Har ett litet hus som jag just påbörjat utbyggning av. Originalhuset har torpargrund med murad natursten. Utbyggnaden kommer bestå av både källare och torpargrund med murade väggar. Jag funderar nu på om man kan sätta utblåset från centraldammsugaren så den blåser den varma överskottsluften ut i den nya torpargrunden? Luften som kommer ut där borde väl vara torr? Kommer den varma luften skapa fukt när den kommer ut i den kalla luften under huset?

Frugan dammsuger ofta. Dvs minst en gång om dagen. Hela huset blir på 168m2.

Jag misstänker att det finns risk för fukt då. Fukten i inomhusluften kan komma att fällas ut när du blåser ut den i den relativt kallare grunden.

Om du uppe i huset riktar utblåset av c-dammsugarens varma luft mot en kropp av exempelvis aluminium som i form av en homogen kropp är förbunden med utrymmet i din krypgrund så får du huset att fungera som om du hade murstock i det. Gamla hus med torpargrund har ju av naturliga skäl murstock och den transporterar viss värme ned till luften i torpargrunden.

Möjligen kan det räcka att du gjuter en betongpåle som du blåser på från centraldammsugaren.

Jag har tänkt göra något liknande med överskottsvärme från datorer.

Jag gjorde så när jag monterade in centraldamsugare i befintligt hus. Är 10 år sedan och har inte sätt några problem men har nyligen tagit bort det i samband med att jag satte in avfuktare.

Det finns några nackdelar.
Luften är torr i rumstemperatur men på vintern när du ligger strax över nollan så kylls luften ner och då får du kondens. Deremot tror jag inte att det hinner orsaka något problem då man damsuger bara en kort tid per dag.

Annan stor nackdel är att du skapar övertryck i grunden vilket man inte vill ha. Dålig lukt och eventuella mögelsporer kan då leta sig in i huset så jag avråder...

Som tidigare påpekats kommer fukten i den varma innomhusluften att kondensera när den kommer ner i den kallare torpargrunden. Du riskerar med andra ord att få ett fuktproblem.
Om du absolut vill värma upp grunden med dammsugaren så rekomenderar jag att du ställer själva dammsugaren där nere men leder ut frånluften genom en slang utanför huset. På så sätt kommer värmen från dammsugaren att värma grunden (vilket är bra) men den fuktiga luften åker ut från grunden. Viktigt bara att slangarna är helt täta så att det inte läcker ut luft i grunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.