nino nino skrev:
Den här tänkte jag på
[länk]
Och en shelly plus
Låter klockrent, tack!
 
Annals är ju “klassikern” med SD18B20 och onewire att köra RJ12 och koppla alla till en ingång.
Beroende på hur och var du kör din HA kan du eventuellt köra direkt till den, annars via någon annan ”mottagare”.
Jag har själv kört ett 20-tal tidigare, innan jag övergick till zigbee och bytte vv-beredare så att jag inte var i behov av sensorer i dykrör etc.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Annals är ju “klassikern” med SD18B20 och onewire att köra RJ12 och koppla alla till en ingång.
Beroende på hur och var du kör din HA kan du eventuellt köra direkt till den, annars via någon annan ”mottagare”.
Jag har själv kört ett 20-tal tidigare, innan jag övergick till zigbee och bytte vv-beredare så att jag inte var i behov av sensorer i dykrör etc.
Jo jag kör "one-wire" själv med mina fyra givare och det är "halvbökigt" att få till en snygg dragning.
Tror det är enklare med Shellylösningen att få till det snyggt och robust.
 
P paralun skrev:
Jo jag kör "one-wire" själv med mina fyra givare och det är "halvbökigt" att få till en snygg dragning.
Tror det är enklare med Shellylösningen att få till det snyggt och robust.
Ja, det finns ju orsak till att jag gått ifrån det i större delen av huset. :)
Men just kring en värmepanna, ackumulator etc. så passar det riktigt bra. Smidigt att sätta termometrar på flera nivåer i varje tank, utgående och retur, räknare för elmätare etc. Blir ju rätt snabbt en hel hög sensorer på samma ställe när man håller på sådär och då är det praktiskt att köra det ”på riktigt”.
(För Shelly och de flesta andra har ju just den där begränsningen på 4st, vilket ju duger gott i många fall, men kanske inte just i pannrummet.)

Med det sagt, inget ont om att köra Shelly med DS18B20, det gör jag själv där det passar.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det finns ju orsak till att jag gått ifrån det i större delen av huset. :)
Men just kring en värmepanna, ackumulator etc. så passar det riktigt bra. Smidigt att sätta termometrar på flera nivåer i varje tank, utgående och retur, räknare för elmätare etc. Blir ju rätt snabbt en hel hög sensorer på samma ställe när man håller på sådär och då är det praktiskt att köra det ”på riktigt”.
(För Shelly och de flesta andra har ju just den där begränsningen på 4st, vilket ju duger gott i många fall, men kanske inte just i pannrummet.)

Med det sagt, inget ont om att köra Shelly med DS18B20, det gör jag själv där det passar.
Det blir nog shellyn, den ska klara 5 temp givare vilket borde räcka en bit. Skulle jag behöva fler så får jag väl skaffa en shelly till.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nån som är en fena på apexcharts? Jag har en graf med elpriserna från nordpool och har även använt funktionen Now för att visa var aktuell tidpunkt är i grafen. Men är det möjligt att få linjen i diagrammet att ha en färg före "now" och en annan färg efter?
Linjediagram visar elprisernas variation över en dag på Nordpool; högst pris runt 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Nån som är en fena på apexcharts? Jag har en graf med elpriserna från nordpool och har även använt funktionen Now för att visa var aktuell tidpunkt är i grafen. Men är det möjligt att få linjen i diagrammet att ha en färg före "now" och en annan färg efter?
[bild]
Den enklaste lösningen är nog att använda samma källa till två grafer men dela upp dem så att du bara visar delar av serien och använda midnatt till nu i en färg och en annan till resten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Storsockret
Några favoritpluggar med zigbee som inte kostar skjortan? Jag har några tuya wifi-pluggar jag vill byta ut och dessa kostade ca 100kr styck, det känns som en rimlig nivå om det finns. Gärna så slimmade som möjlgt. Trådfri tycker jag är alldeles för stora.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Några favoritpluggar med zigbee som inte kostar skjortan? Jag har några tuya wifi-pluggar jag vill byta ut och dessa kostade ca 100kr styck, det känns som en rimlig nivå om det finns. Gärna så slimmade som möjlgt. Trådfri tycker jag är alldeles för stora.
Dessa kanske? De är iaf prisvärda om man köper flera. Har dock inte blivit klok på om man får plats med två i ett vanligt uttag

https://www.m.nu/rela-zigbee/plug-in-rela-zigbee
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
J
zarkov zarkov skrev:
Dessa kanske? De är iaf prisvärda om man köper flera. Har dock inte blivit klok på om man får plats med två i ett vanligt uttag

[länk]
Har dom med. Det brukar gå klämma in men väldigt trångt. Knappen vill gärna tryckas till med då de trycker mot varandra så man får vända åt rätt håll
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Finns det något bra sätt att övervaka sensorer i HA? T.ex. så får jag in värden från mina 433MHz temp sensorer via Telldus live, men även ifall batteriet är slut så kommer senaste kända värde in. Jag skulle vilja bygga en lista med sensorer som inte rapporterat nytt värde på säg 12 timmar så jag kan se vilka sensorer som kankse slutat fungera på ett eller annat sätt.
 
Om inte annat kan du ju göra precis det, gör en automation som triggar när sensorn uppdateras, lägg in en paus på 12 timmar och skicka sedan en notis till dig själv.
Sätt mode till ’restart’ så startar automationen om varje gång sensorn uppdateras.
Finns säkert bättre sätt om man funderar lite.
 
Ny som jag är på HA så kommer det många olika frågor, hoppas ni står ut med det. Jag tar in förbrukningsdata från tibber pulse och det funkar allt som oftast bra. Men igår höll jag på att mecka med min HA och startade om den vid några tillfällen och då har energi dashboarden fått knas på värdena under en timme för gårdagen - den timmen har HA lyckats lagra 91KWh istället för ca 3KWh. Det har ju också gjort att totalen för den dagen är 88 KWh mer än verkligheten. Jag har kollat history på lagrade värden på entiteten (accumulated consumption) och de värdena är korrekta. Det verkar alltså som min HA fick nåt knas igår, antagligen i samband med nån av återstarterna jag gjorde och beräknade och lagrade felaktigt värde i databasen.
Nu till frågan - finns det nåt rimligt sätt att justera värdet i databasen för den timmen? Som det är nu kommer det värdet att fucka up statistiken för veckan och egentligen för månaden.
 
D Dublin skrev:
Ny som jag är på HA så kommer det många olika frågor, hoppas ni står ut med det. Jag tar in förbrukningsdata från tibber pulse och det funkar allt som oftast bra. Men igår höll jag på att mecka med min HA och startade om den vid några tillfällen och då har energi dashboarden fått knas på värdena under en timme för gårdagen - den timmen har HA lyckats lagra 91KWh istället för ca 3KWh. Det har ju också gjort att totalen för den dagen är 88 KWh mer än verkligheten. Jag har kollat history på lagrade värden på entiteten (accumulated consumption) och de värdena är korrekta. Det verkar alltså som min HA fick nåt knas igår, antagligen i samband med nån av återstarterna jag gjorde och beräknade och lagrade felaktigt värde i databasen.
Nu till frågan - finns det nåt rimligt sätt att justera värdet i databasen för den timmen? Som det är nu kommer det värdet att fucka up statistiken för veckan och egentligen för månaden.
Kan det vara så att den fått fnatt igår pga tidsomställningen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan det vara så att den fått fnatt igår pga tidsomställningen?
Man kanske kan tro så, men knappast kl 22-23...
Stolpdiagram över elförbrukning med topp vid 22:00, låg användning övrig tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.