Jag tänkte byta ut ett gammalt element anslutet med gamla 17 mm järnrör, till ett mittmonterat med 1/2 anslutning. Hur hade ni gjort anslutningen mot dom gamla rören? Vatettekoppling? Vit radiator för värmesystem, isolerad, vattenanslutningar, termostatventil, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster med utsikt över snöigt landskap, vita gardiner, värmeelement, trägolv och en pappersstjärna.
Skapa konto
Vit gammaldags radiator mot en ljus vägg, grått träliknande golv, radiatorventil synlig.
Skapa konto

Allt som passar med minimal bygghöjd.
Rimligtvis nåt med nån sorts union-koppling.

Ingen fel med Vatettes röda ringa. Jag har dem hos mig på några 10 ror och de har hållit täta i fler år

L lostinsweden skrev:
Ingen fel med Vatettes röda ringa. Jag har dem hos mig på några 10 ror och de har hållit täta i fler år
Det låter bra, det får nog bli det, lite jobb att skrapa bort färgen bara.

Läcker den gamla radiatorn? Annars skulle jag inte byta ut den.

• Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Läcker den gamla radiatorn? Annars skulle jag inte byta ut den.
Nope, men alla andra radiatorer är bytta i huset sedan några år tillbaks, vi vill ha det enhetligt.

B Boken64 skrev:
Nope, men alla andra radiatorer är bytta i huset sedan några år tillbaks, vi vill ha det enhetligt.
De hade jag köpt dyrt av dig :). Ser ut som klassiska Lenhovda. Nyinstallerade nyligen 9 st likadana, bara radiatorerna med ventiler gick på 60'.

G guggen skrev:
De hade jag köpt dyrt av dig :). Ser ut som klassiska Lenhovda. Nyinstallerade nyligen 9 st likadana, bara radiatorerna med ventiler gick på 60'.
Kan det nog vara, vet att dom är dyra, vi fick några tusingar för dom andra, men dom är risigare än dom ser ut, väldigt mycket färg kladdat på dom, och dammsamlare enligt frugan.

B Boken64 skrev:
Ok. Det går inte hitta bättre än de där gamla nämligen.

Ska du byta till ny panelradiator så är det enklast att ta en utan integrerat koppel. Då kopplar man den likadant som den gamla, med snabel. Det kräver dock oftast att man justerar längden på tilloppsröret (kapa och gänga om, eller montera en förlängningsnippel beroende på c/c mått på den nya radiatorn). Ev lägger man någon passbit bakom radiatorkonsollerna för att justera måttet från vägg.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ok. Det går inte hitta bättre än de där gamla nämligen.

Ska du byta till ny panelradiator så är det enklast att ta en utan integrerat koppel. Då kopplar man den likadant som den gamla, med snabel. Det kräver dock oftast att man justerar längden på tilloppsröret (kapa och gänga om, eller montera en förlängningsnippel beroende på c/c mått på den nya radiatorn). Ev lägger man någon passbit bakom radiatorkonsollerna för att justera måttet från vägg.
Misstänker att TS vill ha nåt som stämmer centralt med fönstret.

L lostinsweden skrev:
Misstänker att TS vill ha nåt som stämmer centralt med fönstret.
Exakt det är tanken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.