Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?

Både energi och tonläge är högt i denna tråd. Jag skulle gärna se ifall någon lade energi på att bedöma graden av de brister som laddstationen har. Jag har varken energi eller tid. Men man skulle då behöva veta mer om uppmätta värden istället bara pass/fail, och den informationen finns inte.

Jag försvarar varken ESV eller Easee. Det finns en god portion kattskit i sandlådan från båda parter. Men det finns nog en historia som inte är känd. Sedan vet vi inte om Easee är okunniga och naiva eller om de medvetet använt billiga och bristfälliga komponenter.
Om det är farligt eller inte beror ju på om det finns kondenserad fukt, ledande dammpartiklar etc. Så sitter laddaren i en kontrollerad miljö är det inget problem med just avstånden. Men dessa sitter ju inte i en labbmiljö direkt, därav många av standarden krav.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?
Men vad är poängen med standarder och direktiv om man kunde strunta i dessa och retroaktivt påstå att "detta funkar också"?

OM man struntar i 7kV och nöjer sig med 6kV, var går gränsen för nästa lyckösökare? 5kV? 1.5mm?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite orolig över alla "kinakonstruktioner" som tex shelly och andra hemautomationsleverantörer tillhandahåller. Men min tanke är att trots att det är 230V så är strömmarna låga, de flesta styr LED belysning.

Börjar man styra varmvattenberedare, motorvärmare, spis, kaffebryggare och dammsugare med samma produkter så blir jag mer orolig.

I fallet laddbox så handlar det ju om stora kontinuerliga spänningar i en fuktig miljö, så just billaddare tycker jag det är bra att man har krav på både installation och produkt.

Framtidens elnät kanske kunde vara 48V och 1A, borde brinna mindre och döda mindre.
Sen ett fåtal uttag där de få saker som använder hög ström kopplas.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
OM man struntar i 7kV och nöjer sig med 6kV, var går gränsen för nästa lyckösökare? 5kV? 1.5mm?

7 is the number here...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?

Både energi och tonläge är högt i denna tråd. Jag skulle gärna se ifall någon lade energi på att bedöma graden av de brister som laddstationen har. Jag har varken energi eller tid. Men man skulle då behöva veta mer om uppmätta värden istället bara pass/fail, och den informationen finns inte.

Jag försvarar varken ESV eller Easee. Det finns en god portion kattskit i sandlådan från båda parter. Men det finns nog en historia som inte är känd. Sedan vet vi inte om Easee är okunniga och naiva eller om de medvetet använt billiga och bristfälliga komponenter.
Varför skulle du behöva försvara ESV ? Vilken underlig inställning.

Om man deklarerar att man uppfyller en standard som säger 3mm och en som säger 7000V så skall man ju göra det, inte bara ibland, nästan, eller "på något annat sätt via molnet". Om tillverkare själva kan bedöma vilka delar de skall följa och vilka de bara höftar, faller hela systemet med tillverkaransvar och vi kommer få gå tillbaka till att varenda produkt skall testas av ackrediterade labb, för varenda delkrav i alla standarder. Då kan vi börja prata om att hämma utveckling.

Ser du det som bättre än dagens system? Jag vet att vissa vill tillbaka till det men man skall vara medveten om konsekvenserna

Sen är väl detta 2 helt olika problemområden i boxen, som jag förstår det gäller isolationsproblemet mot CP helt oberoende av JFB-problemet. Även om de skulle ändra sig och kräva extern JFB (som då uppfyller alla JFB-relaterade krav och gör så att deras reläer inte behöver vara mekaniskt kopplade eller ha 3mm brytavstånd), så kvarstår det ett problem med överslagsavstånd mot PELV-sidan som ändar upp i CP-
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Om det är farligt eller inte beror ju på om det finns kondenserad fukt, ledande dammpartiklar etc. Så sitter laddaren i en kontrollerad miljö är det inget problem med just avstånden. Men dessa sitter ju inte i en labbmiljö direkt, därav många av standarden krav.
Ser inte varför ett kapslats reläs brytaravstånd skulle påverkas av luftfuktigheten utanför reläets kapsling.
Jag är övertygad om att det är andra egenskaper som hänger samman med de där extra 0,7 mm.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
...vore det bara kvalitetsproblem så kunde man ju leva med risken. Är det personsäkerhetsproblem (eller risk för brand) så är det ju lite värre...

