D
Nissens Nissens skrev:
Det är helt riktigt att smartladdningen med Tibber slutade fungera efter typ ett års användning, det är många som har problem med den.
MEN
Om man har Easee reggad på Tibber och använt smartladdning någon gång, så får man rabatt på elen som går åt till laddningen av bilen oavsett om man använder smartladdning eller ej.

Den rabatten vill man förstås ha kvar, men smartladdningen är en katastrof för många.
Är det inte så att man får den rabatten bara om man använder smartladdning, dvs låter Tibber styra när den ska ladda?

Menar du att man kan ladda bilen vid högsta elpris och bara betala hälften av sitt snitt den månaden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Är det inte så att man får den rabatten bara om man använder smartladdning, dvs låter Tibber styra när den ska ladda?

Menar du att man kan ladda bilen vid högsta elpris och bara betala hälften av sitt snitt den månaden?
Ja, det är så det fungerar.
Jag tror att de från början sagt att rabatten är kopplad till smartladdningen, men så är det inte i praktiken. Gissar att de fick för mycket att göra på supporten eftersom väldigt många inte får smartladdningen att fungera.

Å andra sidan styr nog de flesta (liksom jag) ändå laddningen till de billigaste timmarna.
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
engs
Kan Zaptec kommunicera med en andra laddbox för att fördela tillgänglig effekt på två uttag?
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart säger de så.

Det finns ju inget skäl till reklamation. Inte ens försäkringsbolagen ser något problem så länge Esv inte ger användningsförbud.
Visst gör det väl det, en produkt som inte fungerar som den är tänkt att göra/enligt specifikation är grund för reklamation.
Såhär skriver konsumentverket:
"Vad räknas som fel på en vara eller digitalt innehåll?
En vara är felaktig, bland annat om:
  • Den inte fungerar.
  • Den inte stämmer överens med vad du och konsumenten har avtalat om, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
  • Du inte har upplyst konsumenten om detaljer om varan som du borde ha upplyst om.
  • Du inte har tillhandahållit digitalt innehåll eller en digital tjänst i den senaste versionen, och annat inte avtalats.
  • Du har installerat varan och installationen är felaktig.
  • Den på något sätt avviker från vad konsumenten har haft anledning att räkna med."
Min fetning. Att en installerad laddbox från Easee kan falla in under någon av dessa punkter är nog utom tvivel tycker jag och alltså grund för en reklamation.
 
Easee har lite tid på sig att komma fram till en lösning. Än så länge vet vi inte om det innebär ombyggnad, komplettering eller utbyte av befintliga boxar. Innan det lär ingen leverantör börja behandla några reklamationer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Easee har lite tid på sig att komma fram till en lösning. Än så länge vet vi inte om det innebär ombyggnad, komplettering eller utbyte av befintliga boxar. Innan det lär ingen leverantör börja behandla några reklamationer.
Fast om ESV slagit fast att det krävs åtgärder är inte det att likställa med att den är felaktig menar du?
 
Jo, men det jag menar är att innan Easee har berättat hur åtgärderna ser ut kommer ingen leverantör/installatör att göra något mer än att lägga reklamationsärendena på hög.
 
useless useless skrev:
Jo, men det jag menar är att innan Easee har berättat hur åtgärderna ser ut kommer ingen leverantör/installatör att göra något mer än att lägga reklamationsärendena på hög.
Och går moderbolaget Easee i Norge i konkurs så finns det sannolikt inga pengar i konkursboet för slutkunder.
 
Det är nog väldigt få slutkunder = privatpersoner som ska få några pengar från Easee oavsett så det spelar ingen roll.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Och går moderbolaget Easee i Norge i konkurs så finns det sannolikt inga pengar i konkursboet för slutkunder.
Oavsett vad som händer så kommer inget att hända förr än det har hänt nåt hos Easee.
 
useless useless skrev:
Oavsett vad som händer så kommer inget att hända förr än det har hänt nåt hos Easee.
Jo men klockan tickar och det mesta är mycket sannolikt "just in time" för hela logistiken från deras tillverkare och ut i återförsäljarleden. Så det här behöver man nog lösa snabbt!
Men det här borde ju ESV haft med i sin risk/nytta/konsekvensbedömning.
Eller så skulle man sänka Easee?
 
useless useless skrev:
Jo, men det jag menar är att innan Easee har berättat hur åtgärderna ser ut kommer ingen leverantör/installatör att göra något mer än att lägga reklamationsärendena på hög.
Fast om man kommer in till den man köpt boxen av lämnar boxen och kräver pengarna tillbaks kan inte säljaren vägra utan att bryta mot konsumentköplagen. Menar du att alla säljare skulle bryta mot lagen?
 
Nej, det lär dom inte kunna neka. Men ber du installatören komma tillbaks och koppla ur boxen så kommer vederbörande att säga att det är tre månaders kö för tillfället.
 
L lbgu skrev:
Fast om man kommer in till den man köpt boxen av lämnar boxen och kräver pengarna tillbaks kan inte säljaren vägra utan att bryta mot konsumentköplagen. Menar du att alla säljare skulle bryta mot lagen?
Det hamnar mycket sannolikt i ARN och vid konkurser är det extra besvärligt samt tidskrävande.
 
useless useless skrev:
Nej, det lär dom inte kunna neka. Men ber du installatören komma tillbaks och koppla ur boxen så kommer vederbörande att säga att det är tre månaders kö för tillfället.
Då fixar man väl urkoppling på något annat sätt. Kan inte tänka mig att det kan vara några större problem. Är väl bara att ta ur säkringarna till den och sen använda skruvmejsel (+ ev. något annat vanligt verktyg) skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.