Skumpe
H hempularen skrev:
Flera andra har påpekat idiotin i denna skrivnining.

Men den nuvarande kopplingen med Enkelkardel in i en stickkontakt, innebär en stor risk för glappkontakt. Jag (som inte är elektriker) har själv sett detta hända, att en sådan tråd går av när den används på det sättet. I yrkeslivet i labbmiljö, där vi ibland tar genvägar. Och när jag hjälpt bekanta fixa "mystiska elfel".

En glappkontakt ger oftast "bara" ett funktionsfel. Det slutar gå ström, så saker fungerar inte. MEN en glappkontakt ger om man har otur att det nästan fungerar. Det går ström, men glappkontakten begränsar strömmen, då blir det varmt. Jag har personligen varit med om detta i vårt hus, en skruv i en koppling drogs snett, så den fastnade i gängorna istället för att klämma trådarna i kopplingen. Felet utfördes vid en installation 1960, och orsakade brand i en kopplingsdosa för mig 2005. Dosan var monterad i betongtak, så det blev inte värre. Men jag har sett effekten av glappkontakt i fler sammanhang.

Och jag har personlig erfarenhet av att det går värre också. En produkt som utvecklades av kolleger till mig orsakade en brand på ett barnsjukhus i USA, våningsplanet brändes ut helt, hela sjukhuset fick evakueras. Vi lyckades aldrig komma fram till exakt vad som gick fel, trots grundliga utredningar som jag deltog i. Ett antagande var att monteringfel i produktionen orsakat skadan (fel komponentvärden på någon kritisk komponent), så vi lät tillverka flera enheter med den typen av fel, för att försöka upprepa skadan. Men i slutänden var den enda möjliga förklaringen, en dåligt dragen koppling vid installationen.

Så nog har jag exempel.

Att medvetet fullkomligt strunta i en dokumenterad risk för glappkontakt är totalt ansvarslöst. Som sagt jag har i labbmiljö själv gjort mig skyldig till det, men där är det en koppling som vi har under total uppsikt, och som skrotas direkt när mätningen/experimentet är avslutat. Och just enkardeliga trådar i en stickkontakt är kanske inte de värsta orsakerna till att det börjar lukta bränd elektronik i ett elektroniklabb.

Sedan har vi det ursprungliga felet i den här tråden, som handlade om mångkardelig tråd in i en snabbkoppling på uttaget, det är i princip omöjligt att få in alla kardelerna i snabbkopplingen av den typen. Eftersom tillverkaren inte har godkänt att den kabeltypen skall användas, så finns även risk att det blir dåligt kontakt även om man mot förmodan lyckas få in alla kardelerna. Finns risk att trycket från kontaktfjädern blir för lågt om så många tunna kardeler kan flytta på sig när fjädern trycker.

Och som sagt dålig kontakt orsakar bränder.
Jag fattar inte hur detta är relevant, TS har ju lyckats med det du inte har lyckats med?
Återigen, var har någonting gått sönder av att sladden inte kan böjas lika många gånger? Hur många gånger kommer TS att böja den här sladden?
Jag förstår inte vad som driver den här mentala gymnastiken som krävs för att få TS installation att bli farlig. Bara acceptera att hans hus inte kommer brinna ner.

• Arg
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Alla förstår - men om man inte pratar om riktigt samma sak så kan det se ut som om man inte gör det. Om varje "debattör" definierar sin egen kontext - och ignorerar andras - så blir det inte dialog - då blir det dubbelriktad monolog. Då kan ni käbbla i oändlighet - eller tills någon tröttnar... Att en person har rätt betyder inte att alla andra har fel.
Det låter ju som en beskrivning av nästan alla diskussioner på internet. Jag är en mycket aktiv forumanvändare sedan decennier och att nån vägrar bemöta det man skriver utan bygger halmgubbar att slåss mot istället är standard. Ingen kommer säga "jag hade fel". Eller jo, det händer. Ungefär lika ofta som TS installation tar eld.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag fattar inte hur detta är relevant, TS har ju lyckats med det du inte har lyckats med?
Och hur vet du det? När det nu var upp till bevis och allt menar jag? Är du TS? Har du inspekterat installationen eller har du tillgång till andra data än vi andra har?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag förstår inte vad som driver den här mentala gymnastiken som krävs för att få TS installation att bli farlig. Bara acceptera att hans hus inte kommer brinna ner.
Det kan jag hålla med om men TS installation ser för jä**ig ut och är inte ett dugg svårare än att göra rätt från början. Det är det som är så urbota dumt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och hur vet du det? När det nu var upp till bevis och allt menar jag? Är du TS? Har du inspekterat installationen eller har du tillgång till andra data än vi andra har?
Rimliga frågor som är ställda med välvilja.

Brottas inte med grisar och så vidare.

Skumpe
Müssli Müssli skrev:
Det kan jag hålla med om men TS installation ser för jä**ig ut och är inte ett dugg svårare än att göra rätt från början. Det är det som är så urbota dumt.
Jag ifrågasätter inte att det är regelvidrigt, att det är fult eller att det är lika lätt att göra rätt. Jag ifrågasätter att det är farligt. Inget annat.

Jag tycker stickproppen fyller 2 bra funktioner för TS.
Ett tydligt allpoligt brytställe och en tydlig markering av hempulad el.

För en amatör är det mycket som är svårt med el, tex
att förstå varför stickproppen här kan orsaka brand när den ska driva lite ledlampor, men den inte är farlig på en elbilsladdare (enligt regelverket).
att förstå varför just EKRK är farlig att förlägga i en kabelkanal

Funderar lite över ordet ”regelvidrigt” . Låter grovt, mycket värre än bara fel.

