M Marcus-AA skrev:
Vad du "tror" är som tur är ingen människa som bryr sig om eftersom du lyckas i typ 100 inlägg att ha sämst koll av alla i tråden. "Sämre koll än Easee", kanske dock kan bli nytt begrepp, som billigare än Glocalnet...
/M
Jag tror sanningen ligger närmare Easee än ESV... laddboxen kan mycket väl vara "elsäker.
 
P paralun skrev:
Jag tror sanningen ligger närmare Easee än ESV... laddboxen kan mycket väl vara "elsäker.
Har du ens läst rapporten?
Easee själva har ju skickat in testrapporter från TUV där moment på moment är FAIL.
Har TUV också fel?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Har du ens läst rapporten?
Easee själva har ju skickat in testrapporter från TUV där moment på moment är FAIL.
Har TUV också fel?
Jo det är ju den stora frågan och norska Nkom granskar ju även de alla handlingar plus flera andra laddare.
https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-starter-tilsyn-av-ladestasjoner-umiddelbart
Jag är mest nyfiken på hur de ser det.
 
P paralun skrev:
Jo det är ju den stora frågan och norska Nkom granskar ju även de alla handlingar plus flera andra laddare.
[länk]
Jag är mest nyfiken på hur de ser det.
Så än har du inte slutat att tro på de blå dunsterna från Easee? De har ju minst 700 000 skäl att ljuga...

Problemet för Easee är inte att de som alla startups tog lite genvägar i början och satte ihop cool box till ett bra pris samt anställde en apa som kastade pil för att välja vilka standarder de sa att de uppfyllde. Problemet är att när de tillverkat sina första 100 000 boxar och hade pengar till att köpa access till specarna till dessa standarder och hade råd att skicka in sina boxar för oberoende tester så gjorde man inget för att ta sig igenom dessa certifieringar, man valde att blunda istället och nu, 2 år senare så försöker man spela överasakade. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
ESV underkände ju deras IP-klassning så inte omöjligt att fukt kan komma in på något sätt.
Fast det var ju bara på "dammsiffran" som den blev underkänd. Inte angående vattnet, (IP54 = siffran 5 = dammskydd klarade den inte testet på. - 4:an = "Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar." klarade den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Så än har du inte slutat att tro på de blå dunsterna från Easee? De har ju minst 700 000 skäl att ljuga...

Problemet för Easee är inte att de som alla startups tog lite genvägar i början och satte ihop cool box till ett bra pris samt anställde en apa som kastade pil för att välja vilka standarder de sa att de uppfyllde. Problemet är att när de tillverkat sina första 100 000 boxar och hade pengar till att köpa access till specarna till dessa standarder och hade råd att skicka in sina boxar för oberoende tester så gjorde man inget för att ta sig igenom dessa certifieringar, man valde att blunda istället och nu, 2 år senare så försöker man spela överasakade. Lycka till!
Jo som jag skrev så är jag mycket nyfiken på vad norska Nkom kommer framtill.
Om nu Nkom helt håller med ESV så får sannolikt Easee ett förhandsbesked om det och lämnar då mycket sannolikt in sin konkursansökan.
 
T tony_westling skrev:
Fast det var ju bara på "dammsiffran" som den blev underkänd. Inte angående vattnet, (IP54 = siffran 5 = dammskydd klarade den inte testet på. - 4:an = "Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar." klarade den.
Ingen av dessa hindrar fukt, fukt kommer med luft och skulle behöva gastät kapsling för att hindra, och även då är det svårt.

Men jag håller med om att den avvikelsen är den minst allvarliga, men den pekar på problemet att inte följa det man utlovar.

/M
 
T tony_westling skrev:
Fast det var ju bara på "dammsiffran" som den blev underkänd. Inte angående vattnet, (IP54 = siffran 5 = dammskydd klarade den inte testet på. - 4:an = "Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar." klarade den.
Fast fukt kan kanske komma in även om strilande vatten stoppas. Släpper den in damm så lär den kunna släppa in vattenånga.
 
G gmogmo skrev:
Problemet för Easee är inte att de som alla startups tog lite genvägar i början och satte ihop cool box till ett bra pris samt anställde en apa som kastade pil för att välja vilka standarder de sa att de uppfyllde.
En sak som jag förundrats över är att deras box ofta benämns som cool och innovativ. För det första så känns begreppet cool på en laddbox minst sagt malplacerat.
När det gäller innovativ så vad är det innovativa? Att den kan styras via internet? Hade det varit på 90-talet så kanske det varit innovativt, men att i våra dagar anse en produkt innovativ för att den har en internetkoppling känns inte rätt.
Men de har väl anlitat någon reklambyrå som hamrat ut budskapet.
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Det innovativa är väl att dom har minskat mängden (stora) komponenter genom att t ex använda samma relän för att lastbalansera mellan faserna och bryta bort jordfel? Dock är det ju det som har bitit dom i svansen...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En sak som jag förundrats över är att deras box ofta benämns som cool och innovativ. För det första så känns begreppet cool på en laddbox minst sagt malplacerat.
När det gäller innovativ så vad är det innovativa? Att den kan styras via internet? Hade det varit på 90-talet så kanske det varit innovativt, men att i våra dagar anse en produkt innovativ för att den har en internetkoppling känns inte rätt.
Men de har väl anlitat någon reklambyrå som hamrat ut budskapet.
Jag skrev cool bara för att hitta ett positivt adjektiv från startup-världen....
 
G gmogmo skrev:
Jag skrev cool bara för att hitta ett positivt adjektiv från startup-världen....
Jag förstod på ditt inlägg att du inte var så imponerad av företaget så jag trodde inte du tyckte den var cool, men den produkten beskrivs ofta på ett väldigt hypat sätt, var bara det jag var lite förundrad över.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast fukt kan kanske komma in även om strilande vatten stoppas. Släpper den in damm så lär den kunna släppa in vattenånga.
Du söker verkligen anledningar till att sparka på Easee.
Vore det inte anständigt att ha lite teknisk insikt i kritiken och bemöta de säkerhetsbrister den faktiskt har?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du söker verkligen anledningar till att sparka på Easee.
Vore det inte anständigt att ha lite teknisk insikt i kritiken och bemöta de säkerhetsbrister den faktiskt har?
Och du försvara dem med näbbar och klor. Varför?
Bara genom höra hur förvånade de blev (typ blixt från klar himmel) över ESVs beslut säger ju att de inte är seriösa utan ljuger rätt ut. Frågan hade till och med diskuterats här ett tag innan säljstoppet i just denna tråd. Så att det skulle kommit helt oförberett säger bara vad de går för. Allt som klankas ner på dem har de gjort sig väl förtjänta av. Ett bolag drivet av oerfarna/inkompetenta typer som drabbats av hybris är det ingen som kommer att sakna.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag förstod på ditt inlägg att du inte var så imponerad av företaget så jag trodde inte du tyckte den var cool, men den produkten beskrivs ofta på ett väldigt hypat sätt, var bara det jag var lite förundrad över.
Jag är nog mest besviken samtidigt som jag själv jobbat på en startup som fick byta ut och fixa 50 000 settopboxar då man snålat på testningen av en SPDIF-port.... Men då hade man inte råd att köpa ett testverktyg för 100 000 kr tyckte man och istället fick man byta ut boxar till en helt annan kostnad.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.