Snigla Snigla skrev:
Allt beror på vad du jämför med :)

Jag har fortfarande inte gett mer än 150 000 kr för nytt badrum (nya uppreglade väggar.. nytt golvbjälklag, nytt innertak, helkaklade väggar, nytt porslin/skåp/dusch, ny rördragning, ny el, nya tapeter i 2,5 rum,..)

Så för 400’ kan de renovera hos grannen med., och man snackar omfattande skador!
Och du gjorde inget mer än ringde ett par tre olika firmor som gjorde allt arbete.
Ja, du betalade förstås fakturan också.

Eller gjorde du rentav det mesta själv så är det en totalt irrelevant jämförelse.
Hyresvärden arbetar inte gratis med att sanera efter knarkare.
 
M MsTake skrev:
Det är ju det som är grejen. För att det ens ska vara värt att besvarar tråden så måste man ju utgå från att TS talar sanningen annars kan allt mellan himmel och jord föreligga. Således blir en renovering på 400k även orimlig. Av allt att döma är det ju självförvållat så störst chans blir ju att förhandla ner ersättningen..
Att man sliter av vattenlåset i köket (som man bara kan anta eftersom det vart vattenskada) och skiter i det är ju helt och hållet självförvållat
 
  • Gilla
jakobbohem och 4 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Och du gjorde inget mer än ringde ett par tre olika firmor som gjorde allt arbete.
Ja, du betalade förstås fakturan också.

Eller gjorde du rentav det mesta själv så är det en totalt irrelevant jämförelse.
Hyresvärden arbetar inte gratis med att sanera efter knarkare.
Jag / vi fick ju välja färger och möbler såklart (så vi valde att köpa handfatet på Ikea och spegelskåpet, monterade ihop dem..men satte inte upp).. de andra grejerna ingick (inkl golvvärme, spottar, extra eluttag, handdukstork, förberett för tvättpelare dvs extra avlopp i vägg)

Vi gjorde inget jobb själva, ringde hantverkare och försäkringsbolag (fick ingen hjälp av sistnämnda).

De (hantverkarna) fick tom köra bort alla sopor (y)

-

Det jag ville påpeka var att det brister i informationen för att ta ställning till om 400’ är rimligt och om skadan ens hänt pga knarkandet.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Att man sliter av vattenlåset i köket (som man bara kan anta eftersom det vart vattenskada) och skiter i det är ju helt och hållet självförvållat
Men då visste ni ju iaf att hen slitit av det och att det läckt ut på golvet och hen sket i det (y) då har man information att gå på.

Men då vill man näst på tur veta var vattenskadan blev.. rann det ut på deras köksgolv o låg där.. rann ner bakom alla golvlister? Trägolv? Rann det bara rakt ner under bänken.. hade de isf granne under? (Oftast får grannen under vattenskada om man har en)
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men då visste ni ju iaf att hen slitit av det och att det läckt ut på golvet och hen sket i det (y) då har man information att gå på.

Men då vill man näst på tur veta var vattenskadan blev.. rann det ut på deras köksgolv o låg där.. rann ner bakom alla golvlister? Trägolv? Rann det bara rakt ner under bänken.. hade de isf granne under? (Oftast får grannen under vattenskada om man har en)
Du får be TS om bilderna som finns tagna på "förödelsen" utifrån att försäkringsbolaget också fått dem och utgått från dem i sin bedömning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Att man sliter av vattenlåset i köket (som man bara kan anta eftersom det vart vattenskada) och skiter i det är ju helt och hållet självförvållat
Skrev jag något annat?
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får be TS om bilderna som finns tagna på "förödelsen" utifrån att försäkringsbolaget också fått dem och utgått från dem i sin bedömning.
Såna foton är guld värda! Men de är inte alltid så glada på att dela med sig, varken av info eller bilder - därför är jag alltid med dem när de jobbar hos mig.. inge fel på de som gör sitt jobb (oftast väldigt trevliga), men reglerna de följer uppskattar jag inte alltid..

Men ser jag personen ifråga när jag frågar dem en sak, så vet jag oftast svaret (inte ens den suraste gubben lyckas dölja vissa besked i sina ögon/kroppsspråk) oavsett om denne säger något eller inte (fotar också allt de fotar). Då har man lite kött på benen när rapporten kommer.

Förstod inte riktigt vad TS försäkringsbolag hade med det hela att göra dock.. måste nog googla lite mer på vad hyresgh o hemförsäkring eg innebär. Då jag trodde att de inte betalade nått som har med fuktskador att göra eller stammar .. i en hyrslgh (att det gör bara hyresbolagets försäkringsbolag så att säga) - att det var därför man alltid fick teckna en annan/extra försäkring om/när man köper en lgh.. (för den där extra försäkringen täcker just dom sakerna) :thinking:

Försäkringar och försäkringsbolag är lite skumma o ha och göra med. La ner många timmar på att läsa det finstilta och prata med dem i telefon, i de ärenden jag haft kontakt med dem (de finstilta är de experter på att dölja ibland, bland all information)
 
Snigla Snigla skrev:
Såna foton är guld värda! Men de är inte alltid så glada på att dela med sig, varken av info eller bilder - därför är jag alltid med dem när de jobbar hos mig.. inge fel på de som gör sitt jobb (oftast väldigt trevliga), men reglerna de följer uppskattar jag inte alltid..

Men ser jag personen ifråga när jag frågar dem en sak, så vet jag oftast svaret (inte ens den suraste gubben lyckas dölja vissa besked i sina ögon/kroppsspråk) oavsett om denne säger något eller inte (fotar också allt de fotar). Då har man lite kött på benen när rapporten kommer.