Likaså, om det varit så att laddaren haft EMC problem, antingen att den stör ut annan utrustning eller att den själv blir utstörd. Då hade jag, om varken jag eller mina grannar haft problem, kunnat tänka mig att leva kvar med en box som KANSKE i vissa fall kan ställa till bekymmer...

Om felen är så pass små som vissa vill få det att låta, kanske det är tillräckligt säkert att se till den är bakom JFB A och sen inte göra nåt mer. Men risken, som tidigare sagts, är nog överhängande att serverlösningen upphör fungera. Det var faktiskt en faktor jag funderade på som nackdel när jag köpte boxen. Men jag hade inte räknat med den skulle hålla 15 år. Men min är snart 3 år och jag hoppades nog den skulle klara 8-9-10 år iallafall...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ser inte varför ett kapslats reläs brytaravstånd skulle påverkas av luftfuktigheten utanför reläets kapsling.
Jag är övertygad om att det är andra egenskaper som hänger samman med de där extra 0,7 mm.
Det är väl knappast gastätt, är det EX-klassat eller kvävgasfyllt? Det svindyra möjligen men inte de som de använder?

/M
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?
Jag tror att om vi skulle ta reda på i vilka driftsfall den exakta isolationsnivån är väsentlig, så får vi läsa in oss på några tusen sidor utredningar. Den här typen av regler är bara att acceptera, har du en produkt där säkerhetsstandarden föreskriver 7000V isolation, så är det det som gäller.

Nu har jag inte riktigt koll på om det verkligen är 6 eller 7000V som de bråkar om, det skulle ju kunna vara en fråga om tolkning av vilken standard som är tillämplig, där kan det finnas utrymme för tolkning.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?

Både energi och tonläge är högt i denna tråd. Jag skulle gärna se ifall någon lade energi på att bedöma graden av de brister som laddstationen har. Jag har varken energi eller tid. Men man skulle då behöva veta mer om uppmätta värden istället bara pass/fail, och den informationen finns inte.

Jag försvarar varken ESV eller Easee. Det finns en god portion kattskit i sandlådan från båda parter. Men det finns nog en historia som inte är känd. Sedan vet vi inte om Easee är okunniga och naiva eller om de medvetet använt billiga och bristfälliga komponenter.

Ja, en del av kraven är av typen "akademiskt intresse", det kan jag hålla med om. Men trots det så är det ju reella krav som på nåt sätt måste uppfyllas.
Största problemet jag ser är att Easee, trots att dom haft minst ett halvår på sig, inte har kommit med ett enda vettigt svar till Elsäkerhetsverket. Dom har bara upprepat sitt mantra att deras box är säkrast i världen istället för att i alla fall försöka åtgärda de enklaste punkterna där det sannolikt hade räckt med uppdaterad dokumentation och informationsspridning via återförsäljarna.
Istället har man hållit en nästan raljerande ton och verkar totalt tagen på sängen idag när säljförbudet är ett faktum.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Det är väl knappast gastätt, är det EX-klassat eller kvävgasfyllt? Det svindyra möjligen men inte de som de använder?
ESV underkände ju deras IP-klassning så inte omöjligt att fukt kan komma in på något sätt.
 
D
blackarrow blackarrow skrev:
Påminner om Mercedes Weltklasse där lät man unga ingenjörer vara nyskapande och inte bry sig om det gamla erfarna stofilerna.
Ja, för elbranschen går ju verkligen i bräschen vad det gäller innovation, de andra branscherna där ungdomar leder utvecklingen är avundsjuka.. ;)
-en laddbox som går på data, nä nu får det vara nog!
 
