. Anläggningen är på totalt 12,8 kWp fördelat på två strängar. Till undercentralen är även en elbilsladdare inkopplad, vet inte om det förändrar läget?
Kan jag sova lungt?
Elektrikern säger att det inte är några problem, men jag gillar second opinions då jag inte är så bevandrad inom el. Anläggningen är på totalt 12,8 kWp fördelat på två strängar. Till undercentralen är även en elbilsladdare inkopplad, vet inte om det förändrar läget?
Kan jag sova lungt?
Ja, det är så man räknar.
Är det ens en undercentral?
Är det ens en undercentral?
Jag antog att man kallade en andra elcentral det, men det kanske är helt fel. Från huset går iallafall den här 6 mm2 kabeln till en central i garaget där elbilsladdare och belysning/el till förrådet är inkopplad.
Inte nog med att kabeln är grov nog så kommer elbilen att dra ner mängden som skickas ut på nätet(går in till första centralen) när du laddar och solen skiner.
Så du kan sova lugnt, oavsett som du sover mitt på dagen i solsken eller på natten
Så du kan sova lugnt, oavsett som du sover mitt på dagen i solsken eller på natten
Liknande trådar
-
Hur koppla loss värmeslingor pool 🤔
Vatten & Avlopp -
Kopplas solceller till elskåpet på utsidan av huset eller till centralen inne?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hejsan! Behöver hjälp med att koppla in solceller!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
koppla solceller direkt på exempelvis el patronen i befintligt vv system??
El -
Koppla in Solceller..
El