Förstod inte riktigt vad TS försäkringsbolag hade med det hela att göra dock.. måste nog googla lite mer på vad hyresgh o hemförsäkring eg innebär. Då jag trodde att de inte betalade nått som har med fuktskador att göra eller stammar .. i en hyrslgh (att det gör bara hyresbolagets försäkringsbolag så att säga) - att det var därför man alltid fick teckna en annan/extra försäkring om/när man köper en lgh.. (för den där extra försäkringen täcker just dom sakerna) :thinking:

Försäkringar och försäkringsbolag är lite skumma o ha och göra med. La ner många timmar på att läsa det finstilta och prata med dem i telefon, i de ärenden jag haft kontakt med dem (de finstilta är de experter på att dölja ibland, bland all information)
Läs svaret ts fått av försäkringsbolaget så blir det lite tydligare, finns i klippt i tråd.
Jag skriver enbart utifrån ts händelse, ts text och svar från försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
QUOTE="RK80, post: 5167004, member: 543398"]Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.[/QUOTE]

R RK80 skrev:
Har inte kunnat sova. Bifogar brevet från försäkring. Ska absolut inte kunna svara på era frågor kommande dagarna. Kan just nu bara säga att toalettstolen gjorde vi inte sönder. Under uppsägningstiden hyresvärden börjare riva badrummet och tog bort kaklet och gjorde sönder stolen själva. Vet inte varför dom försöker kasta något som kostar 5.000kr på oss när det skett jävla vattenskada som blir 400.000kr
R RK80 skrev:
Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
Efter att jag läst brevet från Folksam är jag benägen att tycka att du inte ska ha ersättning. Ett bortslitet vattenlås är liksom ingen liten grej som går obemärkt förbi. Jag tycker att du och din dotter får ta ert ansvar. Dottern i egenskap av pundare och du som upplåter bostaden till någon som inte kan ta hand om lägenheten. Trots allt är 400 tkr ett billigt pris om dottern nu slutat punda och lärt sig en läxa. Tar du ett lån och erbjuder snabb betalning med bostadsbolaget går det säkert att förlika en hygglig peng mot bostadsbolaget.
 
Tar du ett lån och erbjuder snabb betalning med bostadsbolaget går det säkert att förlika en hygglig peng mot bostadsbolaget.
Kan du förklara lite vad du menar med det mer specifik.
 
R RK80 skrev:
Kan du förklara lite vad du menar med det mer specifik.
Det han menar är att erbjuda Bostadsbolaget ett engångsbelopp på en fast summa som Du betalar direkt.
Du ser till att fixa fram en bättre summa pengar.
Du kontaktar Bostadsbolaget och ber om ett personligt möte med någon som har makt att bestämma.
Där förklarar du hur dumt din dotter har gjort och att du är mycket ledsen för hur hon betedde sig och förklarar att hon var en missbrukare men nu har lyckats få ordning på sitt liv och hur glad du är över detta.
Du förklarar för Bostadsbolaget att du inte har någon som helst möjlighet att betala 400.000 kr men att du med hela din släkt som hjälper till kan betala 200.000 kr i nästa vecka och hoppas att det räcker för att Bostadsbolaget ska bli nöjda.

Bostadsbolaget kommer sannolikt inte ge dig ett besked direkt utan kanske säger att det blir en bra början men då förklarar du att din släkt inte betalar något alls om det inte skulle betyda att hela skulden anses vara fullt betald.
Ett ackord på 50%. Dvs du betalar 200.000 kr och hela skulden anses vara fullt betald.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det han menar är att erbjuda Bostadsbolaget ett engångsbelopp på en fast summa som Du betalar direkt.
Du ser till att fixa fram en bättre summa pengar.
Du kontaktar Bostadsbolaget och ber om ett personligt möte med någon som har makt att bestämma.
Där förklarar du hur dumt din dotter har gjort och att du är mycket ledsen för hur hon betedde sig och förklarar att hon var en missbrukare men nu har lyckats få ordning på sitt liv och hur glad du är över detta.
Du förklarar för Bostadsbolaget att du inte har någon som helst möjlighet att betala 400.000 kr men att du med hela din släkt som hjälper till kan betala 200.000 kr i nästa vecka och hoppas att det räcker för att Bostadsbolaget ska bli nöjda.

Bostadsbolaget kommer sannolikt inte ge dig ett besked direkt utan kanske säger att det blir en bra början men då förklarar du att din släkt inte betalar något alls om det inte skulle betyda att hela skulden anses vara fullt betald.
Ett ackord på 50%. Dvs du betalar 200.000 kr och hela skulden anses vara fullt betald.
Något i den stilen är säkert det vettigaste. Men koppla in en jurist som sköter förhandlingen.

Jag tycker fortfarande att det är väldigt märkligt att detta krav skall gå direkt från hyresvärden mot hyresgästen.

I normalfall om en hyresvärd drabbas av en skada, så kopplar man in sin fastighetsförsäkring. Och det vore väldigt konstigt om inte den täcker, även en skada som orsakats uppsåtligt av en hyresgäst. Antag att en hyresgäst bränner ned huset med uppsåt, täcker inte försäkringen då heller?

Sedan kan försäkringsbolaget regressa mot den som är skyldig ifall det är en uppsåtlig skada. Om det då är TS som får kravet på sig iallafall, så har man normalt ett ansvarsmoment i sin egen hemförsäkring, som just är till för att täcka skadeståndskrav.

Och även OM skadan faktiskt har kostat 400 000 att åtgärda, så lär en hel del av detta gå bort som åldersavdrag. Hyresvärden har inte rätt att få en halvsunkig lägenhet nyrenoverad på TS bekostnad.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.