När och varför blir ”fulel” farlig?
Bjuder på en bild.
Vit dörrstängare monterad på vägg och tak i rum med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kabel har skalats och ledarna har lagt bakom en taklist och i en kabelkanal.
Isoleringen har torkat, spruckit och börjat smulats med åren, men det syns tyvärr dåligt pga suddigt foto.

Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Gör man det rätt behöver man inte ta bort något när man flyttar.
Gör man det fel så behöver man inte heller ta bort det när man flyttar, då tar man bort det direkt.
Om man gjort ett hål i befintligt uttag och vill ta bort så är det såklart tvunget att man byter uttag, men varför måste det vara ett exakt likadant?
Det var ju ganska nybyggt, hyresvärden blir säkert jätteglad om man blandar lite olika serier på kontakterna;)

Skumpe Skumpe skrev:
Jag ifrågasätter inte att det är regelvidrigt, att det är fult eller att det är lika lätt att göra rätt. Jag ifrågasätter att det är farligt. Inget annat.
Jag håller med om att där den här kontakten sitter just nu så är risken att den skall böjas liten. Risken för brand är låg just nu, vilket jag också skrivit högre upp i tråden.

Risken jag ser är att TS har tillverkat en skarvsladd som är farlig om den används som skarvsladd i sitt andra liv. När TS flyttar så tänker han riva detta. Var hamnar skarvsladden då? Man kan tänka sig andra scenarier också där den börjar användas som en lös skarvkabel, och då ökar risken avsevärt. Det känns kanske som långsökt, men det är just den typen av resonemang, med egenbedömda sannolikheter, som visar sig väldigt sannolika efter att en olycka inträffat, som ofta är grundorsaken till olyckor.

Tillverkar du en skarvsladd så se till att den är säker.

Och det är ju en fullkomligt onödig risk, det är lättare att göra rätt än fel. Ändå väljer TS att göra fel.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag håller med om att där den här kontakten sitter just nu så är risken att den skall böjas liten. Risken för brand är låg just nu, vilket jag också skrivit högre upp i tråden.
Problemet med den sortens hemmagjorda riskvärderingar är att man inte gör en installation för när allt går bra, alla är vuxna, nyktra, informerade, införstådda med alla problem som kan dyka upp osv. osv.

Man gör en installation som skall vara säker när inget av ovanstående med nödvändighet är uppfyllt.

Dessutom så är problemet här att sannolikheten må vara låg, men konsekvenserna är potentiellt allvarliga. Det är det som gör risken. "The Navy regulations are written in blood" som det brukar heta.

Det är bla därför som avsteg från vad man kan förvänta sig ses så allvarligt på (bara en grupp i en apparatdosa t ex). Det är nämligen ett välkänt problem att dylika avsteg gärna blir till en fälla för näste man/kvinna/barn.

Så ser man en stickkontakt på en ledare så skall man kunna man förvänta sig att den kan användas som sådan. Varje gång. Och hela tiden. Om man skall göra avsteg från den principen så krävs det extremt goda skäl och en bättre motivering än handviftning.

De skälen föreligger helt enkelt inte här.

• Gilla
  • Älska
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Rimliga frågor som är ställda med välvilja.
Ah OK. Så du vet inte heller mao?

Och det är ett allmänt problem på "nätet". Man vet inte vem man har framför sig. Det vi vet om TS är att vederbörande t ex inte såg något problem med RK och snabbklämma, så det finns anledning att vara lite extra säker på att vederbörande har förstått och gjort rätt. Om man inte gjort det, så är man inte tillräckligt säker.

P.S. Och vem här har varit illvillig anser du? Jag har tvärtom inte sett något annat än ren omsorg.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
H hempularen skrev:

Risken jag ser är att TS har tillverkat en skarvsladd som är farlig om den används som skarvsladd i sitt andra liv. När TS flyttar så tänker han riva detta. Var hamnar skarvsladden då? Man kan tänka sig andra scenarier också där den börjar användas som en lös skarvkabel, och då ökar risken avsevärt. Det känns kanske som långsökt, men det är just den typen av resonemang, med egenbedömda sannolikheter, som visar sig väldigt sannolika efter att en olycka inträffat, som ofta är grundorsaken till olyckor.

Tillverkar du en skarvsladd så se till att den är säker.

Och det är ju en fullkomligt onödig risk, det är lättare att göra rätt än fel. Ändå väljer TS att göra fel.
Om vi utökar frågan blir såklart svaret ett annat.

Skumpe Skumpe skrev:
Jag är ute efter att man stödjer sina påståenden och om man inte kan det släpper man dem.
Ok, vi säger såhär..

Jag känner ingen som kört ihjäl ett barn genom att köra bil i 200km/h utanför skolor på 30-vägar, alltså är det uppenbarligen en bra ide och helt säkert. eller ?

kan du motbevisa det ?

Din argumentationsteknik gör mej doch ganska övertygad om att du bara är ett troll.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ja det är väl eg det som stör mest.

TS har gjort en otillåten olämplig instalaltion som dessutom är väldigt ful, när TS hade kunnat göra en snygg lämplig installation som ingen hade kunnat skilja från en gjord av en elektriker.

Det hade till och med varit enklare.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
GlennB GlennB skrev:
Ok, vi säger såhär..

Jag känner ingen som kört ihjäl ett barn genom att köra bil i 200km/h utanför skolor på 30-vägar, alltså är det uppenbarligen en bra ide och helt säkert. eller ?

kan du motbevisa det ?

Din argumentationsteknik gör mej doch ganska övertygad om att du bara är ett troll.
Vi hade jämförelser med Tjernobyl och nu har vi jämförelser med att köra ihjäl barn. Ingen ska säga att ni inte tar elsäkerhet på allvar, Byggahus.

• Haha
  • Gilla
Eltaco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.