1 211 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Takfärgsproblem
I vårt hus, som vi haft i ca 2 år, finns två badrum. Ett på övervåningen som vi använder och ett i källaren som fram tills nu fungerat som ett extra lagerutrymme. Men så härom veckan så rensade vi ut det och började använda även det, jag upptäckte då lite ytmögel på taklisterna och gnuggade bort det med handen. Men det var inte bara möglet som försvann, även den vita färgen gav med sig. Det visar sig nu att så fort det blir ånga från duschen i rummet så blir färgen fuktig och som nymålad, antar att dom som bodde här innan gjorde en snabbmålning av tak och lister och använde en vanlig takfärg som nu ger med sig. Kan det vara så, och hur ska jag lösa problemet? Går färgen att tvätta bort på något sätt?
Jag är alltså inte ute efter att få nån slags ersättning från de tidigre ägarna just nu utan undrar bara vad jag ska göra rent praktiskt med listerna och taket...
Jag är alltså inte ute efter att få nån slags ersättning från de tidigre ägarna just nu utan undrar bara vad jag ska göra rent praktiskt med listerna och taket...
Jag skulle ta bort listerna, tvätta taket och måla om med badrumsfärg. Sen en omgång med boracol 10 på den nya färgen. Nya lister som grundas med träskyddsolja.
Antagligen släpper färgen från taklisterna för att trät drar åt sej fukt och torkar om vartannat.
Antagligen släpper färgen från taklisterna för att trät drar åt sej fukt och torkar om vartannat.
Boracol är ju inte särskilt miljövänligt, och bör bara användas i undantagsfall.
Hur ser det ut med ventilationen i rummet? Ett badrum i en källare kräver bra ventilation.
Steg 1 tycker jag låter som att ni försöker få ner rummet till en normal fuktnivå.
Hur ser det ut med ventilationen i rummet? Ett badrum i en källare kräver bra ventilation.
Steg 1 tycker jag låter som att ni försöker få ner rummet till en normal fuktnivå.