  • Haha
Texan och 3 till
  • Laddar…
Det verkar skrämmande lätt för en "trovärdig" part som ESV att starta ett drev mot någon annan utan att drevet har någon (djupare) insikt i varför de sparkar på offret... (men många tror sig veta).

Jag frågade efter vikten av att inte riktigt nå upp till ställda krav. Det innefattar ifall kravet är relevant. Easee har fått försäljningsförbud vilket troligen är ok, men installerade produkter behöver inte återkallas vilket troligen också är ok (jag kan inte säga säkert). Jag tänker på dem som undrar ifall deras laddstation från Easee är direkt farlig och borde bytas.
 
  • Gilla
Texan och 5 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken vikt lägger ni vid dessa otillåtna brytavstånd och överslagsspänning? Vad skiljer 3 mm från 2.3 mm? Om Easee klarar 6000 V, skulle det vara tillräckligt? Hint: Hur många laddar bilen på 2000 meters höjd?

Både energi och tonläge är högt i denna tråd. Jag skulle gärna se ifall någon lade energi på att bedöma graden av de brister som laddstationen har. Jag har varken energi eller tid. Men man skulle då behöva veta mer om uppmätta värden istället bara pass/fail, och den informationen finns inte.

Jag försvarar varken ESV eller Easee. Det finns en god portion kattskit i sandlådan från båda parter. Men det finns nog en historia som inte är känd. Sedan vet vi inte om Easee är okunniga och naiva eller om de medvetet använt billiga och bristfälliga komponenter.
Det är väl ungefär lite såhär Easee bollar fram och tillbaka. Spelar avståenden någon roll? Vår produkt är ju säker för det har inte hänt någon olycka? Vår JFB är ju tekniskt mer avancerad?

OSV.

Men det är ju inte detta som det handlar om, utan åter, man säger sig följa olika standarder men man misslyckas med det, antingen pga inkompetens eller med uppsåt, eller en kombination. Mam presenterar inte tillräckliga tester och prövningar som visar att deras produkt uppfyller samma säkerhet i alla tänkbara situationer som om produkten hade levt upp till relevant standard.

Det spelar därmed ingen roll om laddboxen är från år 2348 och superavancerad och säker i dataloggarna. Produkten uppfyller idag inte de krav som ställs, enligt ESV, vilket är den myndighet som är satt att granska detta.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ser inte varför ett kapslats reläs brytaravstånd skulle påverkas av luftfuktigheten utanför reläets kapsling.
Jag är övertygad om att det är andra egenskaper som hänger samman med de där extra 0,7 mm.
Reläer är för det mesta inte täta. Och detta är ett känt problem som det tas hänsyn till i relästandarden och även i de flesta andra säkerhetsstandarder
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle vilja se de där reläerna efter en eller ett par utlösningar med kortslutning fas till jord i ett styvt nät med hög kortslutningsström.
Det kan bli en strömmar på många kiloampere…
Det räcker väl iofs att de fungerar en gång om boxens självtest märker att den är trasig efteråt.

Det finns väl skäl till att JFB och dvärgarsäkringar är konstruerade som de är, eller att kontaktorer är lite större och klumpigare än kretskortsmonterade reläer.

JFB eller dvärg spänns upp manuellt med en fjäder så det finns en stor* upplagrad kraft som påverkar brytaren i brytögonblicket.
Vid stora brytströmmar behövs även gnistsläckning, se bild. Vill man inte dra upp brytaren manuellt finns det lösningar för det också. (Med ZigBee-dvärgar behövs det väl en huvudbrytare på HomeAssistant :oops: ).**
[bild]
Orange pil ska föreställa släckning av en ljusbågeflamma vid brytning av stor ström.
* stor jämfört med fjädern i ett litet relä
** En ZigBee dvärg kan vara förvillande lik ett relä med samma formfaktor som en dvärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.